Sluchově postižení si snadněji pořídí doklady ve zkrácené lhůtě. Na vnitru nově funguje tlumočnická linka
Bezbariérovost, lidský přístup a otevřenost. S tím se mohou setkat lidé, kteří si přijdou na Ministerstvo vnitra vyřídit doklady ve zrychlené lhůtě. Pro občany se sluchovým a kombinovaným postižením zde navíc nově funguje i tlumočnická linka, díky které si pořídí doklad výrazně snadněji.
Na Ministerstvu vnitra na pražské Pankráci, kde se pořizují občanské průkazy a cestovní doklady ve zkrácených lhůtách, je nejenom bezbariérový přístup, kabinka pro vyřízení dokladů či toaleta, ale nově zde fungují i tlumočnické a přepisovatelské služby. Ty jsou určeny pro občany se sluchovým a kombinovaným postižením, kteří ovládají český znakový jazyk nebo komunikují prostřednictvím psaného českého jazyka.
„Rád bych na tomto místě poděkoval za spolupráci organizaci Tichý svět, o. p. s. Jsem přesvědčen, že novou službou ještě více zlepšíme dostupnost veřejné správy a pomůžeme občanům, kteří se potýkají s tímto hendikepem,“ uvedl vrchní ředitel sekce legislativy a státní správy Petr Vokáč.
Celý proces je v praxi velmi jednoduchý. Klient se dostaví na pracoviště Ministerstva vnitra na adrese Na Pankráci 1623/72, kde je k dispozici notebook se službou tzv. Tiché linky. Pokud občan komunikuje ve znakovém jazyce, vybere si zde online tlumočení a spojí se prostřednictvím videohovoru s tlumočníkem. Ten pak zprostředkovává komunikaci klienta se zaměstnancem ministerstva.
Na podobném principu funguje služba přepisu, kdy tlumočník upravuje či překládá text. I pro klienty se sluchovým či kombinovaným postižením samozřejmě platí, že je možné se předem online objednat na konkrétní termín a vyhnout se nepříjemnému čekání.
Přehled míst, která nabízejí využití Tiché linky včetně úřadů, na nichž lze vyřídit osobní doklady i ve standardních lhůtách, najdete na interaktivní mapě.
Klára Dlubalová
pověřená řízením odboru komunikace