Od září nebude jezdit linka H2, která přepravovala vozíčkáře.
PRAHA Cesta ze stanice I. P. Pavlova na Václavské náměstí trvá jen pár minut. Lze jet tramvají nebo metrem. Hana Molitorisová ale tuto cestu někdy jede i přes hodinu. Je totiž i s manželem na vozíku. "Nízkopodlažní tramvaje mají někdy i hodinové intervaly. Další problém v Praze je nedostatek bezbariérových ostrůvků," říká Molitorisová. Navíc se s manželem oba do tramvaje většinou nevejdou, a když je v ní kočárek, musí čekat na další. Od září bude pro některé vozíčkáře cestování ještě náročnější. Ruší se totiž linka H2, která pro ně je nyní vyhrazena. Podle Ropidu byla málo využívaná. "Málo využívaná byla proto, že byla špatně vedená. Místo změny její trasy, kterou jsme žádali, ji úplně zrušili," oponuje Marie Málková z Pražské organizace vozíčkářů. Běžnými autobusy se vozíčkáři často jezdit bojí, dokonce i těmi nízkopodlažními. »
Pokračování na str. B3
Častější přestupy nejvíc pocítí vozíčkáři a senioři
» Pokračování ze str. B1
"Řidiči běžných autobusů často moc řežou zatáčky a bojíme se, že upadneme. Autobusy bývají navíc dost plné," dodává Molitorisová. Vozíčkářům vadí i to, že po změnách v MHD budou muset více přestupovat. "Přestupování je samozřejmě vždycky problém. Cestování se tím ještě prodlouží," podotýká Málková.
Netýká se to však jen invalidů, ale i starších lidí. Osmašedesátiletá Jitka Hašková z Prahy 5 už špatně chodí, a proto se také obává častějších přestupů. "Kvůli zrušení linky 217 nebudu moct jet přímo do Dejvic, kam dojíždím na rehabilitaci, ale budu muset přestupovat na Strahově. V zimě na zmrzlých chodnících to bude problém," uvažuje.
Ropid se ale místa, kde se bude nově přestupovat, snažil volit tak, aby zde byl přestup co možná nejpohodlnější. "Mysleli jsme přitom právě na vozíčkáře a maminky s kočárky," ujišťuje Filip Drápal z Ropidu.
Příznivou zprávou také je, že se od září mírně zvýší počet garantovaných nízkopodlažních spojů. "Ve všední den jich bude asi 50 procent. Další nárůst bude záviset na postupných dodávkách nových vozidel," říká Drápal s tím, že za poslední roky nakoupil DPP zhruba 250 nových nízkopodlažních autobusů a 50 nízkopodlažních tramvají. S vozíčkáři Dopravní podnik v pondělí o změnách jednal. "Dohodli jsme se s nimi na průběžném vyhodnocování nového systému z jejich pohledu," uvedl Drápal.
Nízkopodlažní spoje v metropoli
- Dopravní podnik využívá 144 nízkopodlažních tramvají a 372 nízkopodlažních autobusů.
- Bezbariérových je 36 z 57 stanic metra. Ze všech tramvajových zastávek je 60 procent plně nebo částečně bezbariérových (tj. 376 zastávek).
Zvláštní linky pro vozíčkáře linka H1 Chodov - Černý Most, bude jezdit i nadále.
linka H2 (od září bude zrušena) Zahradní město - Florenc, nahradí ji autobusy 135 nebo 175, dále tramvajovými linkami 10, 16, 26.
Zdroj: DP a Ropid
Seriál změny v MHD
30. srpna: Orientují se cestující v chystaných změnách?
31. srpna: Velká mapa chystaných změn ve veřejné dopravě.
Předchozí díly najdete v iPadu.
Mutace - Mladá fronta DNES - Praha