Rosteme hrou. Vývoj a podpora hry dětí se zrakovým postižením

13.04.2014 14:08
Hrají si děti se zrakovým postižením stejným způsobem jako děti běžně vidící? Jak se učí nevidomé děti imitovat hru jiných dětí? Mohou se děti s postižením zraku naučit hrát si společně s ostatními dětmi? Jaké jsou překážky ve vývoji jejich hry? Mohou se děti se zrakovým a mentálním postižením naučit hrát si?
Kniha podává nejen shrnutí vědeckého výzkumu v oblasti vývoje hry této skupiny dětí v uplynulých padesáti letech, ale i mnoho konkrétních postřehů k tomu, jak jejich hru podpořit. Hlavním motivem této knihy je myšlenka, že hra je pro děti přirozenou vyjadřovací možností a zažívají při ní mnoho radosti.
 

Autorkami knihy jsou tři holandské psycholožky ANS VAN EIJDEN, YOLANDA MOLEMAN a ELLEN VAN DEN BROEK, které dlouhodobě pracují s dětmi s postižením zraku. Raná péče EDA přeložila knihu do českého jazyka, upravila ji graficky a obohatila ji o fotografie z našeho prostředí.

Kmotrou knihy se stala přední dětská oftalmoložka MUDr. Anna Zobanová - zakladatelka komplexní péče o pacienty nejen se zrakovým, ale i vícečetným postižením v ČR.

Kniha byla pokřtěna za přítomnosti dvou z autorek v pátek 11.dubna 2014 na přednášce a workshopu „Příprava dítěte se zrakovým postižením a jeho rodičů na vyšetření u oftalmologa, případně na další zákroky týkající se diagnostiky a léčby očí", který uspořádala Raná péče EDA ve spolupráci s holandskou nadací Visio International.

Kniha bude k prodeji za 295,- Kč  v sídle organizace v Trojické ulici č. 2 v Praze.

Poradkyně rané péče Bc. Alice Pexiederová k tomu říká: ,,Kniha nás zaujala a rozhodli jsme se ji přeložit, protože zatím žádný ucelený materiál o hře dětí se zrakovým postižením nebyl v Čechách k dispozici. Setkáváme se v praxi také s tím, že pro běžnou populaci jsou některé reakce a chování dětí se zrakovým postižením překvapivé a nepochopitelné. Děti bývají ve školkách považovány za zlobivé nebo příliš "své", rodiče zas někdy mají pocit, že by si jejich dítě už mělo hrát jinak než si hraje. Kniha nabízí mnohá vysvětlení vývoje jejich hry, nápady k její podpoře a srovnání s hrou běžně vidících dětí."

Lenka Bártová

Klíčová slova: