Osobní asistence stále zaznamenává nárůst uživatelů

21.12.2013 19:49

Říká Jaroslava Pavlíčková z Oblastní charity Žďár nad Sázavou v rozhovoru s Lenkou Šustrovou.


Jaroslavo, vaše služba Osobní asistence je v regionu poměrně mladá. Zkuste ji představit těm, kteří o vás mnoho nevědí?
Naše služba je určena lidem, kteří se z důvodu svého onemocnění nebo postižení nezvládnou postarat o sebe sami. Buď nemají nikoho blízkého, nebo je tato péče nad jejich síly a možnosti. Působíme po celém bývalém okrese Žďár nad Sázavou.

Osobní asistence bývá často spojována s pečovatelskou či ošetřovatelskou službou. Jaký je mezi nimi rozdíl?
Osobní asistence a pečovatelská služba jsou služby sociální, tedy není třeba doporučení lékaře a sám uživatel se na ní musí finančně podílet. U ošetřovatelské služby jde o zdravotní péči, kterou potvrzuje lékař. Hrazena je ze zdravotního pojištění. Všechny tyto tři služby mohou u jednoho uživatele působit současně a mohou se doplňovat. Pečovatelská služba je vymezena jednotlivými úkony na rozdíl od asistence, která je na místě, když člověk potřebuje obsáhlejší a komplexnější péči.

Kdo vás nejčastěji oslovuje se žádostí o péči?
Naší cílovou skupinou jsou děti od 3 let, dospělí a senioři ze zdravotním postižením nebo dlouhodobým onemocněním. V současné době jsou našimi uživateli nejčastěji senioři s dlouhodobým onemocněním.

Změní se člověku, který se stane příjemcem služby, nějakým způsobem jeho každodenní styl života?
To je hodně individuální. Někdy naše služba navazuje na péči někoho jiného, ať již rodiny nebo jiné služby, takže přibíráme péči a spíše ji rozšiřujeme a hledáme možnosti, jak pečovat ještě lépe. Jindy nastupuje nečekaná situace – úraz, zhoršení zdravotního stavu. To vše přináší velkou změnu jak pro naše uživatele, tak i pro jejich blízké. Proto se snažíme pomoci umožnit žít co nejvíce běžným způsobem života.

A co na vaši službu rodina? Naruší přítomnost osobního asistenta společný rodinný život?
Přítomnost asistenta může být pro některé rodiny velmi náročná a velká změna, ale pokud rodina nezvládá péči sama, je třeba dělat nějaké kompromisy. Vždy je důležitá komunikace, vyjasnit si, co je v kompetenci asistenta a co ne, jak má asistent v domácnosti pracovat a také se ozvat, když něco nefunguje a dát šanci k nápravě a změně.

Jakou částkou přispívá uživatel na provoz vaší služby?
Asistence se platí podle hodin a z celkových nákladů na službu je to asi jedna čtvrtina. Ceny se liší s ohledem na to, zda je služba poskytována v pracovní dny či o víkendu a svátcích. Cenu ovlivńuje i délka doby poskytnuté asistence, průměrná částka na hodinu je 80,- Kč.

V jakých lokalitách působíte? Zaznamenáváte v současné době nárůst nebo pokles zájmu o vaši péči?
Jak jsem již zmínila, naše služba funguje po celém bývalém okrese Žďár nad Sázavou.Původně jsme začali službu poskytovat na Velkomeziříčsku. Poté jsme pro kvalitnější a dostupnější péči otevřeli pobočku ve Žďáře nad Sázavou a v Bystřici nad Pernštejnem. V tomto roce zaznamenáváme stále nárůst uživatelů. Určitou roli hraje také to, že osobní asistence je v regionu zatím třetím rokem, tedy ji můžeme považovat stále za novou a rozrůstající se.

Blíží se vánoční svátky a nový rok. Máte nějaké přání pro vaše uživatele?
Jedno mám. Asi to bude znít banálně, ale přáli bychom si, aby lidé naše služby potřebovali co nejméně.

Děkuji za rozhovor.

Lenka Šustrová

Klíčová slova: