Nový spot „Není krk jako krk“ z dílny projektu prevence úrazů „BanalFatal!“

Projekt prevence úrazů „BanalFatal!“ působící už desátým rokem pod hlavičkou České asociace paraplegiků – CZEPA, z.s. uvádí svůj nový osvětový spot s názvem „Není krk jako krk“, který upozorňuje na rostoucí riziko úrazů při jízdě na elektrických koloběžkách, zejména pokud se uživatelé nesoustředí a mají nasazená sluchátka.

Rapidně vzrostl počet nehod na elektrokoloběžkách

Podle dat dopravních nehod, které poskytuje Policie ČR, se v České republice počet nehod na elektrokoloběžkách v posledních letech dramaticky zvýšil. V období od ledna do října roku 2024 bylo v Česku zraněno 444 jezdců na elektrokoloběžkách, z toho dokonce 3 smrtelně.

Zatímco nehody s běžnými koloběžkami a koly zůstávají na obvyklých číslech, u elektrokoloběžek se podle statistik počet nehod zvýšil oproti době před pěti lety. Nehody na elektrokoloběžkách často zahrnují vážná zranění, jako jsou zlomeniny nebo poranění hlavy, jež mohou mít dlouhodobé zdravotní důsledky.

Okolnosti vzniku spotu

Spot „Není krk jako krk“ byl režírován Markem Dzuibou ve spolupráci s renomovanou společnosti Vertigo Studio pod vedením Pavla Koppa, která se podílela na vizuálním konceptu. Videoklip určený pro širokou veřejnost nejenže upozorňuje na tuto aktuální problematiku, ale zároveň nabízí příměr krku člověka a koloběžky. Motivací vzniku a cílem spotu je zvýšit povědomí o bezpečnosti na elektrických koloběžkách.

Hlavní roli ve spotu ztvárnil známý herec Rosťa Novák, který díky své přítomnosti propůjčil spotu nejen autenticitu, ale i nezaměnitelný hlas a charismatický projev.

Příběh spotu „Není krk jako krk“ se odehrává na jednoduchém ateliérovém pozadí – Rosťa Novák se objevuje ve dvojroli: jako lékař a jako servisní technik. V jedné scéně oba hrdinové zkoumají rentgenové snímky. Doktor se dívá na snímek krku, zatímco servisní technik se zaměřuje na rentgen zlomeného „krku“ koloběžky – oba reflektují závažnost poranění.

Projekt prevence úrazů „BanalFatal!“ působící už desátým rokem pod hlavičkou České asociace paraplegiků – CZEPA, z.s. uvádí svůj nový osvětový spot s názvem „Není krk jako krk“, který upozorňuje na rostoucí riziko úrazů při jízdě na elektrických koloběžkách, zejména pokud se uživatelé nesoustředí a mají nasazená sluchátka.

 

Technické parametry

Spot „Není krk jako krk“ byl vytvořen ve třech verzích: 20, 30 a 60 vteřin. Dvacetisekundová verze je určena pro televizní vysílaní a splňuje veškeré technické parametry pro televizní spoty. Delší verze /30 a 60 vteřin/ budou hlavně využity na sociálních sítích. Kampaň bude možné sledovat na YouTube kanálu „BanalFatal!“

Krk člověka se opravuje mnohem hůř

Kampaň „Není krk jako krk“ od projektu „BanalFatal!“ chce touto formou oslovit především mladé lidi, ale i další uživatele elektrických koloběžek, a vybídnout je, aby dbali na svou bezpečnost.

„Přáli bychom si, aby se lidé začali více zamýšlet nad důsledky neopatrné jízdy,“ uvedla ředitelka České asociace paraplegiků CZEPA z.s. Alena Jančíková a dodala: „Elektrické koloběžky jsou skvělým dopravním prostředkem, ale je důležité pamatovat, že i drobná nepozornost může mít vážné následky. Proto jsme vytvořili spot, který zábavnou formou přibližuje, proč bychom měli o svém zdraví přemýšlet stejně vážně jako o technickém stavu našich koloběžek.“

„Rostoucí popularita elektrických koloběžek s sebou nese také zvýšené riziko úrazů. Naším cílem je zvýšit povědomí veřejnosti o nebezpečích spojených s jízdou na těchto strojích, zejména při používání sluchátek, které mohou výrazně snižovat pozornost. Doufáme, že spot ‚Není krk jako krk‘ pomůže lidem lépe chápat důsledky neopatrnosti,“ doplnila Marta Kupets, koordinátorka projektu „BanalFatal!“.

Spot vznikl za podpory Ministerstva zdravotnictví ČR a Nadace Kooperativa. 

Marta Kupets

 

 

Klíčová slova: