ČSSZ umožňuje veřejnosti vyřídit většinu požadavků elektronicky

Takřka úplná elektronizace agendy úřadu umožnila České správě sociálního zabezpečení přistoupit s účinností od 16. března 2020 k některým organizačním změnám v souvislosti s ochranou zaměstnanců a klientů s cílem snížit riziko šíření nákazy koronaviru. Přijatá organizační opatření žádným způsobem výrazně neomezí poskytování služeb klientům, jelikož téměř všechny služby je možné vyřídit online způsobem.

Z těchto důvodů ČSSZ přistupuje s účinností od 16. března 2020 k následujícím organizačním opatřením:

  • ČSSZ vyzývá veřejnost, aby komunikovala primárně elektronicky, telefonicky, případně prostřednictvím provozovatele poštovních služeb.
  • ČSSZ rovněž žádá veřejnost, aby zvážila, zda je nutné podání, která nelze učinit elektronicky, realizovat okamžitě. Je možné např. odložit sepsání žádosti o důchod, ten pak vyplatit až 5 let zpětně. Zaměstnanci ČSSZ jsou připraveni jednotlivé případy konzultovat „na dálku“ a hledat vhodná řešení, bez negativních dopadů na veřejnost.
  • Tiskopisy a další důležité dokumenty (vč. tiskopisu Přehled o příjmech a výdajích OSVČ) je také možno odevzdat do schránek umístěných na vhodných místech, obvykle při vstupu do budov OSSZ/PSSZ/MSSZ Brno a ČSSZ.
  • Hotovostní platba pojistného bude umožněna pouze výjimečně, po předchozí domluvě. ČSSZ žádá veřejnost, aby platby realizovala primárně prostřednictvím bezhotovostního styku.
  • V souvislosti s prevencí šíření koronaviru a díky možnosti vyřídit požadavky elektronicky dojde ze strany správ sociálního zabezpečení s účinností od 16. března 2020 k omezení osobního kontaktu s veřejností. Pokud to místní podmínky dovolí, bude po předchozím objednání prostřednictvím objednávkového systémukontaktního emailu či telefonu (XLSX 14,15 kB) umožněno i osobní projednání.

Smyslem přijatých mimořádných opatření je především ochrana zdraví občanů, včetně zaměstnanců ČSSZ, a současně zajištění všech klíčových činností ČSSZ, zejména pak řádné výplaty dávek důchodového a nemocenského pojištění.

Žádosti klientů o vyhotovení různých potvrzení (dokumentů), pro které si klienti běžně chodí na příslušné okresní správy sociálního zabezpečení osobně, je možné zaslat i e-mailem na elektronickou podatelnu příslušné okresní správy sociálního zabezpečení.

Bude-li z žádosti vyplývat, že má být příslušné potvrzení (dokument) doručeno buď fyzickou poštou na trvalou adresu klienta, anebo například přímo zasláno jinému úřadu (organizační složce státu), který dané potvrzení (dokument) vyžaduje (například konkrétní Úřad práce), nemusí být e-mail elektronicky podepsán. V ostatních případech (zejména má-li být příslušné potvrzení či dokument zasláno přímo žadateli zpět elektronicky) musí být žádost zaslána buď datovou schránkou, nebo s elektronickým podpisem.

Tuto informaci si můžete stáhnout ve formátu pdf (PDF 116,58 kB).

Zdroj: ČSSZ

 

Klíčová slova: