Ivana ŠMELOVÁ, moderátorka:
Takzvaný e-psací telefon nebo služby online tlumočníka do znakového jazyka, teprve moderní technologie nově pomohly neslyšícím zprostředkovat zdánlivě obyčejnou věc, jako je telefonování. Obě vznikly v Unii neslyšících Brno a mají čím dál víc uživatelů.
osoba:
Dobrý den. Já jsem vám před chvilinkou volal ohledně popisovače cédéček.
Markéta BOČKOVÁ, redaktorka:
Lubomír Hykl neslyší, přesto si může zatelefonovat, kam potřebuje, třeba díky aplikaci e-psací telefon. Zavolá na speciální nonstop linku, napíše text a operátor na druhé straně se doslova stane jeho hlasem.
Lubomír HYKL, neslyšící:
Nepoužívají třeba třetí osobu. Oni opravdu píšou nebo respektive mluví tak, jak já píši, takže za mě.
Markéta BOČKOVÁ, redaktorka:
Vyřídit si tak může všechno, od jednání na úřadě, až po úplné drobnosti, jako je obyčejný nákup.
Marcela JANÍČKOVÁ, vedoucí obchodu:
V telefonu se ozvalo, že se jedná o textový telefon od neslyšícího zákazníka.
Lucie JUNGMANNOVÁ, tiskové oddělení Telefónica ČR:
Operátoři linky zprostředkují měsíčně zhruba 2700 požadavků a 10 % z nich je právě prostřednictvím mobilní aplikace e-psací telefon.
osoba:
Dobrý den, Unie neslyšících Brno, já vám budu tlumočit hovor s neslyšícím.
Markéta BOČKOVÁ, redaktorka:
Takhle už vypadá operátorský post v centru Unie neslyšících Brno. Tlumočnice online pomáhá těm, kteří raději než psaní volí znakování.
Lubomír HYKL, neslyšící:
Čeština je pro neslyšícího cizí jazyk, tak ta psací forma pro někoho může být těžší a raději používá ten český znakový jazyk.
Radka KULICHOVÁ, Unie neslyšících Brno:
Zajišťuje to jedna tlumočnice, která je tady přítomna asi 3x do týden nějakou omezenou dobu, protože samozřejmě bohužel nemáme více finančních prostředků, abysme pokryli celý den.
Markéta BOČKOVÁ, redaktorka:
Nové technologie pomáhají neslyšícím nejen při telefonování, jak se mohou dozvídat novinky z rozhlasu, ukážeme v sobotním Týdnu v regionech. Markéta Bočková, Česká televize, Brno.