Kampani H2Óda na Radost stačil 1 rok

Kvalitní voda v Domově Radost již brzy poteče, sbírka vynesla 720 142 Kč.

Pomyslná studna radosti v Domově Radost v Merklíně na Plzeňsku, kde Diakonie Západ pečuje o 30 lidí převážně s nízkofunkčním autismem, se naplnila díky netradiční veřejné sbírce s názvem H2Óda na Radost. Ta přinesla za jeden rok svého trvání částku 720 142 Kč na obnovu jediného vodního zdroje, který byl nenávratně poškozen povodněmi v roce 2013 a od té doby omezuje fungování a zásadně ohrožuje existenci tohoto unikátního zařízení. Kvalitní pitná voda poteče v Domově Radost do konce roku 2015!

 

Získané finanční prostředky již pomohly realizovat první fázi obnovy vodního zdroje pro Domov Radost. Proveden byl hydrogeologický průzkum a na počátku října minulého roku pak nový vrt nedaleko zařízení. Tentokrát však na místě, které nemohou ohrozit povodně. Vrt do hloubky zhruba 50 m se sice v prvních dnech čerpacích zkoušek jevil jako málo vydatný, ale nakonec se i on rozhodl Domovu Radost pomoci a je schopný dodat potřebných 4 až 5 kubíků vody denně. Nově objevená voda byla také podrobena důkladnému rozboru. Ačkoli obsahuje více železa a manganu, není to nic, na co by v Merklíně nebyli zvyklí. Tento nedostatek napraví úpravna vody, se kterou se při obnově počítá.

 

V těchto dnech probíhají práce na projektu, díky němuž se z vrtu stane regulérní studna. Projekt také vyřeší přivedení vody do objektu, které si vyžádá i podkopání silnice mezi Merklínem a Staňkovem, stejně tak novou úpravnu vody a čističku odpadních vod. Veškeré práce by měly být hotové do konce tohoto roku a všechny finanční prostředky, s výjimkou 30 000 Kč od Plzeňského kraje, které realizaci umožní, pocházejí z darů od veřejnosti, občanských sdružení, firem a Nadace Vigo Foundation.

 

Potřebné finanční prostředky získala za 1 rok netradiční kampaň H2Óda na Radost

Fundraisingová kampaň H2Óda na Radost odstartovala přesně před rokem na světový den vody, který připadá na 22. březen, a to prodejem džbánků kohoutkové vody ve třech vybraných restauracích Café Restaurant Kačaba, Čajovna - kavárna Seraf a Il Mio Caffé. Ty zhruba měsíc vybíraly do speciálních kasiček a své výlohy a stoly ozdobily nově vznikajícími materiály kampaně H2Óda na Radost. „Souběžně probíhaly intenzivní přípravy na realizaci prodeje H2Ódy na Radost v PET lahvích, práce na speciální internetové prezentaci a situace v Domově Radost se začala medializovat,“ vzpomíná manažer kampaně Mgr. Libor Janíček.

 

Tváří a partnerem této kampaně se stal stand up komik Karel Hynek (Na stojáka), který od samého začátku dodával všemu snažení ten správný šmrnc a vtip, nejen na připravovaných internetových stránkách, ale i ve virálních videích a všude tam, kde bylo třeba. A právě díky jeho humoru a grimasám mohly být 8. září 2014 spuštěny opravdu netradiční internetové stránky, které sponzorsky vytvořil kreativní tým společnosti Beneš&Michl a umožnil tak veřejnosti přispívat on-line. „Karel Hynek jako průvodce návštěvníky na našich stránkách nejen bavil, ale také je hecoval k tomu, aby pomohli plnit virtuální studnu radosti, kdy každý, kdo přispěl a posunul hladinu blíže k Domovu Radost, získal od Karla certifikát o borcovství a zařadil se tak mezi právoplatné borce,“ popisuje Janíček.

 

Od 3. května roku 2014 se díky prodeji balených vod Estian u tematicky polepeného stánku a v tričkách s logem kampaně, nejen na Plzeňských farmářských trzích, začala kampaň H2Óda na Radost a její poslání dostávat do povědomí lidí zejména v Plzni. Velký zlom však znamenalo zářijové spuštění netradičních internetových stránek www.h2odanaradost.cz, které umožnily přispívat lidem z celé České republiky a jednoduchým, stejně tak vtipným, způsobem „volaly o pomoc“. Spuštění stránek bylo podpořeno tiskovou konferencí, na které bylo médiím sděleno, že kampaň získala potřebných 240 000 Kč na zahájení první fáze projektu, ale i potřeba dalších finančních prostředků. „Zpráva o nutnosti obnovit vodní zdroj v Domově Radost se pak šířila do všech směrů, darů začalo rapidně přibývat, lidé nás najednou znali, fandili nám, všímat si nás začaly i nadace a neziskové organizace. Neztratili jsme se ani v nejprestižnějších soutěžích neziskových organizací Žihadlo roku a Být vidět,„ doplňuje Janíček.

 

Od září do prosince roku 2014 proto vzrostla hladina vody ve studni radosti o zhruba 200 000 Kč. Mimo to bylo získáno dalších 100 000 Kč na dovybavení čtyř domácností i společných prostor spotřebiči: sušička, lednice, trouby a myčky. Posledním zásadním milníkem kampaně byl bezpochyby příslib finančního daru ve výši 300 000 Kč od Nadace Vigo Foundation, která se specializuje na pomoc autistickým pacientům, na počátku února 2015. Díky tomuto daru se podařilo v polovině března dostat na celkovou částku 720 142 Kč, což je zhruba o 90 000 Kč více než byl původní cíl kampaně H2Óda na Radost. „Opravdu bychom chtěli poděkovat všem lidem, kteří se stali borci, ať už to bylo díky příspěvku 30 Kč za vodu Estian v PET lahvi, nebo zaslanému finančnímu daru přes naše internetové stránky. Všem firmám, které se podílely sponzorsky či finančně a hlavně Nadaci Vigo Foundation, která nám splnila sen – do 1 roka získat potřebné finanční prostředky a přivést H2Ódu na Radost! Navíc se ukázala potřeba rekonstrukce čističky odpadních vod a některých rozvodů, což cílovou částku navýšilo na 750 000 až 800 000 Kč. Teď víme, že veškeré náklady budeme schopni uhradit,“ děkuje a upřesňuje Janíček.

 

Netradiční fundraisingová kampaň H2Óda na Radost skončí 31. 3. 2015

Kampaň H2Óda na Radost bude definitivně uzavřena 31. 3. 2015, jelikož se v současnosti vybírá ještě ve třech pobočkách Knihovny města Plzně a také přes internetové stránky www.h2odanaradost.cz. Navazující fundraisingová kampaň, která se od roku 2015 v Diakonii Západ rozebíhá, je „Nová vana pro Človíčka“. Má za cíl získat téměř čtvrt miliónu na novou hydromasážní vanu do Stacionáře Človíček v Plzni.

 

Hlavními partnery kampaně H2Óda na Radost, tedy i těmi největšími BORCI jsou společnosti Šumavský pramen, která bezplatně dodala vodu Estian a dlouhodobý podporovatel Diakonie Západ, přední západočeský výrobce klik a kování, společnost Twin. Společnost Beneš&Michl, která zdarma vytvořila netradiční internetové stránky, a Nadace Vigo Foundation, ta podpořila obnovu vodního zdroje v Domově Radost částkou 300 000 Kč.

Klíčová slova: