Pražský výběr zpřístupňuje hudbu i neslyšícím
S novinkou, která nemá na české hudební scéně obdobu, přišla skupina Pražský výběr v čele s Michaelem Kocábem. Bývalý ministr pro lidská práva zakoupil speciální zařízení, na kterém promítá texty písní Pražského výběru. Díky tomu si mohou hudbu užít na koncertech dokonce i neslyšící lidé.
Jako jedna z prvních si užila takový koncert na festivalu Hrady.cz na hradě Točník Šárka Prokopiusová, prezidentka Svazu neslyšících a nedoslýchavých osob v ČR.
„Když se zbytky sluchu, které mám, spojí s viděným textem, mohu si poslech hudby užít podobně jako slyšící. Jako nedoslýchavá hudbu poslouchám, ale mám problém rozumět textům. Když písničku neznám, nerozumím ani slovo. U známých písní se mi často podaří „chytit“. Když se na koncertu Pražského výběru objevily nad pódiem titulky k písničkám, byl to pro mě skvělý zážitek, protože jsem opravdu všechny písničky „slyšela“. Nejen hudbu, ale i texty. A zážitek je to i pro zcela neslyšící, kteří mají rádi hudbu a vnímají ji prostřednictvím vibrací.“
Dvacet hodin. Tolik času zabralo Michaelu Kocábovi otitulkování písní na festival Hrady.cz
„Musíte kontrolovat, aby se vám text vešel na obrazovku. To vyžaduje neustálé přepínání programů. Je to ke zblbnutí, ale výsledek stojí za to. Otitulkováním to však nekončí. Musíte mít ještě operátora, který celou akci „pročučí“ na obrazovku. Aleš Nejedlo, náš tourmanager, se odbavení titulků ochotně ujal. Nemá to jednoduché. Musí pozorně sledovat celý koncert a pasovat nám titulky přesně na pusu. A povedlo se! Mám obrovskou radost, že si budou moci užít naše koncerty i lidé se sluchovým handicapem.“
Otitulkování textů písní je velkým krokem vpřed ve zpřístupnění hudebních produkcí lidem se sluchovým handicapem (neslyšící, nedoslýchaví a ohluchlí). Nerovné podmínky bohužel tito lidé pociťují již u pokladen festivalů. Lidé se sluchovým handicapem nepotřebují průvodce (jako například nevidomí či lidé na vozíku), proto mají pouze kartu ZTP (a ne ZTP/P).
„Se ZTP mám koncert za plnou cenu, přestože mám zážitek na hudebních akcích vzhledem k mému sluchovému postižení poloviční,“ upozorňuje Šárka Prokopiusová.
Rozhovor s Michaelem Kocábem, bývalým ministrem pro lidská práva
Jak vznikla myšlenka koncert otitulkovat?
Tuto myšlenku nosím v hlavě již přes 5 let, ale nikdy k tomu z různých důvodů nedošlo. Až letos. Lámal jsem si hlavu, jak do našich koncertů více zapojit publikum. Aby jen pasivně neposlouchali, ale vytvářeli představení s námi. Všímal jsem si, že řada lidí zná části našich textů a zpívá je s námi. Pak ale zadrhnou, protože nevědí jak dál. Také jsem si vzpomněl na lidovou zábavu Karaoke a nápad byl na světě. Naše „LEDka“ (obrazovka LED) vše řeší a lidé mohou prozpívat celý koncert. Fanoušci jsou už zvyklí na různá světla, video, grafiku, pyrotechniku atd., ale tohle je něco nového. Jednoduché a s překvapivým efektem. A jestli je reálné rozšíření? Nevím. Snad ano. Je to evidentní „díra na trhu“ a divím se, že s tím doposud nikdo nepřišel. Bude to však narážet na ochotu managementu, nebo hudebníků samotných, dát si s programováním práci.
Je to v rámci českých festivalů novinka? Plánujete to na všech venkovních vystoupeních?
Mám za to, že to novinka je, alespoň jsem nic takového zatím nezaznamenal.
Kde všude bude Pražský výběr do konce prázdnin vystupovat?
Lidé se sluchovým handicapem (a nejen oni) se na nás mohou přijít podívat v rámci festivalu Hrady.cz 28. července (Švihov), 4. srpna (Rožmberk), 11. srpna (Veveří), 18. srpna (Hradec nad Moravicí), 25. srpna (Bouzov) a 1. září (Bezděz).
Mají na festivalu Hrady.cz titulky i další kapely?
Titulky má momentálně jen Pražský výběr.
Jak složité (finančně i technicky) je otitulkovat vaše skladby?
Především jsem musel to zařízení zakoupit, přidat k tomu počítač a sám to naprogramovat. Obslužný program je jednoduchý a lze ho do budoucna rozvíjet, samotné programování však zatím zabere dost času. Dělal jsem to cca 20 hodin. Musíte zkontrolovat, aby se vám text na obrazovku vešel. To vyžaduje neustálé přepínání programů. Je to k zblbnutí, ale výsledek za to stojí. Finančně to vyšlo zhruba na 40 tisíc korun. Také musíte mít operátora, který celou akci „pročučí“ na obrazovku. Aleš Nejedlo, náš tourmanager, se odbavení titulků ochotně ujal. Nemá to jednoduché. Musí pozorně sledovat celý koncert a pasovat nám titulky přesně na pusu.
Prezidentka Svazu neslyšících a nedoslýchavých osob v ČR Šárka Prokopiusová vás viděla na hradě Točník a byla z vašeho zařízení nadšená. Co říkáte na tuto zpětnou vazbu? Je to pro vás do budoucna závazek zpřístupnit lidem se sluchovým handicapem vaše koncerty?
Je to úžasná zpráva a přiznám se, že mne překvapila. Jako bývalý ministr, který měl neslyšící v agendě, z toho mám obrovskou radost a můžete si být jista, že „LEDka“ tam nadále nebude už jen přes moji mrtvolu.
Myslíte si, že to inspiruje i další skupiny?
(odpovídá Aleš Nejedlo, manažer Pražského výběru) Skoro bych se vsadil, že ano. Vycházím z myšlenky, že všichni interpreti mají zájem na tom, aby si jejich písničky lidé pamatovali a zpívali nejen na koncertech. Tohle je jedna z možných cest, jak toho dosáhnout. Pokud se tento způsob osvědčí i na tak náročných textech jako má Pražský výběr, rozhodně k tomu přistoupí i řada dalších interpretů – jen forma se bude možná trochu lišit.
Veronika Cézová