Telefonovat mohou i ineslyšící
Krajský úřad Královéhradeckého kraje spustil od poloviny dubna službu simultánního a doslovného přepisu ke své hlavní infolince 495 817 842. Tato nová online služba usnadní telefonickou komunikaci osobám s postižením sluchu, nedoslýchavým, seniorům a případně cizincům, kteří preferují psanou formu projevu.
Tato služba je poskytována zcela zdarma.
„Osoby se sluchovým postižením nechtějí používat redukovanou, zjednodušenou řeč. Chtějí skutečně vidět doslovně, co jim druhá strana hovoru říká. Velmi početnou skupinou, která efektivně využije tuto službu, jsou také senioři, kteří mnohdy mívají věkem získanou nedoslýchavost. Tuto službu využijí také cizinci s částečnou znalostí češtiny," uvedl Zdeněk Bumbálek, zakladatel společnosti Transkript Online, jejíž software kraj pro přepis využívá.
Použití dosloveného přepisu je velmi snadné. Klient na webu krajského úřadu vyhledá odkaz infolinky s logem pro neslyšící, který je umístěn v levé liště s nabídkou. Po rozkliknutí odkazu: „Linka s online přepisem“ napíše do políčka své telefonní číslo a potvrdí tlačítkem: „Zavolejte mi“. Po přijmutí příchozího hovoru vyčká na písemný pokyn přepisovatele, že může začít mluvit. Přepis hovoru se mu přitom zobrazuje na monitoru počítače.
Poté, co se přepisovatel spojí s operátorem infolinky, sdělí mu, že volá klient, který bude využívat službu přepisu řeči, proto může z důvodu čtení textu docházet k nepatrnému zpoždění v jeho reakcích. Samotný rozhovor mezi klientem a operátorem již probíhá zcela standardně, přepis řeči operátora sleduje klient po celou dobu hovoru na webové stránce a reaguje mluvenou češtinou.
Tato služba je pro občany zcela zdarma. Více informací naleznou zájemci na webových stránkách KÚ Královéhradeckého kraje - http://www.kr-kralovehradecky.cz/scripts/detail.php?id=318158
Zdroj: Královéhradecký kraj