Seminář uspořádala Evropská rozvojová agentura, další se uskuteční 4. září v Brně na téma komunitní plánování a mezisektorová spolupráce.
Evropská rozvojová agentura pořádala dne 1. srpna 2013 v rámci projektu „Soudobé trendy a sociální inovace v oblasti dlouhodobé a přímé péče“, který je spolufinancován z ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a státního rozpočtu ČR odborný seminář s podtitulem Legislativní aspekty sociálního podnikání v podmínkách ČR.
Seminář se uskutečnil v prostorách restaurace Café Bazaar, která zároveň zajišťovala catering celé akce. Semináře se účastnili zaměstnanci organizací a firem zabývajících se sociálním podnikáním. Cílem bylo informovat účastníky o legislativních aspektech sociálního podnikání v ČR, mimo jiné v kontextu nového občanského zákoníku a také představení a předání zkušeností firem, které se sociálnímu podnikání dlouhodobě věnují.
Seminář byl zahájen příspěvkem pana Petra Víta z Neziskovky.cz, který představil různé právní formy podnikání a jejich změny po vstupu nového občanského zákoníku v platnost. Další příspěvek se věnoval problematice financování sociálních podniků. Pan Marek Jetmar nastínil situaci podpory bankovních institucí sociálním podnikům a nejdůležitější problémy, které vznikají při jejich financování. Jak zde zaznělo, provozní náklady mnohdy představují daleko větší problém z hlediska financování než získání prvotních investičních prostředků.
Po přestávce následovalo představení jednotlivých sociálních podniků, jejichž zástupci se s účastníky podělili o informace týkající se vzniku, právního ukotvení a problémů, kterým jejich sociální podnik v současnosti čelí. První přednášející byla paní Kateřina Hrozová z Rozlet o.p.s., která provozuje podnik Café Bazaar, kde se akce konala. Podnik zaměstnává sociálně vyloučené mladé osoby, jež opustili dětské domovy a hledají své místo v životě. Dále vystoupil pan Jiří Novák z Fokus Praha, o.s., který provozuje sociální podniky Jůnův statek, Zahrada a Prádelna U Mandelíků, kde pracují lidé s duševním onemocněním. Oba dva přednášející se shodli, že situace v oblasti sociálního podnikání je poměrně nejistá a připustili, že se potýkají s nemalými finančními problémy.
Odpolední část zahájila paní Karolína Špačková z Pestrá společnost o.p.s., která provozuje cestovní agenturu Bezbatour. Bezbatour nabízí své služby a možnosti cestování zdravotně postiženým a působí jako tréninkové pracoviště pro osoby s těžkým zdravotním handicapem. Posledním aktivním účastníkem z řad zástupců sociálních podniků byla paní Karin Pospíšilová z Centra podpůrné péče Lékořice provozující kavárnu v prostorách Thomayerovy nemocnice. Podnik, celým názvem Naše Kavárna, zaměstnává maminky dlouhodobě nemocných dětí.
Následně obdrželi účastníci otázky, které sloužily jako podnět k další diskuzi o stavu sociálního podnikání v ČR. V rámci diskuze se hovořilo o potřebě větší podpory ze strany úřadů a o možné inspiraci ze zahraničí. Zároveň se účastníci shodli na nutném zvýšení povědomí o sociálním podnikání mezi odbornou i širokou veřejností a na nutnosti konkrétní definice samotného pojmu sociálního podnikání. Z diskuse také vyplynulo, že stále je třeba překonávat nedůvěru některých institucí včetně veřejnosti k faktu, že i nezisková organizace může být podnikatelským subjektem.
Rádi bychom Vás tímto pozvali na další seminář, který se bude konat dne 4. září v Brně. Tématem semináře je komunitní plánování a mezisektorová spolupráce a je určen zejména zaměstnancům územních samosprávných celků a úřadů samosprávných celků, zástupcům nestátních neziskových organizací a poskytovatelům sociálních služeb. V případě jakýchkoliv dotazů kontaktujte prosím koordinátorku projektu Kateřinu Svobodovou na adrese katerina.svobodova@eracr.cz.