Učitelé se opět bouří kvůli útlumu speciálních škol, zařazení problémových dětí do běžných tříd prý zhorší vzdělávání všech žáků. Proti začleňování se ve společném prohlášení vyslovili odborníci z řady pedagogických asociací, proti rušení praktických škol také vznikla petice. Ministerstvo školství zatím podrobnosti k budoucnosti zvláštních škol nesdělilo, zařazováním dětí s nejrůznějšími poruchami do běžných škol chce ale reagovat na mezinárodní kritiku.
Praktické školy jsou určeny hlavně dětem s lehkým mentálním postižením, navštěvuje je ale i mnoho zdravých romských dětí se špatným sociálním zázemím. Podle odborných asociací ve školství se však v zájmu rovného přístupu k Romům pominula specifika vzdělávání dalších skupin žáků, například dětí s těžkými poruchami učení nebo handicapovaných. Ty, podle J. Pilaře, předsedy Asociace speciálních pedagogů České republiky, potřebují vzdělávání v malých skupinkách a individuální přístup. Spolu se zástupci asociací ředitelů základních škol, pracovníků pedagogicko-psychologických poraden, speciálně-pedagogických center, poradenských psychologů a Asociací náhradní výchovy sepsali prohlášení proti strategii boje proti sociálnímu vyloučení. I kdyby prý klasické školy dokázaly dětem s poruchami vytvořit vhodné podmínky, nebude údajně na tato opatření dost peněz. Kromě nejrůznějších kompenzačních pomůcek by prý totiž musely ve školách přibýt tisíce speciálních pedagogů a asistentů. Už nyní přitom školy nemají ani na běžné pomůcky a učebnice.