Již několik let mají někteří řidiči povinnost podstoupit dopravně-psychologické vyšetření. Kolem něj ale podle Petry Píšové z centra dopravní psychologie CEDOPS v Jihlavě panuje řada nejasností.
- Od 1. července letošního roku nabývá účinnosti nový zákon, který se mimo jiné dotýká zdravotních prohlídek řidičů a na jehož základě se někteří řidiči nově setkají s dopravně-psychologickým vyšetřením.
Novela přináší změnu věkového limitu pro první povinnou lékařskou prohlídku řidičů "amatérů" z dosavadních 60 na 65 let. Toto vyšetření u praktického lékaře může řidič absolvovat nejdříve šest měsíců před dovršením 65 let a nejpozději v den dovršení. Další lékařská prohlídka ho čeká v 68 letech a poté každé dva roky.
- Je pro tyto řidiče také povinnost ze zákona podstoupit dopravně-psychologické vyšetření?
Ne, takovou povinnost zákon neukládá. Ale pokud se řidič léčí s nějakým onemocněním, které je závažnější povahy a může mít dopad na centrální nervovou soustavu, a tedy i na způsobilost řídit motorové vozidlo, může praktický lékař požadovat, aby takové vyšetření řidič podstoupil.
(Pokračování na str. 13)
Posouzení způsobilosti řidiče – seniora není…
(Dokončení ze str. 1)
Jedná se zejména o řidiče, kteří mají chronická onemocnění se závažným průběhem, například těžcí kardiaci, těžcí diabetici, lidé, kteří prodělali mozkové příhody apod.
- "Řidič senior" je poslední dobou hodně často diskutované téma. Bohužel i v Jihlavě jsme byli svědky, kdy závažnou dopravní nehodu s tragickými následky způsobil takový řidič. Je možné takovým situacím předcházet?
Posouzení zdravotní způsobilosti řidiče – seniora není vůbec jednoduchá záležitost. Samozřejmě, nechceme zasahovat do práv občanů, ale víme, že schopnosti potřebné pro řízení motorových vozidel s věkem slábnou. Pokud mají dosáhnout určité úrovně, je v zájmu všech, jak řidiče, tak i ostatních účastníků silničního provozu, aby takový řidič již motorová vozidla neřídil. Někdy se dokonce stane, že nám někdo z rodiny zatelefonuje s tím, že je např. dědeček objednaný na psychotesty, že ho posílá praktický lékař a že by byli rádi, aby už nemohl řídit, protože jeho řízení považují za velmi nebezpečné. Ve všech případech, kdy se takto rodina ozvala, byly kognitivní funkce, tedy např. pozornost a reaktivní pohotovost hluboce podprůměrné. Tedy nedostatečné pro řízení motorových vozidel a vyšetřovaná osoba obvykle trpěla počínající demencí, jak se dříve říkalo, sklerózou.
- Určitě je však rozdílná nebezpečnost, pokud se řidič – senior pohybuje ve známém prostředí, např. v okruhu 30 kilometrů od svého bydliště, jede si pouze nakoupit, nebo se vydal do většího města, kde je více nástrah.
Samozřejmě, na to pamatují i naše zákony a lze využít tzv. harmonizačních kódů, kdy praktický lékař omezí způsobilost k řízení motorových vozidel právě např. pouze v okruhu těch 30 kilometrů od bydliště, aby si mohl občan zajet k lékaři, na nákup apod. Tedy aby se pohyboval v prostředí, které je mu důvěrně známé, a plně se zde orientuje v silničním provozu. V takovém případě by mělo být vždy provedeno dopravně psychologické vyšetření a řidič kontrolován třeba i každý rok. I v okruhu bydliště se řidič může setkat s nahodilými situacemi, ve kterých je třeba rychle zareagovat, a pokud toho není schopen, následky mohou být tragické.
- Setkala jste se s takovou nějakou situací ve své praxi?
Bohužel ano. Na cestě se objevila nečekaná překážka v podobě spadlého stromu po velkém větru, první auto zastavilo, druhé auto zastavilo, bohužel řidič senior nezareagoval a v plné rychlosti narazil do stojícího auta před sebou. V autě bylo roční dítě, přestože bylo v autosedačce, utrpělo smrtelné zranění. Řidič senior jel pouze k pět kilometrů vzdálenému rybníku na ryby…
- Přináší zákon i nějaké noviny pro řidiče profesionály?
Jednu pozitivní změnu pro řidiče v zaměstnaneckém poměru přináší. Dosud neměl zaměstnavatel povinnost platit řidiči dopravně-psychologické vyšetření. Někteří zaměstnavatelé tato vyšetření svým řidičům hradili, někteří řidiči si je museli hradit sami. Od 1. července 2013 je povinnost zaměstnavatele dopravně-psychologické vyšetření řidiči uhradit. Zůstává nadále beze změny povinnost psychotestů pro profesionální řidiče řídící motorová vozidla s řidičským oprávněním skupiny C nad 7,5 tun a pro řidiče skupiny D – autobusů.
- Někteří řidiči říkají, že po nich nikdo psychotesty nechce, že je nikdo nekontroluje...
Už jsem se setkala s případem, kdy pojišťovna odmítla pojistné plnění právě z důvodu, že řidič neměl platné dopravně-psychologické vyšetření. Předpokládám, že například při dopravní nehodě, která by měla soudní dohru, by mohla být absence psychotestů rovněž přitěžující okolností.
- Jak jsou psychotesty samotnými řidiči přijímány?
To záleží na osobnosti řidiče samotného a také na jejich předchozí zkušeností s dopravněpsychologickým vyšetřením. Snažíme se řidičům vysvětlovat, že není cílem vyšetření připravit je o práci, ale také to, aby si uvědomili, které jsou jejich slabé stránky, na co si mají dát pozor. Mám letitou zkušenost s vyšetřováním řidičů, přicházejí již opakovaně, je jim tedy 55 nebo 60 let. Samozřejmě nikdo nemládneme. Pozornost a reaktivní pohotovost jsou u většiny v porovnání s předchozím vyšetřením zhoršené. V takovém případě hlavně apelujeme na dostatečný odpočinek, striktní dodržování bezpečnostních přestávek, celkově životosprávy.
- Mění se něco pro řidiče, kteří se dopustili nějakého dopravního přestupku?
Ano, zde dochází k významné změně. Dosud museli podstoupit vyšetření ti řidiči, kteří dosáhli 12 bodů, tedy tzv. vybodovaní řidiči. Někdy se jednalo o řidiče, kteří ve skutečnosti neohrožovali ostatní účastníky silničního provozu, protože jejich přestupky nebyly závažné... Na druhou stranu vyšetření nepodstupovali řidiči, kteří se dopouštěli např. závažných dopravních nehod pod vlivem alkoholu. Od 1. července 2013 musí před vrácením řidičského oprávnění podstoupit dopravně-psychologické vyšetření všichni žadatelé, jimž byl uložen zákaz řízení jako trest za trestný čin. A také ti, kterým byl ve správním řízení uložen zákaz řízení za přestupek na šest a více měsíců – nejčastěji to bývá za řízení pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek.
- A na závěr praktická otázka. Kde vás řidiči najdou, je nutné se předem objednat? Mohou se na vás obracet i řidiči, jejich zaměstnavatelé nebo i lékaři v případě nějakých dotazů či pochybností týkajících se dopravně-psychologických vyšetření?
Samozřejmě se na nás mohou ať už řidiči, jejich zaměstnavatelé nebo lékaři obracet s dotazy. Také se tomu tak děje. I pro nás jsou cenná objektivní data od zaměstnavatelů, bereme je v potaz při rozhodování o způsobilosti, zda zaměstnavatel vnímá řidiče jako bezproblémového nebo zda se jedná o řidiče, který se dostává s okolím do častých konfliktů. V případě, že se objeví nějaké pochybnosti o zdravotním stavu, sami kontaktujeme lékaře a závěry konzultujeme. Řidiči najdou pracoviště CEDOPSu v Jihlavě na Lípové ulici. Objednací lhůty jsou krátké, několikadenní, k dopravněpsychologickému vyšetření je nutné telefonické objednání nebo prostřednictvím e-mailu.
Foto: