Prachatice – Místo toho, aby pomáhala nevidomým při orientaci u přechodů pro chodce, stává se z betonové zámkové dlažby pro nevidomé spíše nebezpečná překážka. Rozpadající se betonová zámková dlažba totiž může být příčinou podvrtnutí chodníku. Pro zdravého člověka nepříjemná banalita, pro nevidomého nebezpečná situace.
Prachatická radnice už jedná se zástupci společnosti Best, která dodávala a dodává pro rekonstrukci chodníků ve městě zámkovou dlažbu. Podle vyjádření zástupců města i jednatele technických služeb se ale kvalita dlažby v posledních pěti letech výrazně zhoršila. Není divu, že začaly padat úvahy o tom, že město bude v budoucnu hledat jiného dodavatele.
Jak uvedl prachatický místostarosta Robert Zeman, se zástupkyní společnosti Best už jednal o možném řešení v podobě dodávky většího množství náhradní dlažby. A to jak běžné, tak speciální pro zvýraznění přechodů pro nevidomé chodce. A jak dodal, společnost zámkovou dlažbu na opravy městu dodá zdarma. Hovoří se o kamionu, což je podle slov jednatele technických služeb Prachatice Rostislava Eichnera zhruba dvanáct palet. Skutečné množství, které bude potřeba na opravy, ale včera jednatel nevěděl. "Do konce týdne zmapujeme veškeré chodníky ve městě a spočítáme nutnou výměru i druh poškozené dlažby," uvedl Rostislav Eichner.
Sice se brání vyřčení jasného verdiktu, v čem je u dlažby problém, nicméně se domnívá, že chyba je spíše na straně výrobce, od kterého město odebíralo zámkovou dlažbu již v minulosti, ale takové problémy s ní nebyly. "Zvláštní je, že do roku 2008 zámková dlažba firmy Best bez problémů držela, po tomto termínu začaly problémy. Když se dělaly v rámci projektu Město bez bariér i dřív, tak tahle zámková dlažba drží, výjimečně došlo k poškození v řádu kusů. Ale pak se začaly objevovat závady plošně. Sice nejsem odborník, ale podle mého názoru muselo dojít k nějaké změně na straně výrobce," uvažuje jednatel technických služeb. Současně popírá, že by na vině závad byla zimní údržba a s ní spojený chemický posyp. "K rozpadání zámkové dlažby totiž začalo po roce 2008 docházet i tam, kde při zimní údržbě nesolíme, což je třeba příklad chodníku mezi koupalištěm Hulák a bývalou Madetou. Problém je v tom, že dlažba nejspíš neobsahuje hydrofobizační složku v takovém množství, aby nedocházelo k nasakování vody dlažbou. Jakmile dlažba nasákne a v zimě zmrzne, začne se pak drolit a rozpadat," dodal Rostislav Eichner. To, co vidoucí člověk vidí a obejde, působí nevidomému problémy. Rozpadající se dlažba je tak při chůzi po městě překážkou pro nevidomou Marii Mrázovou z Prachatic. "Někde je stav docela špatný. Místy jsou dlaždice úplně vypadlé, některé se kývají. Hlavně to bylo ve Vodňanské ulici na schodech k budově České spořitelny, kde se dlažba hodně kývala. Měla jsem obavy, abych se nezranila já nebo můj vodicí pes. Je to ale i na jiných místech ve městě," podělila se o vlastní zkušenost Marie Mrázová.
Pro nevidomého je jakákoli změna na trase, kterou chodí a kterou zná, zásadní. A platí to i o špatném stavu chodníků. "Tam, kde s tím počítám, snažím se takové místo najít a obejít. Ale kde to člověk nečeká nebo o tom neví, protože se to objeví nově, tam může být problém," připouští. Velkou pomocí je Marii Mrázové necelý rok vodicí pes, dvou a půl letá fenka dudla Arwenka (dudl je kříženec královského pudla a zlatého retrívra. Pozn. autora). Snažím se vždycky poškozená místa najít holí, nebo mne Arwenka vyvede okolo, ale kde o tom nevím, překvapí mne to. V jednom místě chyběla celá kostka, sice do toho nešlápnete celou nohou, ale je to nebezpečné," podotkla Marie Mrázová.
Na opravy na trase, které by mohly Marii Mrázové zkomplikovat její každodenní pochůzky, ji sice z města nikdo neupozorní, ale podle jejích slov to ani není možné. "Sice chodím obvykle stejnou trasou, ale občas musím jít i jinam. Není možné, abych věděla o každém překopu a opravě. Spíš, když na něco narazím, upozorním na to někoho z města a musím říct, že jsou vždycky moc ochotní a snaží se to opravit co nejdřív," dodala Marie Mrázová.
Totéž by mělo platit i v případě rozpadlé zámkové dlažby. Podle místostarosty Zemana by se Technické služby do oprav měly pustit hned, jakmile bude jasné, kolik a jaké dlažbu budou potřebovat a kdy jim jí výrobce dodá.
Foto: