Tlumočník k dispozici 24 hodin? Jsme evropským unikátem!

04.02.2014 17:15

Praha – Čtyřiadvacetiletému Václavu Hroníkovi se splnil sen. Už rok a dva měsíce pracuje v Tiché kavárně, kde obsluhují neslyšící. Je nejen milým číšníkem, ale i kuchařem, který vám udělá skvělé palačinky. A k vašemu stolu přijde jen tehdy,pokud ho k tomu vyzvete.  

Slova k tomu nepotřebujete. Stačí zeleno­červený válec. Když ho dáte zelenou barvou nahoru, je to signál, že máte nějaké přání. A když je naopak ve vodorovné poloze, je to signál, že jste spokojeni.  

Inspirace v Paříži

"Myšlenka zaměstnat neslyšící na pozici obsluhy v kavárně není nijak originální, nechala jsem se inspirovat v Café Sign v Paříži, kterou jsem několikrát navštívila," říká Marie Horáková, ředitelka Agentury pro neslyšící, která Tichou kavárnu provozuje. Podle Horákové dva světy – ten slyšících i neslyšících, se mohou vzájemně propojovat a obohacovat. Důkazem je právě Tichá kavárna, která paradoxně tichá vůbec není. Díky bezbariérovosti, dětskému koutku a nekuřáckému prostředí se stala kulturním místem pro celou oblast Ládví. Pravidelně ji navštěvují nejen rodiny s dětmi, ale zavítají sem i mladí i senioři.

Znaková řeč

A jak se Marie Horáková sama dostala ke znakové řeči, kterou neslyšící používají ke komunikaci? "Chytlo mě to už na střední škole. Chodila jsem na kurz, kde jsem se dozvěděla základy.
A koupila si slovník, tehdy jediný, který byl k výuce znakového jazyka k dispozici," vzpomíná Horáková.
Postupem času se vypracovala na tlumočnici a v roce 2006 stála u zrodu Agentury pro neslyšící, která pomáhá neslyšícím najít si odpovídající práci. Ne vždy je to ale snadné. A proto Marie Horáková zřídila Online tlumočnickou službu pro neslyšící NONSTOP, která umožňuje sluchově postiženým i slyšícím lidem vzájemnou komunikaci pomocí tlumočeného videorozhovoru ve znakovém jazyce.
"Tuto službu hojně využívají například zaměstnavatelé, kteří mají třeba větší poradu a potřebují se svými neslyšícími zaměstnanci něco důležitého projednat," vysvětlila Horáková.
Tlumočnická online služba funguje 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. K dispozici jsou zájemcům vždy minimálně dva tlumočníci.
O tom, jak je služba mezi neslyšícími lidmi oblíbená, svědčí počet dotazů. Každý měsíc vyřeší tlumočníci více než 1 400 situací. Jako v mnoha jiných oblastech hrají i v Agentuře pro neslyšící důležitou roli peníze. "Finance na naši činnost pochází ze státních dotací, z Evropských fondů či od soukromých dárců, sponzorů. Každý z projektů je různě finančně náročný. Atřeba online tlumočnická služba patří mezi ty, které jsou nejnáročnější. Necelou polovinu nákladů pokrývají dotace, sehnat zbylé peníze ale musíme už sami," popsala Horáková.
Ví, že její práce je běh na dlouhou trať, že bude trvat ještě dlouho, než všichni neslyšící získají pracovní uplatnění, které by odpovídalo jejich vzdělání a schopnostem. "Ale důležité jsou v naší práci i malé krůčky, které neslyšícím pomohou." V současnosti proto Agentura pro neslyšící jedná s pražským magistrátem a dalšími úřady o možnosti využití online tlumočníka. Kdykoliv by si tak neslyšící potřebovali cokoli vyřídit, jazyk by nebyl bariérou.

Seriál Deníku

Každou sobotu v Pražském deníku představujeme neziskové organizace pomáhající Pražanům.
Příště o občanském sdružení Asistence, které pomáhá vozíčkářům.

"Znaková řeč mě chytla už na střední škole. Chodila jsem na kurz, kde jsem se dozvěděla základy. A koupila si i slovník, tehdy jediný, který byl k výuce znakového jazyka k dispozici." Marie Horáková, Agentura pro neslyšící

Agentura pro neslyšící ve zkratce: Agentura pro neslyšící vznikla v roce 2006. Její založení bylo reakcí na neuspokojivý stav zaměstnanosti neslyšících spoluobčanů a na jejich nízké šance získat pracovní uplatnění, které by odpovídalo jejich vzdělání, schopnostem a chuti pracovat. Díky moderní technice poskytuje například online tlumočnickou službu pro neslyšící NONSTOP umožňující sluchově postiženým a slyšícím lidem vzájemnou komunikaci pomocí tlumočeného videorozhovoru ve znakovém jazyce. Agentura spolupracuje s obecně prospěšnou společností 365 na projektu Tichá kavárna. Jde o první pražskou kavárnu s neslyšící obsluhou. Dále uskutečňuje nový mezinárodní projekt Deaf Support – v průběhu tří let by měl být vytvořen první elektronický katalog pracovních pozic pro neslyšící a česko­slovenská dotabáze s evropskou burzou práce pro neslyšící. V současné době zaměstnává dva pracovní konzultanty, sedm tlumočníků, kteří zajišťují online tlumočnickou službu NONSTOP a čtyři konzultanty právní poradny. Finance na svou činnost, služby a projekty získává ze státních dotací, zejména z dotace Ministerstva práce a sociálních věcí ČR, z Evropských fondů, od soukromých dárců a sponzorů.

Foto: V TICHÉ KAVÁRNĚ pracuje už od jejího vzniku i čtyřiadvacetiletý Václav Hroník. Zákazníky nejen obsluhuje, ale podílí se i na přípravě jednodušších jídel – například palačinek. Zaměstnance přichází čas od času zkontrolovat i ředitelka Agentury pro neslyšící Marie Horáková.
Foto: Deník/Veronika Cézová

Klíčová slova: