INSPO Online 2022: Technologie pomáhají lidem s různým zdravotním postižením či při psychických potížích

Brýle pro rozšířenou realitu pro neslyšící, skeleton pro výcvik a usnadnění chůze, aplikace poskytující psychologickou pomoc. To jsou některé z pomůcek, které budou představeny na konferenci INSPO o technologiích pro osoby se specifickými potřebami ve čtvrtek 3. listopadu 2022. Její 22. ročník proběhne online od 10 do 12 hodin a odpoledne na něj naváže Agora – vzdělávací akce o ICT pro uživatele s těžkým postižením zraku.

Představa studentek Jany Kaškové a Pavly Adamcové z Ostrova na Karlovarsku o projektu Slyším očima, se kterým vloni zvítězily v soutěži Vodafone AR Challenge, byla následující: Mikrofony zabudované v brýlích budou snímat veškerý zvuk v okolí a převádět ho do vizuální formy. Neslyšícím uživatelům neunikne nic z okolního dění a spolehlivě rozpoznají, pokud v okolí projede záchranka nebo třeba na ně kdosi z povzdálí zavolá, že si v obchodě zapomněli peněženku. 

Brýle budou sloužit také jako inteligentní překladač. Při dialogu budou snímat hlas a převádět ho do psaných titulků, nebo do formy avatara, který překládá do znakového jazyka v reálném čase. Účastníci konference se přesvědčí, že od původní představy projekt dospěl už k prvním výsledkům.

Lidi s částečnou nebo úplnou ztrátou funkce dolních končetin jistě zaujme inovativni exoskelet Unilexa pro asistenci chůze, se kterým firma Mebster zaznamenala úspěch v květnu na světovém odborném veletrhu ortopedických, protetických a rehabilitačních technologií OT World v Lipsku.

Nepanikař je název projektu, který začal vytvořením mobilní aplikace nabízející zdarma poskytnutí psychologické pomoci. Dnes jej tvoří také chatová a e-mailová poradna, online terapie i workshopy s tématem duševního zdraví.

Bezbariérové studio Kikiriki Games chce dokázat, že tým složený převážně ze zdravotně handicapovaných může obstát v tržním prostředí. Tvoří mobilní hry pro nevidomé, kterých je na trhu nedostatek. Jejich vývoj navíc vyžaduje dovednosti, kterými disponují zdravotně handicapovaní, ale nemají možnost je uplatnit na trhu práce. Studio už vypustilo do světa audio střílečku To the Dragon Cave, kterou celosvětový magazín Pocket Gamer zařadil mezi deset nejvlivnějších přístupných her posledního desetiletí a server DroidGamers ji označil za jednu z pěti nejlepších her, které vyšly v daném týdnu. 

Zkušenosti v oblasti zpřístupňování informací neslyšícím pomocí videopřekladů budou tématem další přednášky. Spolek Deaf Friendly chce tím zároveň otevřít debatu o hlavních otázkách týkajících se videopřekladů do českého znakového jazyka.

Program doplní informace o tom, jak se IKEA jako zaměstnavatel otevírá lidem se zdravotním postižením, a přehled zvýhodněné nabídky softwaru, hardwaru a IT služeb pro neziskový sektor prostřednictvím projektu TechSooup Česká republika. 

Program konference je na www.inspo.cz/inspo-2022. Přenos proběhne na Facebooku a YouTube. Odkaz na vysílání najdou zájemci na https://www.inspo.cz/videa

Konferenci INSPO Online 2022 pořádá Středisko Teiresiás Masarykovy univerzity s přispěním BMI sdružení. Partnery konference jsou Nadace Vodafone ČR a Nadační Fond Českého rozhlasu, který konferenci INSPO podpořil ze sbírky Světluška. Mediálními partnery jsou ČTK Protext, portály Helpnet, Poslepu a Inspirante.

Klíčová slova: