Co je to vlastně kvalita a jak ji řídit?

Nad tím se zamýšlí říjnové číslo časopisu Sociální služby. 

Pojem kvalita je v sociálních službách velmi často používaný. Jak píše ve svém článku Hvězda kvality jeho autor a konzultant v oblasti řízení a rozvoje kvality služeb Jan Syrový, důležitou otázkou, kterou v tomto kontextu řeší všichni poskytovatelé sociálních služeb, je porozumění tomu, co to vlastně kvalita je a jak ji řídit.
 
O jaké organizaci lze říci, že je kvalitní? Jak se to pozná? Kdo to posuzuje? Jan Syrový představuje model Hvězda kvality, kdy se jedná o jednoduchou a srozumitelnou vizualizaci obsahu pojmu kvalita a jejího řízení. Díky tomuto modelu může každá ředitelka/ředitel porozumět tomu, co to znamená řídit kvalitu, a následně rozhodnout, jaký způsob řízení kvality chce ve své organizaci aplikovat.
 
Dobrovolnictví jako cesta k aktivnímu a smysluplnému stárnutí, tak zní název článku Vlasty Faiferlíkové, ředitelky mezigeneračního a dobrovolnického centra. Seniorský věk života je nejdelším životním úsekem, a měl by být proto důstojný a smysluplný. Společnost začíná o seniorském věku mluvit od dovršení 55 let, kdy by měl člověk začít uvažovat o přípravě na stáří v mnoha různých oblastech.
 
Sociálně aktivizační služby pro seniory a různá komunitní nebo mezigenerační centra a projekty vytvářejí prostor, kde se senior může nadechnout, zorientovat ve své nové životní situaci a najít svoji cestu k další spokojené a plnohodnotné etapě života. Článek tak pojednává nejen o dobrovolnictví seniorů, ale i o tom, co vše může mezigenerační centrum nabízet.
 
V říjnovém čísle se dočtete také to, jak proběhl jedinečný evropský kongres Má dlouhodobá péče v Evropě budoucnost?, jenž proběhl pod záštitou prezidenta ČR Miloše Zemana, ale i to, v jaké nemovitosti mohou být vlastně poskytovány sociální služby. Nechybí ani právní poradna, dobrá praxe či pravidelná rubrika Veřejného ochránce práv. Přejeme tedy z redakce pohodové podzimní čtení.
 
Veronika Hotová
Klíčová slova: