Rozhovor s Martinou Vrbickou, lektorkou a ředitelkou čáslavské organizace Basic.
Čáslav – Někteří studenti jsou od Boha nadaní a jiným byla do vínku dána některá znevýhodnění, například v podobě dysgrafie nebo dyslexie. Právě jim pomáhá přes léto doučování u společnosti Basic v Čáslavi.
- Co vás přivedlo k doučování o prázdninách?
Bylo to na popud rodičů a studentů, kterým učivo stále nějak unikalo a kupilo se. Prázdniny tedy nabízí skvělou možnost, kdy problémy v učení zvládat. Žákům nepřibývá nová školní látka, nestraší je žádný stres z písemek a známek.
- Jak dlouho se doučování věnujete?
Doučovat jsem se začala věnovat jako maturantka. Pak následovalo studium na vysoké škole a mnohé odborné kurzy týkající se problematiky specifických poruch učení. Zde učím sedmým rokem.
- Čemu přesně se věnujete při doučování?
Jsme tu pro studenty, kteří mají problémy se čtením, psaním a gramatikou českého jazyka. Zajišťujeme tedy nápravu poruch učení, jako je dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Výuková metoda se nazývá studijní technologie. To je vlastně návod, jak se učit. Starší studenti navštěvují kurz s názvem "Jak efektivně studovat", kde získají praktické dovednosti, které uplatní v jakémkoliv předmětu.
- Kolik času věnujete přípravě?
Je pravda, že každý student je jiný a lektor se musí přizpůsobovat. Nad přípravami však již netrávím celé noci, jako tomu bylo z počátku mé pedagogické praxe.
- Kdo může chodit na doučování?
Jsme tu pro všechny, kteří potřebují odbornou pomoc a nesmířili se jen s nálepkou "dys". Nejmladší je u nás nyní pětiletý předškolák a nejstarší je "akční" šedesátiletá babička, která chce zvládnout kvůli svým vnoučátkům českou gramatiku.
- Jak byste specifikovala průběh doučování?
Jde o konkrétní zvládání problému v jazyce, cílem je tedy vyplnění všech nasbíraných mezer v učení, které v průběhu studia vznikly.
- Jak dlouho obvykle trvá vyučovací hodina?
Ve školním roce dochází děti dvakrát týdně, vždy na dvě vyučovací hodiny. V době letních prázdnin běží intenzivní kurzy, kde žák dochází každý den v pracovním týdnu na čtyři vyučovací hodiny.
- Aby se vaše práce se studenty mohla dále rozvíjet, tak se musejí předmětu jistě věnovat i sami doma?
Vracíme se až do samotných základů a vše postupně zvládáme. Je však třeba, aby žák plnil požadavky daného ročníku. Takže je třeba, aby neusnul na vavřínech a aby plnil úkoly a snažil se zvládat nově příchozí látku.
Foto: Martina Vrbická, ředitelka