Bankou bez bariér 2012 se stala ČSOB

18.11.2012 15:24

V rámci jedenáctého ročníku soutěže domácích finančních institucí a jejich produktů – Fincentrum Banka roku 2012 – soupeřily bankovní ústavy již potřetí i v kategorii Banka bez bariér. Hodnotiteli byli sami lidé s handicapem – vozíčkáři a lidé se sluchovým postižením. Loňské vítězství v této kategorii, jejímž garantem je Konto BARIÉRY, obhájila ČSOB. Bodovala hlavně službou ERA eScribe, neboli simultánním přepisem mluvené řeči pro klienty se sluchovým postižením.

Za tři roky, kdy banku bez bariér vyhlašujeme, se situace na bankovním trhu hodně zlepšila. Konto BARIÉRY splnilo část slibu, který dalo při prvním ročníku – přizvalo k hodnocení i klienty se smyslovými vadami, neslyšící. Ukázalo se, že banky na službách pro lidi s handicapem pracují. Pravda je, že dvojice minulých vítězů ČSOB a Česká spořitelna si od zbylých hodnocených bank udržuje odstup. ČSOB – ERA poštovní spořitelna velmi těsně obhájila loňské vítězství a to se v prvním ročníku této kategorie neumístila ani mezi prvními třemi! Letos bodovala hlavně službou eScribe, neboli simultánním přepisem mluvené řeči. Stále jsou někde těžké dveře, nebo vysoko umístěný bankomat. Důležité ale je, že přístup zaměstnanců je napříč bankovními domy k lidem s handicapem vstřícný, všude se bariéry snaží překonat,“ komentuje třetí ročník Božena Jirků, ředitelka Konta BARIÉRY.

V průběhu září letošního roku se čtrnáct vozíčkářů a čtrnáct lidí se sluchovým postižením vydalo hodnotit bezbariérovost bank v České republice. Bylo hodnoceno 6 největších retailových bank ve všech krajích. Partnerem kategorie bylo tradičně Konto BARIÉRY.
Pro vozíčkáře stále největší problém představovaly bariéry architektonické. V závislosti na pobočce se ještě někde musí do banky dostávat zadním vchodem, nemívají vyhrazené parkoviště nebo zastávka MHD je dost daleko. Hodnotitelé však oceňovali, že personál bank se v drtivé většině snažil pomoci.

Neslyšícím se do cesty stavěly hlavně bariéry komunikační, i když oceňovali snahu zaměstnanců bank je překonat. Ne vždy ale bankovní úředníci věděli jak. Často si na psaní vzali jen malý papírek, což hned zkraje působí jako „tady se moc psát nebude“, navíc na malý papírek lidé píší drobným písmem, a kdo nemá dobrý zrak, mívá potíže s přečtením. Stalo se i to, že bankovní úřednice s neslyšícím klientem zkrátka komunikovat nechtěla, naštěstí takové jednání bylo výjimkou.
Problémem někde byly i přepážky příliš blízko u sebe, které pro "zdravého" člověka nepředstavují problém. Lidi se zbytky sluchu však i tlumený hovor od vedlejší přepážky ruší.

V hodnocení bank a jejich služeb pro klienty s handicapem budeme pokračovat. Věříme, že přetrvávající nedostatky budou postupně mizet.

Výsledky byly vyhlášeny na slavnostním večeru 13. listopadu 2012, kdy z rukou organizátora a partnerů soutěže převzali ocenění vítězové všech 13 kategorií v Paláci Žofín. 

Více informací naleznete na www.bankaroku.cz

Zdroj: Konto Bariéry

Klíčová slova: