Pouliční bariéry pro nevidomé

04.02.2014 16:57

Jorga HRUŠKOVÁ, moderátorka:
Obchodní poutače a vývěsky jako nebezpečná překážka v ulicích, tak mluví o umisťování reklamních panelů na chodnících lidé se zrakovým postižením. Majitelé obchodů nebo restaurací tím podle nich porušují vyhlášku.

Michal KLOKOČNÍK, redaktor:
Lukáš Brožek přišel o zrak a je odkázaný na slepeckou hůl. Při cestě do práce po chodníku na pardubické třídě Míru naráží na jednu překážku za druhou.

Lukáš BROŽEK, nevidomý:
Člověk může zakopnout, spadnou na ten roh a může si třeba rozrazit i hlavu, to člověk nemůže vidět.

Michal KLOKOČNÍK, redaktor:
Obchodníci nedodržují vyhlášku. Podél takzvané přirozené vodící linie má být zachovaný 1,5 metru široký prostor.

Dana STOKLASOVÁ, ředitelka, Tyflocentrum Pardubice:
Nejvíc se vždycky bavíme o těch reklamních Áčkách, což jsou reklamní cedule postavené do tvaru A, ale jsou to různé květináče, figuríny, ale i například stolečky.

Michal KLOKOČNÍK, redaktor:
Nevhodně umístěným předmětům na chodníku se začala věnovat komise pro bezbariérovost. Reklamní poutače se hojně objevují právě teď před Vánoci. Potíže ale mají nevidomí i v létě.

Ivana LIEDERMANOVÁ, Magisgtrát města Pardubic:
Vím, že jsme jednu dobu velmi řešili třeba i předzahrádky, protože si nikdo neuvědomí, že vlastně v okamžiku, kdy postavím předzahrádku, tak jsem na trase, kde jsou vodící lišty a způsobí jim třeba problém.

Michal KLOKOČNÍK, redaktor:
Špatně umístěným poutačům i dalším překážkám na chodníku by si měli víc všímat strážníci.

Petr KVAŠ, ředitel Městské policie Pardubice:
My jsme spíš do této doby řešili to, že ty poutače byly úplně neoprávněně umístěny na těch chodnících, protože jsou tam nějaká pravidla, poplatky, a to spíš řešila městská policie. Ale konkrétně umístění a tento problém s průchodem pro slabozraké, to jsme neřešili.

Michal KLOKOČNÍK, redaktor:
Místo nekompromisních postihů chce radnice o správném umisťování reklamních poutačů s obchodníci nebo úředníky obvodů víc jednat a problém vysvětlovat. Do diskuse se v každém případě zapojí i klienty pardubického tyflocentra. Michal Klokočník, Česká televize, Pardubice.

Klíčová slova: