Brno – Běžné základní školy nejsou připravené na to, aby do nich byly začleňovány děti z praktických škol. Navíc na to nejsou peníze. Na to na konci září upozornil v otevřeném dopise ředitel základní školy v Lidické ulici v Brně Gordon Brei. Svůj podpis připojilo dalších deset ředitelů z celé republiky.
Panelová diskuze pořádaná úřadem vlády, ministerstvem školství a kanceláří veřejného ochránce práv na konci září v nich vyvolala obavy. Stát chce totiž do roku 2015 omezit praktické školy. "Nejsem sice proti tomu, aby se více dětí z praktických škol zařazovalo do běžných tříd, klasické základky na to ale podle mě nejsou připravené," upozornil Brei.
Podle něho nejsou učitelé zvyklí se věnovat postiženým dětem. "Navíc bude potřeba zaměstnat další asistenty pedagoga nebo například logopedy. Na to bude potřeba sehnat peníze, o kterých nevíme, kde je stát vezme," obává se Brei.
Souhlasí s ním i ředitelka další brněnské školy, kterou navštěvují děti s lehkým mentálním postižením. "Takové děti potřebují specifické podmínky. Například menší počet žáků ve třídě a jiný způsob vedení výuky. Potřebují si získané znalosti stále opakovat a důležité je i rozvíjení zručnosti, aby se mohli uplatnit v učebních oborech zaměřených více prakticky," vysvětlila ředitelka základní školy v Palackého ulici v Brně Slavomíra Marešová.
Dodala, že stav, kdy je ve třídě několik dětí s různými individuálními vzdělávacími plány, bude problém pro učitele i asistenty pedagoga. "Problémem se může stát i přístup dětí v běžných školách k dětem s postižením," myslí si Marešová.
Častější zařazování postižených dětí do běžných tříd vnímají problematicky i ředitelé klasických základek. "Kvůli nedostatku peněz totiž není možné, aby děti byly ve třídě v malém počtu. Učitelé tak nemají možnost věnovat se každému žákovi zvlášť. Asistenti pedagoga jsou v tomto ohledu velkou pomocí, je ale otázkou, zda by bylo možné zvládnout v jedné třídě víc dětí s individuálním vzdělávacím plánem," upozornil ředitel základní školy v Labské ulici Petr Urbánek.
Do tamní školy přitom chodí tři autisté a dalších šest dětí s jinými druhy postižení. "Záleží také na tom, co je to za dítě. U některých dětí není problém, aby chodili do běžné třídy, někdy je to ale v podstatě nemožné," dodal Urbánek.
Zmocněnkyně vlády pro lidská práva Monika Šimůnková však záměr státu hájí. "Na základě mezinárodních analýz víme, že v České republice je do praktických škol zařazováno více dětí, než je potřeba. Za lehké mentální postižení se navíc často zaměňuje sociokulturní znevýhodnění a v praktických školách tak často zbytečně končí romské děti," vysvětlila Šimůnková.
Jak by mělo přeřazování dětí vypadat zatím není jasné. "Bude se to vše konat postupně. Například bude potřeba, aby na školy nastoupili asistenti pedagoga nebo další pracovníci. Peníze na tyto kroky bude muset ve svém rozpočtu najít ministerstvo školství," dodala Šimůnková.
Zda to s sebou přinese i rušení škol nepotvrdila. "Není to naším cílem, je ale možné, že se to stane," dodala.
Úřad vlády už na otevřený dopis zareagoval. "Máme naplánovanou schůzku, na které naše názory probereme. Přesný termín jsme ale zatím nedomluvili," sdělil včera ředitel Brei."
URL| http://www.denik.cz/jihomoravsky-kraj/neruste-prakticke-skoly-varuji-red...