Hendikepovaní lidé už v létě využijí první celonízkopodlažní tramvajovou linku. Na jiných místech Brna ale problémy zůstanou.
Cestování hromadnou dopravou je pro Ladislavu Blažkovou z Brna o dost komplikovanější než pro většinu ostatních. Je na vozíku a proto musí spoléhat na bezbariérové spoje. Tento problém jí už brzy odpadne alespoň při jízdě tramvají linky osm. Ta se stane první nízkopodlažní linkou v Brně.
Mladá žena v jízdních řádech autobusů a tramvají nehledí jen na časy příjezdu, hledá i symbol invalidního vozíku. Právě ten označuje bezbariérové tramvaje. "Jako vozíčkářka se bez nízkopodlažních tramvají nikam nedostanu," konstatovala Blažková. Bezbariérovou linku město zavádí díky rekonstrukcím tramvají typu KT8. Do každé soupravy vloží nízkopodlažní střední díl, což vyjde na třináct milionů korun.
Právě KT8 mohou jako jediné jezdit na lince osm. Její konečná stanice v Líšni totiž nekončí klasickou smyčkou, ale jen úvratí. "Prozatím jezdí poslední tramvaj tohoto typu, kterou jsme neupravili. V červenci ji přesuneme k přestavbě do našich dílen. A osmička se tak stane první bezbariérovou linkou," potvrdila mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová. Zdůraznila přitom, že ne všechny spoje podnik garantuje jako nízkopodlažní. "Někdy může dojít k technické závadě na plošině pro bezbariérový nájezd," podotkla mluvčí.
Osazení celé linky bezbariérovými tramvajemi postižení lidé vítají. "Mrzí mě zrušení třináctky, kterou jsem hodně využívala. Osmička ale částečně její trasu kopíruje, takže je výborné, že tam bezbariérových souprav přibude," řekla Blažková.
Krok dopravního podniku vítá také Jana Škodová. "Při nastupování s kočárem musím vždy někoho otravovat, aby mi pomohl. Když to zvládnu sama, cítím se mnohem lépe," řekla žena.
Zavedení novinky chválí i Aneta Šedá z Ligy vozíčkářů. "Trasa osmičky je k tomu nejvhodnější. V Líšni, na Vinohradech i v Bohunicích a ve Starém Lískovci žije hodně lidí s hendikepem. Díky novince získají jistotu, že mohou jet každým spojem, což je velká výhoda," řekla Šedá.
Upozornila na problémy, které může novinka způsobit. "Soupravy by neměly jezdit na úkor jiných tras. Stačí, když bezbariérový bude každý druhý. Deset minut člověk počká. Horší je, když nízkopodlažní spoj jede jednou za hodinu," podotkla.
Pokračování na str. 3
Myslí město dostatečně na vozíčkáře? Diskutujte na www.rovnost.cz
Tramvaje linky 8: nově už bez schodů
Dokončení ze str. 1 Problém s nedostatkem nízkopodlažních vozů je podle Šedé třeba na lince číslo čtyři. "Ideální není ani jednička a pětka," uvedla. Ruku v ruce s nasazováním nízkopodlažních spojů podle ní mají jít i úpravy nástupních ostrůvků. "I na trase osmičky je co zlepšovat, třeba u hlavního nádraží mívají vozíčkáři problém," upozornila Šedá. Podle mluvčí Škrancové se dopravní podnik snaží ostrůvky postupně upravovat. Z 325 jsou bezbariérové dvě stovky.
---
mhd a vozíčkáři nízkopodlažní vozy autobusy 122 z 298 trolejbusy 62 ze 144 tramvaje 113 z 310 bezbariérové ostrůvky 200 z 325. Jedná se o zastávky ve správě DPMB, městské části statistiky nemají. nejhorší linky pro vozíčkáře 1, 4, 5 a všechny autobusy zastavující v silnici nepříjemné přestupní uzly Hlavní nádraží, Úvoz, Mendlovo náměstí