Mamma HELP už podeváté v říjnu bojuje za zdraví žen

Říjen je na celém světě měsícem boje s rakovinou prsu a podpory již nemocných žen. Myšlenka – Breast Cancer Awareness Month – vznikla v roce 1985 v USA. Cílem je podpořit prevenci, ale také ukázat, jak se s nemocí potýkají ženy, které potkala. Tradičním symbolem se stala růžová stužka a hlavně samotná růžová barva, proto se také ve světě používá pro říjen název PINKTOBER. Na zviditelnění tématu spolupracují pacientské organizace, nadace, zdravotnická zařízení, veřejné i komerční subjekty.

Každá dvanáctá až osmá žena v ČR onemocní v průběhu svého života rakovinou prsu. „Je to smutná statistika, ale je taky potřeba vědět, že stále více žen má šanci na uzdravení – jednak díky pokrokům medicíny, ale hlavně díky včasnému odhalení zhoubného bujení, v co nejranějším stadiu,“ říká Jana Drexlerová, ředitelka a spoluzakladatelka pacientské organizace Mamma HELP, která letos slaví 20 let existence.

„Proto se také intenzivně věnujeme edukaci, pořádáme stovky přednášek po celé republice, a snažíme se na to ženy upozornit, vysvětlit jim, jaké možnosti dnes mají. A rovnou je při té příležitosti učíme správné technice samovyšetření.“

V říjnové kampani se klade důraz primárně na důležitost prevence, jak pravidelného samovyšetření, tak i odborného mamografického vyšetření, které je od roku 2002 v rámci screeningu plně hrazené pojišťovnami všem ženám od 45 let věku. Některé pojišťovny jej jako bonus uhradí svým klientkám dokonce od 40 let. A ostatní ženy mohou jít na vyšetření jako samoplátkyně, s tím, že letos opět až do konce listopadu mohou využít poukázku v hodnotě 200 korun, poskytovanou už tradičně firmou AVON Cosmetics.

Poukaz platí na akreditovaných mamografických pracovištích a lze si pro něj zavolat na bezplatnou linku AVON za zdravá prsa, kterou provozuje pražské Mamma HELP centrum. Telefonní číslo je 800 180 880 a volání je bezplatné. „Pokud poukázku Ženy ženám použijete v centrech skupiny Medicon či Mammacentru Olomouc, vaše vyšetření pomůže hned dvakrát jednak k zjistění vašeho zdravotního stavu, ale také tím, že 200 korun z vašeho poukazu poputuje na konto Mamma HELP a umožní bezplatnou pomoc ženám, které navštíví naše poradny,“ doplňuje Drexlerová.

V říjnové kampani lze být ale v tomto směru aktivní mnoha způsoby.

Stačí navštívit některou z řady říjnových akcí – po celé republice se i díky stále většímu počtu partnerů pořádají sportovní, kulturní či jiné benefiční aktivity – divadelní představení, běhy a pochody, plavání, burzy, cvičení, výstavy, koncerty, ale i firemní teambuildingy, závody s kočárky, vaření a pečení s příspěvkem do sbírkové kasičky, vždy s podtextem myšlenky PINKTOBERU.

Už po sedmé letos najdete edukátorky Mamma HELPu v obchodních centrech Tesco na akci Měsíc v růžové. Bavit se při tom může celá rodina, Tesco opět nabídne oblíbené únikové hry. Také zde můžete zakoupit vybrané produkty označené Go Pink na podporu Mamma HELP, nebo speciální nealkoholické pivo Mamma BEER, první pivo pro ženy s rakovinou prsu.

Dlouholetým partnerem je také časopis Moje psychologie, který i letos představuje další odvážné ženy, které vás mohou motivovat svým životním příběhem s rakovinou prsu.

Nasvícení budov na růžovo, které symbolizuje celosvětově podporu (dokonce to byly i Niagarské vodopády) opět přislíbili v Plzni Divadlo loutek, Obchodní centrum IGY a radnice v Českých Budějovicích a Hluboké nad Vltavou, v Brně s podporou magistrátu zrůžoví fontána před Janáčkovým divadlem, svítit bude také radnice a budova Zlínského kraje, známá jedenadvacítka, nechybí ani Olomouc a Hradec Králové. Zde všude má Mamma HELP svá centra.

A jak jinak pomoci?

Například zakoupením označených výrobků v obchodech TIMO, Bellinda, Paul Mitchell, Camaïeu a řadě dalších. Nebo si můžete koupit kávu v automatu od Cafe Delikomat nebo rakytníkový čaj v lékárnách Magistra. Máte rádi dobré jídlo? Vybrané restaurace, cukrárny a kavárny se zapojují také – nově pražský hotel Alcron s růžovým menu, již poněkolikáté hotely řetězce Vienna House Angels a Diplomat, restaurace Carmelita v Praze, pekárna Celia-Fit v Olomouci, a například o Kočičí kavárna v Plzni.

Stačí sledovat www.mammahelp.cz.

Petra Plánková

Klíčová slova: