Šumperk – K protestu na úřadu práce se nepřipojil ani známý šumperský masér a předseda sociální komise města Dušan Ščambura, který se po úrazu v roce 1994 pohybuje jen na invalidním vozíku. O výzvě k protestu formou hromadného nástupu k žádostem o dávky na mobilitu nevěděl. "Dopoledne mi to volala jedna členka komise a ptala se, jestli se ho zúčastním.
Vůbec jsem netušil, na co se ptá," řekl Dušan Ščambura.
- Jak takový typ protestu hodnotíte?
S takovou formou nátlaku nesouhlasím. Jen bychom tím potrestali úřednice, které za nic nemohou. Zavalili bychom je prací, a čím by byly nervóznější, tím by byly pomalejší. Nic bychom tím nezískali. Nemělo by to žádný smysl.
- Jaký protest byste vy osobně zvolil?
Formu petice nebo protestu před úřadem vlády. Klidně bych na takový protest, kdy bychom své vozíky nahromadili před vchodem úřadu a zůstali sedět třeba na rybářských stoličkách, osobně do Prahy jel.
- Co vám na novinkách v dávkách pro zdravotně postižené nejvíc vadí?
Dramatické snížení příspěvku na mobilitu, tedy na benzin do auta, bez kterého se neobejdu. V zimě nemám šanci dojet na vozíku z Temenice, kde bydlím, do práce ve městě ani nakoupit v blízkém obchodě.
- Jak se příspěvek změnil?
Ještě v roce 2010 jsem dostával 9120 korun ročně, loni se příspěvek snížil na 7500 korun a vláda slibovala, že je to jen na přechodnou dobu do překonání krize. Místo slibovaného návratu k původní částce teď příspěvek znovu snížila. Dostávat budu čtyři sta korun měsíčně, to je 4800 korun za rok, proti předminulému roku tedy téměř jen polovinu. Vzali mi také příspěvek 600 korun na bezbariérové bydlení. Město mi navíc zvedlo o tisíc korun měsíčně nájem, takže příjem rodiny se podstatně ztenčil.
- Co vám ještě na změnách v dávkách vadí?
Sjednocení příspěvku na mobilitu pro všechny typy zdravotního postižení. Čtyři sta korun měsíčně dostávají teď shodně jak vozíčkáři, tak "choďáci" – například ti, kdo mají průkaz ZTP kvůli astmatu nebo vadě sluchu. Ti si dnes polepšili: sjednocením se jim příspěvek zvýšil ze tří tisíc na 4800 korun ročně. Přitom mohou chodit pěšky, případně jezdit městskou dopravou. Lidem, kteří auto nezbytně potřebují, peníze naopak vzali, a těm, kdo se bez něj třeba i obejdou, přidali. Nedává to smysl.
Foto: JE PROTI. Šumperský vozíčkář Dušan Ščambura tvrdí, že změny v dávkách pro postižené jsou nevyvážené.
Foto: Deník/Stanislava Rybičková