Téma sourozenců dětí se znevýhodněním se dostává do povědomí
Životy „skleněných dětí“ přibližuje dokument, výzkum i kampaň.
Takzvané „skleněné dětí“, tedy zdraví sourozenci dětí s onemocněním nebo znevýhodněním, jsou v rodinách kvůli náročné péči často opomíjení. V posledních měsících však získávají pozornost veřejnosti, a to i díky dokumentárnímu filmu Ta druhá, výzkumu či osvětové kampani neziskové organizace.
Dokumentární film Ta druhá režisérky Marie-Magdaleny Kochové měl světovou premiéru v roce 2024 na Karlovarském festivalu, distribuční premiéra pak proběhla na letošním ročníku filmového festivalu Jeden svět, který pořádá organizace Člověk v tísni. Věnuje se tématu takzvaných „skleněných dětí“, tedy sourozenců dětí se zdravotním či jiným znevýhodněním, kteří jsou často kvůli náročné péči o jejich bratra či sestru opomíjení.
Autorstvo celovečerního dokumentu o osmnáctileté Johaně, která se podílí na péči o svou mladší sestru s autismem, k filmu připravilo také osvětovou kampaň, jejíž součástí byl mimo jiné výzkum o skleněných dětech. Ten ve spolupráci s organizací NAUTIS – Národní ústav pro autismus zpracovala Ema Turnerová, studentka Sociologie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy.
Výsledky tohoto výzkumu ukazují, že více než polovina respondentů se aktivně podílí na péči o své sourozence, péče je pro ně často náročné, nejen časově, ale i psychicky. „Více než polovina respondentů zohledňuje sourozence v každodenních rozhodnutích a tři čtvrtiny respondentů cítí odpovědnost za své sourozence i do budoucna, s čímž se pojí například i strach z budoucnosti, který zmiňovala většina sourozenců z našeho výzkumu,“ uvedla autorka výzkumu Ema Turnerová pro magazín Univerzity Karlovy Forum.
Dostanou skleněné děti i svůj den?
S nápadem na den věnovaný právě sourozencům dětí se znevýhodněním pak přišla organizace Srdcem Robinson, která podporuje rodiny s vážně nemocnými dětmi. V loňském roce pro skleněné děti organizovala letní akce a bezplatně jim umožňovala účast na letních táborech. Kromě podpory volnočasových aktivit Srdcem Robinson těmto dětem nabízí také terapeutické služby. Poptávka po podobných službách vzešla přímo od rodin, o které organizace pečuje.
Den skleněných dětí by měl připadnout na 19. dubna a váže se k němu kampaň, jejímž cílem je šířit osvětu a zapojit co nejvíce lidí a organizací či institucí.
„Tento den je věnován sourozencům vážně nemocných dětí – těm, kteří často stojí v pozadí, přestože jejich příběhy jsou stejně důležité. Chceme společně poukázat na jejich odvahu a dát jim hlas, který si zaslouží. Symbolem této kampaně je lupa, která představuje potřebu přiblížit jejich příběhy a dát jim více pozornosti,“ uvádí Dana Zechmeisterová, manažerka rozvoje a provozu organizace o kampani.
Lidé, kteří se chtějí zapojit, mohou na svých sociálních sítích sdílet fotografie s lupou a hashtagem #sklenenedeti.
Zdroj: Svět neziskovek