České dráhy vypravují podstatně více vlaků bez bariér, bezbariérový je již téměř každý druhý spoj

25.01.2012 14:46

České dráhy v letošním jízdním urychlily zavádění bezbariérových spojů. Oproti loňskému roku vypraví v roce 2012 o 675 bezbariérových vlaků více. Celkem nabízejí České dráhy bezbariérové cestování ve 3 237 spojích, což představuje 48 % z denního průměru vypravených vlakových spojení (6 791 spojů). Některé linky jsou již dnes provozovány výhradně bezbariérovými spoji. Tento trend bude pokračovat také v letech 2013 a 2014, kdy budou uvedeny do provozu desítky dalších moderních bezbariérových souprav.

Masivní nárůst bezbariérových spojů je v regionální dopravě díky pokračujícím dodávkám již známých bezbariérových souprav CityElefant pro příměstskou dopravu a modernizovaným motorovým jednotkám Regionova, které obsluhují regionální spoje na mnoha vedlejších i hlavních tratích. V loňském roce byly do provozu uvedeny také zcela nové bezbariérové vozy RegioShuttle RS 1 od švýcarské společnosti Stadler a nové řídicí vozy pro klasické soupravy na hlavních tratích od české společnosti Pars nova. Dodávky těchto vozidel budou pokračovat také v roce 2012, což se promítne do dalšího odstraňování bariér v dálkové i regionální dopravě v příštích letech, a to jak na vedlejších tak na hlavních páteřních tratích.  
 
K výraznému navýšení garantované nabídky bezbariérových spojů zveřejněných v Jízdním řádu 2013 došlo například na tratích Libereckého kraje (celá oblast Frýdlantského výběžku a také tratě Liberec – Tanvald – Harrachov a Smržovka – Josefův Důl) a dále například na tratích Hradec Králové – Jičín – Turnov, z Lovosic do České Lípy, Teplic v Čechách a do Loun, z Prahy na trati Posázavského pacifiku do Dobříše i do Červan přes Jílové u Prahy nebo z Kolína do Ledečka.    

     
Výrazné zkvalitnění služeb pro vozíčkáře se připravuje také v dálkových spojích. U nejrozšířenějšího typu bezbariérového vozu pro rychlíky a expresy byla zahájena rozsáhlá modernizace, která bude znamenat pro vozíčkáře například příjemnější interiér, klimatizované prostory, nové nástupní plošiny ve více vozech nebo modernizované WC s uzavřeným systémem, které budou moci vozíčkáři využívat i při pobytu vlaku ve stanicích. S ohledem na přistavení části vozů do opraven ale došlo k přechodnému snížení nabídky bezbariérových vlaků na některých rychlíkových linkách. S dalšími investicemi, například do řídicích vozů a souprav ViaggioComfort, se vozíčkáři mohou těšit během příštích tří let na zvýšení počtu bezbariérových spojů v dálkové dopravě.      

Vozíčkáři při svých cestách mají jednoduchou možnost plánování. Všechny spoje, ve kterých je garantovaná přeprava vozíčkářů, jsou v jízdním řádu označeny příslušným piktogramem. Na webových stránkách ČD lze využít také vyhledávač spojení, ve kterém lze zadat jako podmínku pro vyhledání spojení cestování na invalidním vozíku. Vyhledávač pak nabídne pouze bezbariérové spoje. Na internetových stránkách ČD www.cd.cz mají vozíčkáři k dispozici i další podrobné informace o podmínkách přepravy, přístupnosti stanic a typech bezbariérových vozů.
Díky postupující modernizaci vlakových souprav se rozšíří počet bezbariérových spojů také v jízdním řádu 2013. Výrazné zlepšení podmínek pro cestování zaznamenají například handicapovaní obyvatelé Kraje Vysočina nebo Moravskoslezského kraje.
 

Petr Šťáhlavský

Klíčová slova: