Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor:
Hezký večer. Vítejte u nás. A začneme příběhem, kterému se skoro ani nechce věřit. Na naši televizi se s ním obrátila nevidomá paní Šubrtová. Ztratila se ve městě a chtěla využít služby občanského sdružení SONS. To poskytuje navigaci slepým lidem. Jenže chyba lávky - i když je paní Šubrtová u SONSu registrovaná, pomoci se nedočkala. A tady je zdůvodnění: Služba "navigace" je prý nově za poplatek, a kdo nezaplatí, musí si pomoci sám.
Eliška ČEŘOVSKÁ, redaktorka:
Až někam pojedete městskou hromadnou dopravou, zkuste si zavřít oči a dostat se tam, kam potřebujete, aniž byste se podívalo, do jakého autobusu nebo tramvaje vůbec nastupujete. S největší pravděpodobností dojedete úplně někam jinam. Tak bezradná si připadala i nevidomá Květa Šubrtová.
Květa ŠUBRTOVÁ, nevidomá:
Byla jsem venku a nastoupila jsem do špatné tramvaje. Pak jsem si potřebovala zjistit spoj, který mne vlastně navede domů. A zavolala jsem na tu osmistovkovou linku, na "navigaci", kde to teda zvedla paní Černá, která mi prostě řekla: "Ještě jste neuhradila částku, tudíž nám bylo nakázáno ..., my nemůžeme podávat žádné informace."
Eliška ČEŘOVSKÁ, redaktorka:
Číslo, na které paní Šubrtová volala, provozuje občanské sdružení nevidomých a slabozrakých. Jde sice o ojedinělou službu na našem území, problém je ale v tom, že od února došlo k jejímu zpoplatnění. Kdo včas nezaplatil, nemá na službu nárok. S tím ale sdružení nesouhlasí. Paní prý na ulici bez pomoci nenechali, ale nabídli jí jinou variantu.
Rudolf VOLEJNÍK, viceprezident SONS:
Bylo jí řečeno: "Nyní vám, drahá paní, již službu poskytnout nemůžeme bezplatně, zavolejte si buď na devítistovku," ... když zaplatí za každou minutu deset korun.
Květa ŠUBRTOVÁ, nevidomá:
Ten rozhovor byl ukončen větou: "Taková je realita, informace poskytovat nemůžeme, na shledanou."
Eliška ČEŘOVSKÁ, redaktorka:
Nevidomým přitom nemůže pomoci ani ministerstvo práce a sociálních věcí.
Štěpánka FILIPOVÁ, mluvčí MPSV:
Ministerstvo práce a sociálních věcí může zasahovat do sociálních služeb, na které jsou poskytovány dotace. Tady v tomto případě pravděpodobně jde o klasickou placenou službu a je vždy na tom poskytovateli té služby, jakým způsobem službu nabízí a zda ji také zpoplatní.
Eliška ČEŘOVSKÁ, redaktorka:
Musí se tak vždycky spolehnout jen sami na sebe. Eliška Čeřovská, Prima FTV.