Kvůli nedořešenému zákonu mohou přijít nadace o tisíce, zbyde tak méně pro potřebné
Novela zákona o soudních poplatcích, která byla přijata v souvislosti s rekodifikací soukromého práva, přinesla nadacím nečekané výdaje. Předpisy platné od 1.1.2014 jim nově nařizují, co a kdo musí do veřejných rejstříků zapisovat. Přitom každý zápis změny podléhá soudnímu poplatku 2.000 Kč. Nadace byly vždy od těchto poplatků osvobozeny. Dle § 11 odstavce 1 písmena h) Zákona o soudních poplatcích jsou ale od soudního poplatku osvobozeny jen ty instituce, které mají přiznaný status veřejné prospěšnosti.
Na nedostatek v občanském zákoníku upozornila Nadace prof. Vejdovského, která má za sebou téměř 22 let činnosti ve prospěch vzdělávání a péče o zrakově postižené děti i dospělé. Má 9 členů správní rady, 3 členy dozorčí rady a pestrý výčet majetku. Tedy velmi mnoho důvodů pro zápis změn.
Posláním nadací obecně je správa majetku a jeho zhodnocování za účelem poskytování podpory potřebným z takto dosažených výnosů a darů. „Už z definice nadací je zřejmé, že nadace shromažďují majetek, aby mohly pomáhat. Nadace prof. Vejdovského si váží každé koruny, která jí byla věnována a velmi opatrně a bezpečně investuje, aby mohla poskytovat nadační příspěvky,“ říká Ing. Olga Sýkorová, předsedkyně správní rady. Ze soudu ale přišel univerzální dotazníkový formulář, který hodnotí dle výše majetku a finanční tísně.
„Žádná zodpovědná nadace nemůže být osvobozena z důvodu finanční tísně. Jde o nedořešený zákon, který se na podzim nestihl schválit. Pokud tedy požádá nadace o osvobození od soudních poplatků s odvoláním na neexistenci Zákona o statusu veřejné prospěšnosti, na který se Zákon o soudních poplatcích odvolává, dostane z Krajského soudu v Ostravě dotazník k finanční situaci a toto má být argument pro osvobození.“ Dodává Sýkorová.
Vyvstává tedy přirozeně otázka: Nebylo by jednodušší tuto zbytečnou byrokracii odstranit, dokud se nepodaří v parlamentu schválit již projednávaný Zákon o statusu veřejné prospěšnosti a zbavit stovky nadací a tisíce spolků této nepříjemné komunikace se soudy a veřejnými registry?
Dagmar Sýkorová
Výňatek ze Zákona o soudních poplatcích
§ 10a
(1) Je-li soud povinen vrátit již zaplacený poplatek nebo přeplatek na poplatku, učiní tak ve lhůtě do 30 dnů od právní moci rozhodnutí, kterým o vrácení rozhodl.
(2) Je-li již zaplacený poplatek nebo přeplatek poukázán po uplynutí lhůty podle odstavce 1, soud na žádost poplatníka stanoví a do 30 dnů ode dne podání žádosti poukáže úrok z vratitelného přeplatku podle daňového řádu.
Osvobození od poplatku
§ 11
(1) Od poplatku se osvobozují řízení ve věcech
a) opatrovnických, péče soudu o nezletilé, osvojení a povolení uzavřít manželství,
b) důchodového pojištění (zabezpečení), příplatku k důchodu, zvláštního příspěvku k důchodu, nemocenského pojištění, státní sociální podpory, pojistného na veřejné zdravotní pojištění, sociální péče, pomoci v hmotné nouzi a státních dávek,
c) vzájemné vyživovací povinnosti rodičů a dětí,
d) zásahu do integrity, vyslovení přípustnosti převzetí nebo držení v ústavu zdravotnické péče,
e) pozůstalostních v prvním stupni řízení,
f) svéprávnosti, podpůrných opatření, poručenských a určení, zda je třeba souhlasu rodičů dítěte k jeho osvojení,
g) veřejného rejstříku, týká-li se zápis fyzické nebo právnické osoby, jejíž úpadek nebo hrozící úpadek se řeší v insolvenčním řízení, v němž již bylo vydáno rozhodnutí o úpadku,
h) přiznání statusu veřejné prospěšnosti,
i) volebních,
j) kompetenčních žalob,
k) výmazu osoby z veřejného rejstříku,
l) výmazu podnikatele z obchodního rejstříku,
m) náhrady škody nebo jiné újmy způsobené při výkonu veřejné moci nezákonným rozhodnutím, rozhodnutím o vazbě, trestu nebo ochranném opatření nebo nesprávným úředním postupem.
(2) Od poplatku se osvobozují