Vodafone jako první mobilní operátor v Česku usnadňuje komunikaci osobám se sluchovým postižením. V dvanácti vybraných prodejnách zavedl službu eScribe, online přepis řeči na dálku. Služba je zdarma a najdete ji v Liberci.
Liberec – Zákazníci se sluchovým postižením si zde nyní zvládnou i bez asistence zařídit vše potřebné od koupě mobilního telefonu až po nastavení SMS tarifu.
"Služba eScribe přináší pro nedoslýchavé, ohluchlé i neslyšící obrovskou svobodu v komunikaci. Zákazníci s vadami sluchu tak již nejsou při jednáních odkázáni na cizí pomoc. Přesným přepisem mluveného projevu získávají kompletní informace, což je v oblasti nabídky služeb velmi důležité," vysvětlil prezident České unie neslyšících Martin Novák.
Služba pro půl milionu lidí
V Česku žije až půl milionu obyvatel se sluchovým postižením. Přes 95 % z nich přitom nepoužívá znakový jazyk, a tak byli před vyvinutím eScribe odkázáni v moderním světě plném technologií na nejisté odezírání nebo na psanou komunikaci prostřednictvím papírků.
"Služba eScribe funguje díky telefonickému spojení se specializovaným centrem přepisu, kde se řeč převádí do textu na webovém rozhraní. Osoba se sluchovým postižením si text v reálném čase čte na monitoru počítače," popsal princip Přemysl Filip z firmy Vodafone.
Vcházím do prodejny v Pražské ulici v Liberci, ptám se na novinku a na místě si ji zkouším. "Potřebuji telefon s velkým displejem na čtení zpráv a s většími tlačítky," snažím se simulovat žádost člověka s kombinovaným postižením. Vedoucí pobočky Jiří Šindelka mi do ruky dává letáček, v němž mě o nové službě informuje, zatímco se připravuje operátor. "Než se propojí, zákazník se může seznámit s tím, co služba nabízí, " vysvětluje mi. Jeho kolega Tomáš Tichý si zatím nasazuje sluchátka s mikrofonem a vytáčí na svém mobilu číslo služby, která rozhovor přepisuje na obrazovku, před kterou v rohu prodejny stojíme.
"Dobrý den, jmenuji se Martin Číž a budu Vám zapisovat," objevuje se na displeji. Zatímco si prohlížím doporučený telefon s větším displejem, ze kterého se dobře čtou zprávy, poukazuje na velikost tlačítek, pokud bych měla problém se zrakem. Vše, co mi prodavač říká, slyší současně i zapisovatel a odpověď operátora se objevuje online na obrazovce. Včetně ceny, která se vejde do 900 korun.
Další můj dotaz zní, jak co nejvíc ušetřit, pokud nemohu telefonovat a přístroj používám výhradně k psaní SMS.
"Nabízíme speciální tarif pro osoby se sluchovým postižením, kde za sto korun včetně DPH získáte dvě stě padesát SMS. Cena jedné SMS nad rámec balíčku je osmdesát haléřů včetně DPH," čtu odpověď operátora z obrazovky. Vedoucí Jiří Šindelka pak ještě upřesňuje, že pro získání speciálního tarifu je zapotřebí průkaz ZTP a vyplnění formuláře. Během deseti dnů od odeslání je tarif aktivován. Oba si pochvalují, že při komunikaci už nemusí používat lístečky, ale mohou využívat hitech.
Krátce po mně zkouší nové zařízení i předseda liberecké pobočky České unie neslyšících Miloš Hostonský. "Palec nahoru! Takové zařízení určitě posouvá služby pro lidi se ztrátou sluchu do úplně jiné roviny. Funguje to skvěle. Výhodou je i to, že se dá zvětšit písmo na obrazovce." Ke slovům chvály přidává i jeden podnět: "Kdyby šlo ještě psát dotazy, bylo by to naprosto dokonalé, přímo luxusní zařízení! Ne všichni sluchově postižení mohou mluvit, takže by to znamenalo velkou službu i pro další kategorii postižených, pro hluchoněmé," vysvětluje Miloš Hostonský.
Postiženým pomáhalo ČVUT
Systém vyvinuli odborníci na pražské ČVUT. Do běžného provozu ji přenesla sociální firma Transkript Online.
Dalším cílem je vytvoření softwaru pro automatické rozpoznávání řeči, který by v budoucnu nahradil centrum přepisu a také umožnil využívat přepis na mobilních telefonech. Vývoj eScribe finančně podpořila Nadace Vodafone čtyřmi miliony korun.
Podle Hostonského je takovýto počin velmi inspirativní i pro další firmy. "Bylo by vynikající, kdyby podobné zařízení používaly také další instituce, jako banky či úřady. To by nám velmi pomohlo," dodává.
Foto: "Díky eScribe se sluchově postižení cítí při komunikaci rovnocennými partnery," říká koordinátor simultánního přepisu řeči a spolupracovník České unie neslyšících Jaroslav Winter (vlevo). Novinka slouží neslyšícím také v liberecké pobočce Vodafone. Na snímku její vedoucí Jiří Šindelka.
Foto: Vít Černý