07.06.2014 12:50
Poptávka společnosti po zaměstnancích v oblasti sociálních služeb rok od roku stoupá. Těm, kteří hledají práci, může Evropský sociální fond nabídnout širokou paletu kurzů a rekvalifikací pro zaměstnání v tomto oboru. Ne všichni si uvědomují, o jak náročnou pracovní pozici jde, a ne všichni v konfrontaci s praxí nakonec obstojí.
Trend stoupající poptávky po sociálních službách má své důvody. Základním z nich je nepopiratelný fakt, že rostou počty klientů těchto služeb. Příčinou je zejména prodlužující se věk se všemi klady a zápory s tím spojenými, ale i změny v pojetí rodiny v dnešním světě. To, že se tyto tendence budou v blízké budoucnosti jen prohlubovat, stvrzuje demografický vývoj, který naši společnost čeká. Podle střední varianty projekce demografického vývoje zpracované Českým statistickým úřadem by měli lidé starší 65 let v roce 2030 tvořit 22,8 % populace, v roce 2050 pak 31,3 %, což představuje přibližně 3 miliony osob. V roce 2007 přitom tvořily osoby starší 65 let 14,6 % obyvatel naší země. Relativně nejrychleji se přitom bude zvyšovat počet osob nejstarších. Podle demografické prognózy bude v roce 2050 žít v ČR ve srovnání s rokem 2007 přibližně čtyřikrát více občanů ve věku 85 let a starších.
Řady klientů poptávajících některou ze sociálních služeb se budou rychle rozšiřovat. Znamená to, že společnost bude potřebovat stále více kvalifikovaných zaměstnanců schopných tyto služby poskytovat. Z pracovníka v sociálních službách se tak už dnes stává plnohodnotná profese s perspektivou.
Uplatnění najde jak v pečovatelských domech, tak při individuální práci s klienty v jejich domácnostech. Pro mnohé jsou pracovníci v sociálních službách jedním z mála kontaktů s okolním světem.
Představa pracovníka v sociálních službách, který jen uklízí v domácnostech hendikepovaných nebo starých klientů, vaří jim, umývá nádobí, obstarává nákupy nebo je vezme na procházku v invalidním vozíku, je značně zjednodušený a zkreslený. Klienti si stejně tak váží toho, že se o ně někdo zajímá, pomáhá jim řešit jejich problémy, sdílí pocity, vyslechne je. Na jednoho člověka jsou to vcelku vysoké nároky. Ke slovu se tak dostává nezbytnost celoživotního vzdělávání.
V tomto směru pomáhají programy MPSV, zaměřené na zvyšování kvalifikace pracovníků v sociálních službách. Mnohé z nich jsou financovány z Evropského sociálního fondu. Jedním takovým je například projekt Dalším vzděláváním ke zvýšení kvality služeb v Domově Maxov. Pod jednou střechou zde bydlí přes 60 osob s mentálním či kombinovaným postižením. Zaměstnanci domova se na školeních učili například to, jak své svěřence aktivizovat a zapojit do běžného života.
Ředitel domova, Stanislav Petrovič, si program velmi pochvaluje: „Je obrovským přínosem. Pro zaměstnance samotné, pro klienty našeho domova i jejich blízké. Díky tomu, že si sami nakupujeme přednášky předních odborníků, můžeme školit v našem zařízení a v čase, který nenarušuje jeho bezproblémový chod. Školíme zaměstnance, kteří mají již nějaké výsledky za sebou, o svoji práci opravdu stojí, vidí v ní poslání a jsou schopni ho vykonávat ve prospěch klientů,“ říká ředitel Domova Maxov. Všímá si také toho, že i když klienti kvalitnější péči, která se jim v důsledku odbornějšího vzdělání zaměstnanců dostává, sami ani nekomentují, jsou mnohem spokojenější a to dokáží ocenit i jejich blízcí.
Slova Stanislava Petroviče popisují další málo známý aspekt povolání pracovníka v sociálních službách. Uchazeč o tuto pozici sice může projevit skutečný zájem, splnit všechny předpoklady, absolvovat specializované kurzy, když je však konfrontován s realitou každodenní praxe, zjistí, že na to dlouhodobě nemá především psychicky.
Zkrátka profese pracovníka v sociálních službách je potřebná a může být i krásná, zároveň je ale nesmírně náročná a nezvládne ji každý. Více informací najdete na www.esfcr.cz a www.vetsisance.cz.
Natálie Sedláčková
Klíčová slova: