RegioJet už druhý den nosí postižené do vozů v náručí

05.02.2014 9:33

Karel VOŘÍŠEK, moderátor:
Vozíčkáři chtějí přimět České dráhy, aby snížily ceny za plošiny, které jim pomáhají při nástupu do vlaků.  

Klára DOLEŽALOVÁ, moderátorka: 
Platit až 7 tisíc korun za přepravu jednoho vozíčkáře odmítá Radim Jančura, jehož vlaky RegioJet už druhý den nosí postižené do vozů v náručí.

Karel VOŘÍŠEK, moderátor:
Jak jste viděli v našich zprávách, toto náhradní řešení je pro vozíčkáře značně nedůstojné.

Filipa ŠEBOVÁ, redaktorka:
Už třetí den mají cestující RegioJetu smůlu. Pokud jsou na vozíku, musí zažívat velmi nepříjemnou situaci. Tady vidíte rozdíl. Tahle plošina pro vozíčkáře jim umožní rychle a bez problému vystoupit z vozu. V tomto případě Českých drah. A tady příklad druhý. Dva stevardi napínají všechny síly, aby vytáhli nejen Terezu, ale hlavně její sto kilový vozík do vlaku. Případ druhý je čerstvou novinkou firmy RegioJet. Jejímu majiteli se nelíbí, že na trase Praha - Ostrava České dráhy dostávají skoro půl miliardovou dotaci.

Radim JANČURA, majitel RegioJet:
Z těchto peněz si pořídili plošiny pro vozíčkáře. A nyní dávají službu na zvednutí jednoho jediného vozíčkáře za cenu 3 600 až 7 200 korun.

Filipa ŠEBOVÁ, redaktorka:
Navíc na nákup plošin v některých případech prý přispělo i Centrum Paraple nebo obce. Dráhy ale údajně postupují správně. Sami si od své dceřiné firmy za stejné peníze plošiny pronajímají.

Petr ŠŤÁHLAVSKÝ, mluvčí Českých drah:
Samozřejmě osobní doprava za to také platí. A ty částky jsou srovnatelné.

Markéta ŠICHTAŘOVÁ, ekonomka:
Pokud vyjdeme z toho, že skutečně plošiny jsou spojeny s takovými náklady, jaké České dráhy udávají, tak potom České dráhy se chovají skutečně zákonně a naopak by bylo proti zákonu, pokud by ty plošiny chtěly dál poskytovat za cenu nižší, než kolik ty plošiny stojí.

Filipa ŠEBOVÁ, redaktorka:
Tady na hlavním nádraží mají celkem plošin pro vozíčkáře pět. Celkově jich dráhy mají po celé republice necelou stovku. Do sporu se tak pustila i Národní rada osob se zdravotním postižením. Ta chce pro plošiny nižší ceny vyjednat.

Václav KRÁSA, předseda Národní rady osob se zdravotním postižením:
Už jednáme vlastně s Českými drahami. A chceme, aby České dráhy zlevnily pronájem těch pojízdných plošin.

Filipa ŠEBOVÁ, redaktorka:
Podle předsedy sdružení Václava Krásy je ale problém plošin jen zástěrka. RegioJet nemá vagony vůbec uzpůsobené na přepravu handicapovaných. Třeba na záchody se vůbec nedostanou.

Václav KRÁSA, předseda Národní rady osob se zdravotním postižením:
Osobně se však domnívám, že pan Jančura nemá vozové jednotky vhodné pro přepravu především elektrických vozíků. A tudíž je tedy stejně dopravovat nebude.

Filipa ŠEBOVÁ, redaktorka:
Proč RegioJet nemyslí na lidi na vozíku, jsme se chtěli majitele zeptat. Odmítl se ale o tom bavit.

Radim JANČURA, majitel RegioJet:
Tečka. Jo, řekněte, že víc jsem nechtěl odpovídat, jo?

Filipa ŠEBOVÁ, redaktorka:
Chyba je ale i na straně Ministerstva dopravy, které soukromníkovi vůbec povolilo v roce 2011 vyjet s vlaky, které na vozíčkáře nemyslí. České dráhy od začátku roku přepravily na dva a půl tisíce lidí, kteří si plošinu vyžádali.

Kristýna ŠEVČÍKOVÁ, handicapovaná:
Pak jedině Leo Express, který je vlastně přizpůsoben pro přepravu cestujících na vozíku. A s těma jsem taky celkem spokojená.

Filipa ŠEBOVÁ, redaktorka:
Filipa Šebová, Prima FTV.

Klíčová slova: