Pavel Partyka: Tady orel, přepínám!

04.04.2015 21:29

„Vítejte na Zvukové telefonické konferenci,“ ozve se ve sluchátku po vytočení čísla 399 499 878. O jakou vymoženost se jedná, bude užitečná pro handicapované?

 

Hned vám to povím. Nejprve mi dovolte, abych vás seznámil s příběhem, jenž mě na takový nápad přivedl.

 

V minulém roce jsem se seznámil s človíčkem, který v dospělosti přišel o zrak, a tak se rázem ocitnul v izolaci od svého okolí. Není divu, život na malém městě není jednoduchý pro člověka od narození nevidomého. Co potom ten, kdo přišel o zrak v dospělosti. Takový jedinec se ještě hůř adaptuje na novou situaci. Tento lidský osud mě přivedl na nápad zprovoznit službu, která pomůže odstranit komunikační bariéry, bude jednoduchá a přístupná prakticky komukoli, to znamená i nám handicapovaným.

 

Zvuková telefonická konference (Ztk), kde je možné si během celého dne svobodně zavolat z pevné linky, mobilu nebo internetu, tento požadavek jednoznačně splňuje. Hned po oznámení zahájení provozu se mezi zrakově postiženými rozběhla vášnivá debata, byl zájem účastnit se prvotního testování.

Co Ztk nabízí?

„Zdravím, Pavle, a nestačím se divit, co stačíš během chvíle vymyslet a jaké možnosti zvukové konference nabídnout.“ (Miloslav).

 

Má pisatel pravdu? Posuďte sami, velmi stručně uvádím jen pár příkladů:

 

  • Číslo je veřejné. (Pokud na konferenci najdu další účastníky, dopředu vím, že i oni si chtějí popovídat, výhoda oproti volání na soukromo, kde mohu volat nevhod.)

 

  • V konferenci může být přítomných více účastníků najednou, hodí se hlavně při tematických schůzkách, kdy řešíme obecnou problematiku (např. zaměstnávání invalidů, vyměňujeme si recepty nebo se dělíme o radosti i strasti spojené s našimi vodicími pejsky.)

 

  • Průvodní hlasové menu poskytuje informace o plánovaných aktivitách, dovoluje propojení na další užitečné služby.

 

  • Ve skupině více lidí se může procvičovat konverzace nebo realizovat vlastní výuka cizích jazyků. Klienti nemusí docházet do učebny, do výukové „třídy“ stačí zavolat z mobilu nebo internetu.

 

  • Systém virtuální ústředny umožňuje otevřít více místností najednou, „sousedi“ se neruší.

 

  • Pro důvěrné hovory existuje možnost zařazení do "uzavřených konferencí", tam se dovolají jen předem schválená telefonní čísla. Nabízí se založení například sociální poradny, ale také vytvoření prostoru pro skupinovou terapii.

 

Výčet funkcí by mohl pokračovat, pro nás, zdravotně postižené, je rozhodující, že jsme na hlasové a internetové komunikaci velmi závislí a internet spolu s telefonem je vhodný prostředek, jak tyto bariéry překonat.

Webové stránky:

„Nemohly by se do seznamovací konference přizvat skupiny lidí s odlišným postižením, anebo se třeba snažit prosadit a inzerovat tuto konferenci na běžných inzertních serverech?“ (Jirka)

 

Během okamžiku je první koncept stránek hotový. Po přihlášení na http://www.ztk.uvadi.cz/ čtenář najde návod, jak se do Ztk dovolat, a to hned několika způsoby. Hlásí se lidi i ze Slovenska, jak je patrné z další reakce:

 

„To je paráda. Mám síce volania zadarmo, ale zvuk cez skype (provolby) je určite kvalitnejší.“ (Mišo)

 

Na web stránkách najdeme průvodní odkazy a texty, které souvisejí s probíranými tématy, pozvánky na další témata, inzeráty. Registrovaní dostávají další informace mailem.

 

Posláním projektu je umožnit komunikaci a navazovat pozitivní vztahy se svým okolím bez ohledu na osobní překážky.

 

„Ještě jednou mi dovolte poděkovat za to, že tato úžasná „kavárna telefonická“ vznikla, moc ráda jsem si zavzpomínala na Hradčanskou školu, chtěla jsem se zúčastnit i povídání o cestování, ale přepadla mě únava. Napadlo mě další téma. Myslím, že nejsem sama, kdo bojuje se závislostí na jídle, cigaretách a podobně.“ (Petra)

 

Text loga „Tady orel, tady orel, přepínám“ vyzývá, abych přestal povídat a pustil ke slovu další diskutující. Je čas k mluvení, ale je také čas vyslechnout druhého. Proto „přepínám“ a zvu ostatní, aby také oni přispěli svým slovem ke vznešenému letu „orla“.