moderátor:
A v dnešní lékařské poradně vítám zástupkyni Českého klubu nedoslýchavých Help v Plzni, paní doktorku Dagmar Macháčkovou. Dobrý den.
Dagmar MACHÁČKOVÁ, zástupkyně Českého klubu nedoslýchavých Help:
Dobrý den, já zdravím všechny vaše posluchače.
moderátor:
A budu rád, když představíte hned na úvod váš klub?
Dagmar MACHÁČKOVÁ, zástupkyně Českého klubu nedoslýchavých Help:
Tak Český klub nedoslýchavých Help sídlí tady v Plzni a jeho hlavním posláním je poskytovat odborné sociální služby pro nedoslýchavé a jinak sluchově postižené.
moderátor:
Pokud byste se chtěli, milí posluchači, na cokoliv zeptat ohledně Českého klubu nedoslýchavých Help, pak máte možnost, otevíráme telefonní linku 377488222. A také SMS bránu na číslo 605558888. Tam můžete psát dotazy formou krátkých textových zpráv. Jaké ty služby to jsou a jakou formou je poskytujete, paní Macháčková.
Dagmar MACHÁČKOVÁ, zástupkyně Českého klubu nedoslýchavých Help:
Jsou to sociální služby týkající se kompenzačních pomůcek, týkající se potřeb sluchadel, můžeme u nás, u nás, vaši posluchači získají kontakty na lékaře, možnosti, kde získat vyšetření, kam jít na vyšetření a kde získat sluchadlo.
moderátor:
Jak je to s místní působností, poslouchají nás lidé v Plzeňském a Karlovarském kraji s přesahem do středních a jižních Čech, takže kde všude působí klub neslyšících, nedoslýchavých.
Dagmar MACHÁČKOVÁ, zástupkyně Českého klubu nedoslýchavých Help:
Klub nedoslýchavých působí v některých krajích České republiky, je to Královéhradecký, Jihomoravský, Pardubický a Zlínský kraj a hlavně tedy v Plzeňském kraji, kde máme sídlo.
moderátor:
Co se týče toho, jak dlouho už existujete, přece jenom se blíží dvacetiletí vaší činnosti, takže nejste žádný zelenáči, jak moc se mění ty služby pro ty nedoslýchavé za tu dobu.
Dagmar MACHÁČKOVÁ, zástupkyně Českého klubu nedoslýchavých Help:
No, náš klub byl založený v roce 1994, je pravda, že příští rok už budeme slavit 20 let. Postupně jsme se rozšiřovali teda do jednotlivých krajů a služby se opravdu za tu dobu změnily. V roce 19 ..., ne v roce 2006, ono to letí, se změnil zákon o sociálních službách a od té doby musíme mít registrované sociální služby, jsme financováni z dotací, převážně ministerstva práce a sociálních věcí, i jednotlivých krajů, měst a obcí.
moderátor:
Člověk může být členem i nečlenem vašeho klubu. Liší se nějak to poskytování služeb v případě, že jsem členem, že nejsem členem?
Dagmar MACHÁČKOVÁ, zástupkyně Českého klubu nedoslýchavých Help:
Poskytování našich služeb se nějak neliší, poskytujeme služby jak našim členům, tak i nečlenům.
moderátor:
Dobře. A co se týče těch kompenzačních pomůcek, u těch se asi zastavíme trochu déle, protože jich je celá řada a vy je tady dokonce máte rozdělené do několika skupin, takže sluchově postiženým jsou k dispozici jaké ty kompenzační pomůcky.
Dagmar MACHÁČKOVÁ, zástupkyně Českého klubu nedoslýchavých Help:
Tak kompenzační pomůcky jsou hodně důležité pro nedoslýchavé, my je řadíme asi tak do čtyřech skupin, nejdůležitější skupinou jsou tedy sluchadla, pak jsou to signalizace jednotlivých zvuků, signalizace domovního zvonku, signalizace zvonění telefonu, dále jsou to zesilovače, je to zesílení zvuku, třeba výstupu z televize, jsou to bezdrátová infra sluchátka přenosná, pak jsou to vibrační, je to vibrační buzení, vibrační budíky, i vibrační hodinky, u těch sluchadel bych se více zastavila, sluchadla jsou přidělována lékařem na základě odborného audiologického vyšetření, kontakty na místo vyšetření a možnost přidělení sluchadla je možnost získat u nás v klubu nedoslýchavých, kontakt bude uveden na konci pořadu.
moderátor:
Pak tady máme ještě otázku na nákladnost těch jednotlivých kompenzačních pomůcek, protože i to se asi v průběhu let mění a také jsou různé poměry mezi nákladem zdravotní pojišťovny a toho daného pacienta?
Dagmar MACHÁČKOVÁ, zástupkyně Českého klubu nedoslýchavých Help:
Náklad na sluchadlo se mění podle vady sluchu, je to na základě vyšetření lékaře, pacient si vybere sluchadlo a příspěvek pojišťovny se odečte od ceny sluchadla. Příspěvky od zdravotní pojišťovny jsou ve třech kategoriích, je to od střední vady, začíná to na výšce 2700 korun, pak je to 3900 a u praktické hluchoty je to 5100 korun.
moderátor:
Řekněte mi, jak silná je ta základna vašeho klubu, ještě než si pustíme písničku a dáme prostor posluchačům k dotazům, takže ...
Dagmar MACHÁČKOVÁ, zástupkyně Českého klubu nedoslýchavých Help:
No, naše základna, když to beru za celou republiku, tak je asi 650 členů.
moderátor:
Naším hostem je Dagmar Macháčková z Českého klubu nedoslýchavých Help, můžete se ptát 377488222, anebo formou SMS 605558888.
moderátor:
Posloucháte rubriku Poradíme vám, v dopoledním Koktejlu Českého rozhlasu Plzeň hostíme Dagmar Macháčkovou, zástupkyni Českého klubu nedoslýchavých Help v Plzni. A možná otázka, kterou si položí nejeden posluchač, proč bych měl jít do poradny klubu nedoslýchavých, když můžu jít rovnou na ušní.
Dagmar MACHÁČKOVÁ, zástupkyně Českého klubu nedoslýchavých Help:
Tak protože u nás v klubu nedoslýchavých máme na každého klienta dost času, posoudíme jeho situaci, každý nedoslýchavý má individuální potřeby, takže kladením otázek posoudíme jeho potřeby a poradíme, jakou kompenzační pomůcku si vybrat, která by byla vhodná právě pro něho a pokud je potřeba, tak poradíme, kam se má obrátit na vyšetření k lékaři, který by mu přidělil sluchadlo.
moderátor:
S čím se na vás lidé nejčastěji obracejí, jaké problémy řeší nejčastěji u vás v klubu?
Dagmar MACHÁČKOVÁ, zástupkyně Českého klubu nedoslýchavých Help:
No, já říkám, pokud v rodině vám, teda pokud si rodina stěžuje, že televize křičí a vám to připadá úplně normální, tak přijďte k nám, protože to jste určitě náš klient a poradíme vám, jak vyřešit klid v rodině, aby vy jste si v klidu poslechl televizi a rodina měla svůj klid.
moderátor:
Ony jsou asi diametrálně odlišné ty požadavky a potřeby jednotlivých nedoslýchavých, jak moc se to liší.
Dagmar MACHÁČKOVÁ, zástupkyně Českého klubu nedoslýchavých Help:
Tam je velký rozdíl mezi nedoslýchavým a neslyšícím. Nedoslýchaví mají úplně jiné potřeby a požadavky, než neslyšící, neslyšící se uzavírají do svých komunit a nedoslýchaví jsou více zapojení do běžného života.
moderátor:
Mluvili jsme tady o řadě kompenzačních pomůcek, vyjmenovala jste je tady už během toho prvního vstupu, na jednu tu pomůcku jsme ale zapomněli, a to je takzvaný osobní zesilovač, a to mě docela zaujalo, kdybyste to mohla popsat a pro koho je tahle pomůcka určená?
Dagmar MACHÁČKOVÁ, zástupkyně Českého klubu nedoslýchavých Help:
To jsem ráda, že to zmiňujete, protože někteří lidé odmítají nošení sluchadla a potřebují pouze v určitých situacích zlepšit komunikaci a zesílit zvuk, k tomu jim slouží takzvaný osobní zesilovač, je to přenosná pomůcka, kterou si můžou vzít i do divadla, je to bezdrátové, doma si nabijí akumulátor a vezmou si to s sebou do míst, kde právě potřebují zesílit zvuk a domluvit se.
moderátor:
A kde ten osobní zesilovač mají potom, je to někde vidět nebo ...
Dagmar MACHÁČKOVÁ, zástupkyně Českého klubu nedoslýchavých Help:
Jsou to sluchátka, který, která si klapnou do uší a visí jim ovládání, visí takhle pod ...
moderátor:
Že to mají, jako walkman to mají.
Dagmar MACHÁČKOVÁ, zástupkyně Českého klubu nedoslýchavých Help:
Je to v podstatě něco podobného.
moderátor:
Dobře, dobře, dobře. I na tuhle pomůcku přispívají nějak zdravotní pojišťovny, anebo si je klient hradí sám?
Dagmar MACHÁČKOVÁ, zástupkyně Českého klubu nedoslýchavých Help:
Ne, tyto pomůcky si hradí klienti sami, většinou, pouze indukční smyčku se zesilovačem zatím hradí zdravotní pojišťovna, je to pomůcka, která slouží pro lidi, kteří nosí sluchadla a v tom sluchadle musí být zabudována indukční cívka. A slouží právě pro poslech televize nebo jiného reprodukovaného zvuku.
moderátor:
Dobře. Pojďme ještě říct něco o členství v klubu. Vy jste říkala, že vlastně poskytujete služby i pro nečleny, nicméně, kdyby se někdo chtěl stát členem Českého klubu nedoslýchavých Help, co pro to má udělat a co pro něj čeká, nebo co na něj čeká za výhody, další členské příspěvky a tak dále.
Dagmar MACHÁČKOVÁ, zástupkyně Českého klubu nedoslýchavých Help:
Pokud, samozřejmě, že rádi přivítáme členy do našich řad, informace by poskytla na telefonním čísle u nás v klubu paní, která to má na starosti.
moderátor:
Dobře. Uděláme to takhle. V tom případě vás na konec toho našeho povídání poprosím, abyste sdělila ty kontaktní informace o Českém klubu nedoslýchavých Help, to znamená, telefonní čísla a možná internetovou adresu, aby se lidé mohli podívat.
Dagmar MACHÁČKOVÁ, zástupkyně Českého klubu nedoslýchavých Help:
Ano. Máme webovou stránku www.audiohelp.cz. A telefon je 377420933. Těšíme se na vás.
moderátor:
Výborně, díky. 377420933. Bylo to poslední trojčíslí.
Dagmar MACHÁČKOVÁ, zástupkyně Českého klubu nedoslýchavých Help:
Ano.
moderátor:
Dobře. Kdyby někdo ještě volal nebo napsal SMSku o telefonní číslo, tak mu jí tady zkopíruji. Tak děkujeme za dnešní návštěvu v poradně paní Dagmar Macháčkové, zástupkyni Českého klubu nedoslýchavých Help v Plzni, ať se daří, ať je spousta spokojených klientů mezi nedoslýchavými. Na shledanou.
Dagmar MACHÁČKOVÁ, zástupkyně Českého klubu nedoslýchavých Help:
Děkuji, na shledanou.