Okruhy otázek se v čase mění
Již 14 let odborníci iPoradny nabízejí pomoc lidem žijícím s různým typem postižení, dlouhodobě nezaměstnaným i těm, kteří musejí v důsledku své tíživé životní situace čelit psychickým obtížím.
Ptát se mohou také blízcí takto znevýhodněných osob, či jejich pečující.
Okruhy otázek se v čase mění. Zatímco v prvních letech klienti služby žádali zejména lékařské poradenství a svěřovali se s duševními a partnerskými problémy, v posledním roce stoupá poptávka po sociálně právním poradenství a lidé se tak často zajímají o možnosti získání sociálních dávek a další typy státních příspěvků.
Pracovnice v sociálních službách iPoradny Helena Vlčková zdůrazňuje i další trend posledních měsíců, a to otázku insolvence, majetkového vypořádání po rozvodu a výživného nebo např. dědictví.
Rozmanité dotazy klientů přitom nezodpovídají jen pracovnice v sociálních službách a psycholožka iPoradny, ale také desítky spolupracujících dobrovolníků. Mezi těmi najdeme psychology, lékaře, sociální pracovníky, speciální pedagogy, ale také např. studenty 4. a 5. ročníku psychologie olomoucké Univerzity Palackého, s nimiž iPoradna dlouhodobě spolupracuje. Jejich odpovědi podléhají supervizi psycholožky služby, Mgr. Kateřiny Rychlé, která hlídá, aby klient získal odpovědí nejen správné informace, ale také porozumění a respekt ke své situaci.
„Nemůžeme slíbit rychlé a snadné řešení, ani poskytnout zaručené rady. Naopak ale můžeme a chceme nabídnout klientovi takovou odpověď, která mu řekne, že jsme s ním, chápeme ho a rádi mu nabídneme svůj pohled a nové možnosti. To, zda je vyzkouší, nebo ne, necháváme na něm,“ říká.
Kdo by předpokládal, že podobnému kontrolování kvality jsou vystaveni pouze studenti, mýlí se. Stejná kritéria jako oni se zavazují dodržovat i všichni starší a zkušenější poradci iPoradny a nutno dodat, že to pro ně není žádný problém. V této poradně totiž za ta léta nejen vědí, ale i rozumí. Až budete na internetu opět hledat rychlou a profesionální radu a pomoc, zkuste to a posuďte sami.
Adéla Šolcová