Činnost Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje

18.06.2014 11:36

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
Dobrý den.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Blíží se prázdniny, dovolené, více cestujeme, pravděpodobnost úrazů je vyšší a tak bychom měli vědět, jak se zachovat v situacích, kdy jde o život, to bude téma našich příštích minut. A, milí posluchači, budeme rádi, pokud se připojíte, ať už to bude SMSkou zaslanou na číslo 605558888 nebo telefonátem, který přijmeme na lince 377488222. Ještě jednou zopakuji, pevná linka, 377488222 za předpokladu, že si s námi chcete povídat. Číslo 605558888 pro vás, kteří raději volíte cestu krátké textové zprávy. Tak jak volat vůbec záchrannou službu, můžeme zachránit život, to jsou důležité situace.

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
Určitě volbou telefonního číslo 155, což je vlastně tísňová linka zdravotnické záchranné služby ve všech krajích. Pokud by samozřejmě člověk neměl signál, tak volíme číslo 112, což samozřejmě jsou hasiči, nicméně, ten hasič je kompetentní na to, aby nabral tísňovou výzvu a pak následně vlastně přepojil tento hovor na linku 155, což je vlastně zdravotnická záchranná služba, kde dispečer vyhodnotí vlastně výzvu a vyšle určitou posádku na místo tísňového volání.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Velice často se diskutuje o tom, které z těch dvou čísel využít, to znamená, zda-li tu 155 nebo 112. Takže doporučujete v případě, kdy dojde o lékařský zásah, využít tu 155 za předpokladu, že máme signál, bude to rychlejší tedy.

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
Zcela určitě minimálně o 2 minuty.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Co bychom v tom v telefonátu měli uvést, které informace vy od nás potřebujete?

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
Určitě bychom rádi vlastně upřednostnili, abyste uvedli vždy své jméno, co se vlastně na tom místě vůbec děje, jaké tam je zranění, představte si, že jste vlastně očima té dispečerky, které vlastně říkáte, vlastně co přesně na tom místě vidíte, jak se ten člověk zachová, samozřejmě víme, že se jedná o velmi stresové situace, tudíž za telefonem 155 se ukrývá člověk, který se vás bude vyptávat vlastně na informace, budou vlastně, vy mu budete prostřednictvím vašich očí a úst sdělovat informace o stavu zraněného, jestli je při vědomí, bez vědomí, jestli dýchá, nedýchá, to jsou celkem podstatné, pardon, podstatné informace, které potřebujeme vědět a nadále a další vlastně podrobnější informace.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Jak dlouho v rámci toho telefonátu s námi ten operátor je v kontaktu, až do doby příjezdu zdravotnické záchranné služby nebo to tak nechodí, protože se musíte věnovat i dalším případům.

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
Samozřejmě těch dispečerů, call trackerů, kteří nabírají ty hovory, je samozřejmě několik, není tam ten člověk sám přes den, jsou tam, je tam vlastně 5 lidí, v noci jsou tam 4 dispečeři, takže vlastně přijímají ty tísňové hovory, vy jste se ptal.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Ptal jsem se na ty, na to, jak dlouho vlastně budeme s tím operátorem v kontaktu.

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
Samozřejmě, pokud operátor vyhodnotí, že bude, že zůstane pro jistotu teda na telefonu, poskytne takzvanou telefonicky asistovanou první pomoc, popřípadě telefonicky asistovanou neodkladnou resuscitaci, tak zůstane na telefonu do doby vlastně příjezdu sanitního vozidla na místo zásahu.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Pravděpodobně se to řeší případ od případu, asi podle náročnosti situace a podobně.

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
Přesně tak, přesně tak.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Můžete nám vůbec něco říci na adresu oněch operátorů, tak já to řeknu velice jednoduše, jsou to rozhodně vyškolení odborníci, co všechno oni nám jsou schopni poskytnout.

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
Kompletní, vlastně jsou schopni poskytnout kompletní odbornou přednemocniční první pomoc, vlastně co se týče telefonicky asistované první pomoci, anebo vlastně tu telefonicky asistovanou neodkladnou resuscitaci, popřípadě nějakou odbornou radu. Nejsou to samozřejmě lékaři za těmito hovory, za těmi telefonáty 155, ale jsou to zdravotní sestry, popřípadě záchranáři s vyšším odborným nebo vysokoškolsky vzděláním.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Kolik tísňových volání denně středisko vyhodnocuje.

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
Bude to znít skoro až neuvěřitelně, ale skoro vlastně okolo 3 tisících hovorů.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
A můžete nám samotné to zdravotnické operační středisko více přiblížit?

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
Tak samozřejmě sídlí na, ještě momentálně stále vlastně v prostorách, vlastně Bor, za Shellkou Edvarda Beneše, v ulici Edvarda Beneše za Shellkou, které se vlastně bude prostřednictvím díky naše, vlastně naší nové, nové budovy výjezdového stanoviště a ředitelství a také i dispečinku stěhovat vlastně do prostor bývalých kasáren, kde sídlí naše oblastní výjezdové stanoviště, kde bude modernější dispečink, asi zhruba okolo 50 tisíc korun bude stát, takže tam budou ty jedny z nejmodernějších technologií, které, s kterými se samozřejmě budeme moci pyšnit a který samozřejmě nejenom, že zrychlí ten samotný výjezd, ale budeme přesně vědět, odkud ten člověk přesně volá v závislosti zhruba okolo nějakých 2 metrů. A vlastně zkvalitní to, zkvalitní to tu mobilní, mobilní službu v podstatě.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Kdy k tomu stěhování dojde?

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
Předpokládáme okolo září, října.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Bude tím nějak v tu chvíli omezena vaše činnost v době toho stěhování nebo se pacienti nemusí být?

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
Nemusí se vůbec bát. Ta činnost rozhodně nebude žádným způsobem omezena. Už měsíc předem budou vlastně dispečerky nebo dispečeři přejíždět do svého budoucího pracoviště, takže nebude provoz omezen a automaticky plynule vlastně navážeme.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Za chvilku se ptáme dál, milí posluchači, i za vašeho přispění, volejte na linku 377488222, nebo pište na číslo 605558888 za předpokladu, že chcete svůj dotaz směřovat na Václava Ondru, který je manažerem vnějších vztahů a tiskovým mluvčím Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Český rozhlas Plzeň, 8 hodin 41 minut, stále si povídáme s Václavem Ondrou, který je manažerem vnějších vztahů a tiskovým mluvčím Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje. Teď společně se mnou naslouchá telefonátu paní Marie, kterou zdravíme. Dobrý den.

posluchačka:
Dobrý den, milí pane Vladimírku Šťovíčku. Prosím vás pěkně, jde mi o to, já jsem volala na záchranku 25. dubna kolem ráno 8. hodiny, potom mě teda odvezli teda na infekční, ale půl hodiny přednášku. A potom podruhé se mi stalo po 8. hodině 20. května, že jsem slézala z kola a teď jsem si udělala takový malér, já mám léčbu kortikoidy, systémový lupus erythematodes, zkrátka jsem dostala takovou odpověď, teda kdybych byla podřezaná nebo zapíchnutá, tak bychom si měla volat tu záchranku, já jsem řekla, od vás nic nechci, a tady tahle ta soukromá stanice, záchranka, co tu jezdí, nebo sanitky, ty by přijeli za 4, 6 hodin, dávno bych byla vykrvácená, tak já jsem tam byla s francouzskýma kamarádkama na chirurgii sama, na Bory, do bývalé Vojenské nemocnice a mě by to zajímalo, já to nebudu všem jako říkat všechno, ale já bych chtěla tam to napsat.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
To znamená, zajímá vás poštovní adresa na zdravotnickou záchrannou službu. Chápu dobře, kam míříte.

posluchačka:
Ano. A komu, a komu.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Dobře, to znamená, komu směřovat takovouto stížnost. Dobře, budeme reagovat. Mějte se moc hezky. Děkujeme za dotaz. Zdravíme vás, na shledanou.

posluchačka:
Mějte se, hezký den, na shledanou.

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
Dobrý den. Takže samozřejmě reagovat můžete samozřejmě na adresu Klatovská třída 2960/200i na adresu Plzně. Přímo k rukám ředitele Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje, pana doktora Romana Svitáka, který bude hostem odpoledních, až večerních hodinách.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Přesně tak, v pořadu Co vás zajímá po 18. hodině.

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
A jak dále na vás reagovat. No, tak rozhodně nás to netěší, že něco takového vůbec probíhá, nicméně jsou samozřejmě stavy, kdy je dobrý volat záchrannou službu a jsou stavy, kdy prostě lidi se nám občas se zdá, že lidé volají zbytečně zdravotnickou záchrannou službu, právě proto se snaží, tím způsobem vlastně odpovídat na nebo reagovat nějakým způsobem na to, co se vlastně na tom místě děje, jsou samozřejmě stavy, na který by měl reagovat praktický lékař.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Jak s těmi stížnostmi nakládáte, to znamená, co se teď s tím podnětem od posluchačky bude dít a jak dlouho to bude trvat.

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
Tak samozřejmě jako v úřední dny jsou to, samozřejmě 30 dhí, těch stížností, samozřejmě jsou stížnosti, je daleko více stížností nebo, pardon, je daleko více pochval než stížností, zhruba z jedné třetiny jsou ty stížnosti a doba trvání, vlastně vyřízení je samozřejmě 30 dní, nicméně každopádně se každou stížností zabýváme.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Půvabné bylo, že už během písničky, kdy posluchačka zavolala, a my jsme se dozvěděli, že bude chtít adresu, tak vy jste říkal, jen ať to není stížnost a trošku jste pousmíval. Chci se zeptat, když už si lidé stěžují, co bývá obvykle tím problémem.

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
Tak vesměs to je právě chování zdravotnického personálu právě k pacientům, kteří se vlastně nejenom, že cítí ublíženi, oni jsou ublíženi, protože si myslí, že jsou v tak vážném stavu, že jsou vlastně indikováni pro zdravotnickou záchrannou službu, nicméně to v nějakých 80 procentech tak ani vlastně nebývá, z toho důvodu občas je pravda, že neprofesionálně ujedou, ujedou záchranáři zdravotníkovi prostě nervy a vylije si srdíčko právě nebohé babičce třeba nebo nebohým lidem, kteří právě tu zdravotnickou záchrannou službu volají.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Tak kdoví, třeba v příštích minutách v našem vysílání uslyšíte i pochvalná slova, zejména pro dotazy je tu linka 377488222. SMSky přijímáme na čísle 605558888. Pojďme si teď povídat o těch ryze praktických informacích, za jak dlouho by měli záchranáři dorazit na místo, máte na to zákonem dané lhůty?

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
Samozřejmě zákonem daná lhůta je 20 minut, občas tady vlastně nemáme bez problémů po těch plzeňských oblastech vlastně problém do těch 20 minut dojet, v těch letních časech samozřejmě, v těch zimních už jsou samozřejmě ty problémy trošku větší, hlavně na Sušicku, kde vlastně budujeme výjezdové stanoviště na Modravě, kde už by se tentokrát měl ten dojezdový čas do těch 20 minut 100-procentně dosáhnout.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
V jiných lokalitách s dodržením té zákonem dané lhůty problémy nemáte?

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
V jiných lokalitách určitě ne.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Tak někdy, a to je taková ta představa, kterou máme z televizních seriálů, vidíme, jak nemocnice odmítají přijmout pacienta, kterého přiveze záchranka, jak moc se s tím potýkáte v reálu?

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
Tak samozřejmě potýkáme se s tím také, je to dnes a denně, je to denní chléb, nicméně od, naštěstí od nového roku platí zákonem daný zákon, kdy vlastně, nás vlastně lékaře, lékaře těch daných destinací vlastně nutí přijmout našeho vlastně pacienta zdravotnické záchranné služby, takže nemáme problém s předáváním pacientů.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
To znamená, řeší se to podle spádových oblastí a nemocnice má za povinnost toho pacienta přijmout.

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
Krajem jsou daný vlastně spády, ano, nicméně podle zákona spády neexistují, ale vzhledem k tomu, že všichni pacienti tady jsou vlastně z okresu Plzeň-město, Plzeň-jih, chce v podstatě do fakultních nemocnic nebo Fakultní nemocnice Plzeň konkrétně, dejme tomu, na Lochotíně, tak to samozřejmě jim nemůžeme vyhovět, velice rádi bychom jim vyhověli, ale zase máme právo my rozhodnout na to, kam je povezeme, i když podle našeho uvážení, podle odborného zhodnocení nicméně pacienti jsou natolik, natolik rozezleni, že kolikrát odmítají transporty v podstatě do jiných, jiných destinací, jiných nemocnic v Plzni, samozřejmě je to jejich rozhodnutí, nicméně nutit je nemůžeme a když si už nás volají, tak si myslím, že není to zrovna stav, kdy se můžou v podstatě rozhodnout někdy, takže se jim snažíme samozřejmě vyjít vstříc, nicméně bohužel zákon, zákon a my si to opravdu nevymýšlíme.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Tak, prosím, nasaďte si sluchátka, poslechneme si další posluchačský dotaz, zdravíme vás a děkujeme za strpení, dobrý den. Halo, halo, slyšíme se? Dobrý den. Ptejte se?

posluchačka:
Ano, ano, slyším, slyším, ano. Takže už můžu mluvit?

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Ano, slyšíme vás, povídejte.

posluchačka:
Tady je Hodrová. Prosím vás, já mám velkou pochvalu pro tým pana doktora Chvojky, který přijeli k mému manželovi, byli tu brzo, ale ten jejich přístup lidský, bych nevěřila, že pro starého 80-letého člověka budou dělat všechno a budou se tak krásně chovat, že my jsme právě říkali, že tam musíme napsat, aby si ty, ti doktoři věděli, že taky si někdo váží tý jejich práce, byli úžasní, takže já to chci takhle zavolat, když jsem slyšela tu paní, protože i to, když jsem volala na tu, na tu 155, tak byla úplně úžasná, takže já mám samý pochvaly. A děkuji jim za to, jak se zachovali, nedopadlo to dobře, za to oni nemůžou, ale byli úžasní, tak to je všechno, co jsem chtěla říct.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
My mockrát děkujeme za tato slova, mějte se moc hezky, na shledanou.

posluchačka:
Na shledanou.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
A musím říct, že Václav Ondra se poprvé za 20 minut rozzářil. Poprosím o vás reakci.

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
Každopádně jsme velice rádi za tento hovor. Je mi líto, že to dopadlo tak, jak to dopadlo, abychom vám nezpůsobili spíš nějaké další nepříjemnosti ve vašem rozpačitém ránu. Každopádně chceme poděkovat, jsme si vědomi, že doktor Chvojka, kandidát věd, je naprosto, naprosto perfektní, naprosto perfektním člověkem, osobně se s ním znám, je to můj kamarád a je to velice slušný, velice slušný lékař a jsme velice rádi, že u nás pracuje.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Václav Ondra je manažerem vnějších vztahů a tiskovým mluvčím Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje, také odborníkem, který je připraven reagovat na vaše dotazy, a tak volejte na linku 377488222, nebo pište na číslo 605558888. Ještě několik málo okamžiků jsme tady pro vás.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Ptáte se Václava Ondry, který je manažerem vnějších vztahů a tiskovým mluvčím Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje a společně se mnou teď naslouchá dalšímu telefonátu. Zdravíme posluchačku, dobrý den.

posluchačka:
Dobrý den.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Tak povídejte, máte slovo.

posluchač:
Mé dceři se stala nehoda, bylo to na okrese Domažlice, a mám velká slova chvály pro záchrannou službu a všechny /nesrozumitelné/, který tam byly, byly úžasný, klidný, pohotový, milý, nemůžu a nemohla jsem si je vynachválit, já jsem byla tak rozklepaná, že jsem nebyla téměř k ničemu, ale oni byli perfektní a moc je za to chválím.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Děkujeme za tato slova, zdravíme vás, na shledanou.

posluchačka:
Na shledanou.

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
Samozřejmě taky děkuji za vaše slova chvály, na Domažlicku samozřejmě tým, který je, samozřejmě patří mezi nejlepší, jsme velice rádi, že to, že to lidi oceňují. A to, že to, že jste se cítila neschopná na místě nehody, si myslím, že to je celkem u laiků normální, právě proto jsou vyškolení odborníci, kteří vědí, co v těchto situacích dělat a právě proto pomohli.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Kolik výjezdových stanovišť má vůbec Zdravotnická záchranná služba Plzeňského kraje?

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
Tak celkově 24 stanovišť, včetně vlastně Letecké záchranné služby Armády České republiky, která vlastně spolupracuje s naší zdravotnickou záchrannou službou, ale nepatří nám.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
No, a povězte něco více na adresu vybavenosti těch vozů, kterými pro pacienty jezdíte?

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
Tak vzhledem k tomu, že máme vlastně už čtvrtým rokem ředitele Svitáka, tak naše vozy jsou vybaveny skoro jako mobilní jednotka intenzivní péče. Co se týče vlastně nových, nových, nového vybavení, samozřejmě, jak jsem již psal ty tiskové zprávy jsou, jsou ve vozech laktátmetry, jsou ve vozech vlastně mobilní, mobilní, mobilní v podstatě laboratoře, kde vlastně zjišťujeme, zjišťujeme podrobnosti z krve, můžeme zjistit vlastně plicní embolii, můžeme zjistit další a další věci, samozřejmě, co se týče srdíčka, pardon, máme vlastně perfektní dýchací přístroje, kdy můžou vlastně ..., ty dýchací přístroje jsou schopny oddejchat i malé miminko, od vlastně zhruba půl kila, což jsme velice rádi, že tyto přístroje máme, nebyly samozřejmě levný, tím samozřejmě můžeme poděkovat taky touto formou vlastně Plzeňskému kraji, což je zřizovatelem naší zdravotnické záchranné služby, takže velký dík také jemu.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Tak a v závěru už toho bohužel moc nestihneme, jenom mi řekněte pár slov o koordinaci činnosti se zmíněnou leteckou záchrannou službou, která je provozována Armádou České republiky.

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
Ta koordinace samozřejmě tísňové výzvy přichází přes linku 155 a jsme propojeni vlastně počítači a samozřejmě také hlasovým, hlasovým přístrojem, který, vlastně jim dáváme signál k tomu, aby si připravili vrtulník, k výjezdu nebo k výletu v podstatě. Dostanou vlastně příkaz k výletu a vyráží na místo, v podstatě taky do 2 minut.

Vladimír ŠŤOVÍČEK, moderátor:
Ostatně i o činnosti letecké záchranné služby si můžeme více povědět v pořadu Co vás zajímá po 18. hodině. V té době bude naším hostem ředitel Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje, anesteziolog, doktor Roman Sviták. Teď dopoledne s námi byl tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje Václav Ondra. Děkujeme, mějte se hezky, na shledanou.

Václav ONDRA, manažer vnějších vztahů; tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje:
Na shledanou.  

Klíčová slova: