Co nabízí Mamma HELP ženám s rakovinou prsu a jejich rodinám
Pacientská organizace Mamma HELP se spojila s agenturou Young & Rubicam k vytvoření nového spotu na podporu ojedinělého projektu Mamma HELP center v České republice – poskytování individuálního bezplatného poradenství a podpůrné péče ženám s rakovinou prsu a jejich rodinám.
„Chceme ukázat, jakou pomoc od nás ženy, které se potýkají s rakovinou prsu, mohou očekávat. Někdy si to totiž nedokáží představit a zbytečně váhají. A také ne všichni onkologové, i když nás znají jako velkou pacientskou organizaci, mají vždy jasnou představu, co vlastně konkrétně nabízíme,“ říká Jana Drexlerová, ředitelka Mamma HELP, z. s.
Jde o to, že v Mamma HELP centrech vede rozhovor vždy jedna terapeutka s jednou pacientkou, případně s pacientkou a jejím doprovodem. Terapeutka díky osobní zkušenosti s nemocí dokáže projevit velkou míru empatie, má na rozhovor dostatek času a samozřejmě potřebné dovednosti. Etický kodex a způsob dokumentace zaručuje klientkám soukromí a naprosté bezpečí.
„Hlavní postavou nového spotu je záměrně partner nemocné ženy, protože její onemocnění dopadá na celou rodinu. I v takové situaci umíme v Mamma HELP centrech poradit a pomoci,“ dodává Drexlerová.
„Starám se o výcvik terapeutek v Mamma HELP centrech už od vzniku tohoto modelu pomoci, od roku 2000. Jde o to, aby svou osobní zkušenost s nemocí uměly dobře zpracovat a nabídnout novým pacientkám takovým způsobem, aby neohrozily v ničem je, ale ani samy sebe,“ říká Mgr. Marie Zemanová, klinická psycholožka a psychoterapeutka.
Předsedkyně České onkologické společnosti, Doc. MUDr. Jana Prausová, Ph.D., oceňuje zejména profesionální přístup pacientské organizace k poskytování této služby, která v mnohém nahrazuje často nedostupnou pomoc odborníků. „Ženě, které sdělíme onkologickou diagnózu, se pochopitelně v tu chvíli zhroutí svět. Každá hledá ztracenou rovnováhu různě dlouhou dobu, ale většina z nich uvítá, když jí nabídneme nějakou podpůrnou péči. Jsem ráda, že tato služba, navíc bezplatná a denně dostupná, v Mamma HELP centrech existuje.“
Možnost individuálního rozhovoru s terapeutkou, většinou osobně v Mamma HELP centru, využívají zejména ženy krátce po sdělení diagnózy, některé docházejí průběžně v době svého léčení, další také po léčbě či v době návratu nemoci. Pokud nemohou přijít, jsou terapeutky k dispozici každý pracovní den také na telefonu nebo odpoví e-mailem. V posledních třech letech zaznamenávají Mamma HELP centra přes 6 tisíc návštěv ročně.
Na výrobě spotu se podílela agentura Young & Rubicam, tvůrčí tým ve složení Tereza Svěráková, Dora Pružincová, Jaroslav Kratochvíla, Eugen Finkei, Iva Pšeničková a Robert Hejduk. Spot vznikl v produkci společnosti Savage v režii Emila Rafaela. Můžeme v něm vidět herce Matyáše Řezníčka, Janu Pidrmanovou a Natašu Burger. Komentář namluvil Petr Rychlý. Obrazovou a zvukovou postprodukci zajistila studia Spoon a Beep.