Konference „Dialogy pro dobro“ v pražských Emauzích propojila neziskový sektor a byznys

Více než stovka vedoucích pracovníků českých neziskových organizací se sešla 14. listopadu na konferenci s názvem „Dialogy pro dobro aneb už neplaveme v marketingu“ v pražském Emauzském klášteře. Pohledy na různá témata prezentovaly formou dialogů na první pohled nesourodé dvojice řečníků – jeden ze světa neziskových organizací a druhý z byznysu.

Konferenci každoročně pořádají Unie zaměstnavatelských svazů ČR (UZS) a Asociace veřejně prospěšných organizací ČR (AVPO ČR) s cílem prodiskutovat aktuální a nosná témata v nevládním sektoru.

Účastníci „dialogů“ debatovali například o obchodních taktikách v neziskových organizacích, roli influencerů a dobročinnosti, smyslu designu pro neziskovky a efektivní spolupráci s firmami. Samostatným tématem bylo také využití umělé inteligence a došlo i na dvě případové studie.

„Tentokrát jsme se zaměřili na marketing, bez kterého nelze činnost neziskové organizace efektivně a dlouhodobě rozvíjet, stejně jako to platí pro firmy. Není pravda, že neziskové organizace by neměly nebo dokonce nesměly dosahovat zisku. Úspěšná nezisková organizace, která zisk generuje, jej pak musí vrátit zpět do své činnosti. A aby byla úspěšná, potřebuje umět používat vhodné marketingové nástroje,“ komentuje náplň konference Marek Šedivý, prezident AVPO ČR.

Upozorňuje současně, že neziskový sektor je významný zaměstnavatel a vyvrací tak častý mýtus, že v něm působí převážně dobrovolníci.

Podle prezidenta UZS Jiřího Horeckého je neziskový sektor jedním z pilířů naší demokratické společnosti. A jako na pilíř, který nese obrovskou tíhu, jsou na něj kladeny vysoké nároky. „Asociace veřejně prospěšných organizací přináší do světa neziskovek dlouhodobě nejen důraz na kvalitu, ale také množství inovativního myšlení. Jsme v UZS ČR velmi rádi, že je asociace nejen naši členskou organizací, ale také partnerem v našich aktivitách podporujících neziskový sektor.“

Jeden z výstupů vzájemného dialogu shrnula Lenka Skoupá z Toulcova Dvora: „Z debaty s Martinem Bednářem ze společnosti SalesKick ČR ohledně oslovování dárců jsem si například odnesla významný AHA efekt. Individuální dárcovství je založené na emocích, firemní dárcovství na vnitřních procesech a hodnotách a jejich souladu mezi oslovovanou firmou a danou neziskovkou.“

„I v neziskovém sektoru lze, a možná je i nutné, využít obchodní techniky. Přesně to učím klasické obchodníky a jsem rád, že jsem takové dovednosti a možnosti mohl předat i neziskovým organizacím. Důležité je nenechat se odbýt a projevit zájem o podrobnosti toho, co donátor v rámci charitativní podpory už dělá,” dodává Martin Bednář.

V dialozích se potkali představitelé neziskového sektoru Denisa Ratajová z Diakonie ČCE, Magda Hrudková z DEBRA ČR, Lenka Skoupá, Toulcův dvůr, Marek Šedivý z AVPO ČR a obchodníci a marketéři Martin Přinosil, Studio PickN!ck, Martin Bednář ze SalesKick CZ, Eliška Jana Auer, #Holkyzmarketingu, Michael Beran z Allset Solution. Případové studie představili Adam Pýcha z Knihy Dobrovský a Pavel Maška z TOXIN CZ.

 

O Asociaci veřejně prospěšných organizací ČR (AVPO ČR)

AVPO ČR sdružuje více než stovku neziskových organizací, které se hlásí k hodnotám transparentnosti a spolehlivosti. Dlouhodobě usiluje o rozvoj soukromého dárcovství a celkovou kultivaci legislativního prostředí pro činnost neziskového sektoru. 

AVPO ČR je členem Unie zaměstnaneckých svazů ČR. Od roku 2014 spravuje a rozvíjí značku Prověřená veřejně prospěšná organizace (značku spolehlivosti), která funguje jako garance pro dárce podporující neziskové organizace. 

 

O Unii zaměstnavatelských svazů ČR (UZS)

UZS je jedním z největších zaměstnavatelských svazů v České republice. Sdružuje a zastupuje 72 zaměstnavatelských svazů s více jak 17 000 organizacemi a jejich více než 840 000 zaměstnanci. Mezi všemi zaměstnavatelskými svazy má dominantní postavení v oblasti veřejných služeb a moderní energetiky. V oblasti veřejných služeb jsou to sektory zdravotnictví, sociálních služeb, školství, kultury a neziskových organizací.

 

Lucie Holubová Krajcová

 

 

 

Klíčová slova: