Banky jdou postiženým vstříc

04.02.2014 16:36

Konto BARIÉRY je garantem kategorie Banka bez bariér již třetím rokem. Byla jsem proto na letošní rok zvědavá. Usnuly banky na vavřínech? Zopakuje někdo své vítězství? Výsledky byly překvapivé.
Důvod, proč jsme se k soutěži Banka roku připojili, trvá. Chceme poukazovat na to, jak žijí naši klienti, lidé s postižením. Jaké překážky se jim staví do cesty při obyčejných úkonech, k jakým návštěva banky patří. Jsem ráda, že za ty dva roky, po které na ně v bankovním sektoru poukazujeme, se bariéry pro vozíčkáře zmenšily.  

Nově hodnotili také neslyšící Naši klienti však nejsou jen lidé na vozíku. Letos jsme Banku bez bariér obohatili o hodnocení lidmi se sluchovým postižením. V každém kraji se tak překážky v jedné ze šesti největších retailových bank vydal zhodnotit i člověk se sluchovým postižením. Potíží, se kterými se nedoslýchaví a neslyšící potkávají v bance, je snad ještě víc než u lidí, kteří nemohou chodit.
Optimální z hlediska hodnotitelů by bylo, kdyby banka investovala do speciální služby eScribe. Je to simultánní přepis mluvené řeči. Zatím má tento systém pouze ČSOB a ERA. Nemyslím si, že jde o obrovskou investici, copak jsou zisky bank malé? Dávám k úvaze: pořiďte si tento systém. A pokud ne, potom alespoň indukční smyčky, zařízení, které dokáže mnohonásobně zesílit zvuk hlasu. Těmi jsou vybaveny některé pobočky České spořitelny. K tomu je však třeba vybudovat přepážky, které budou stavebně oddělené, dobře osvětlené, s absolutním soukromím. Není to nadstandard. Zkuste si představit, že máte zbytky sluchu, chytáte slůvka bankovního úředníka a u vedlejší přepážky, která je z pohledu slyšícího klienta v dostatečné vzdálenosti, nabízejí někomu dalšímu stavební spoření. I neslyšící oceňovali snahu zaměstnanců bank komunikovat. Ne vždy ale věděli jak. Často si na psaní vzali jen malý papírek, což hned zkraje působí jako "tady se moc psát nebude", navíc na malý papírek lidé píší drobným písmem, a kdo nemá dobrý zrak, mívá potíže s přečtením.
Nikam nespěcháme V komunikaci s lidmi s pohybovým handicapem se banky skokově zlepšily. Nevidím důvod, proč by tomu v komunikaci s lidmi se sluchovým handicapem mělo být jinak. Ukázalo se, že klienti, kteří mají nějaké postižení, zdaleka nehledí na to, jestli jsou "odbaveni" okamžitě. Na bezbariérovou přepážku, vyškoleného pracovníka nebo oddělenou místnost si rádi počkají. Hlavní je, když vyhovuje jejich potřebám.
Už loni jsem psala o tom, že zvítězily všechny banky. Letos jsou první dvě místa těsná, dělí je jeden bod. Další banky za nimi lehce, opravdu LEHCE zaostaly. V tom vidím velký příslib do budoucna.

---

Banka bez bariér

1. Československá
obchodní banka, a. s.
2. Česká spořitelna, a. s.
3. Komerční banka, a. s.

Foto: V komunikaci s lidmi s pohybovým handicapem se banky zlepšily. Bude tomu tak i ve vztahu ke sluchově postiženým?
FOTO SHUTTERSTOCK

O autorovi: Božena Jirků, ředitelka Konta BARIÉRY

Klíčová slova: