Tulipánový měsíc v rozjezdu: hledejte stopy kampaně na ulici, v MHD a v nemocnicích
Amelie horečnatě připravuje Tulipánový měsíc, již pošesté. Je to akce plná skutečných i namalovaných tulipánů na onkologických ambulancích i lůžkových odděleních nemocnic. Kampaň má za cíl udělat měsíc březen plný porozumění a naděje pro onkologicky nemocné a jejich blízké. Amelie je nezisková organizace podporující tuto rozsáhlou skupinu lidí. Každý někoho známe, může to být člen rodiny, kolega, kamarád. A jejich okolí.
Rakovina je vyčerpávající a stresující nemoc, psychosociální podpora je pro lidi s touto diagnózou velmi důležitá, ať už ji poskytují dobrovolníci v nemocnicích nebo odborníci ve specializovaných organizacích, jako je Amelie. Bohužel u nás zatím není moc rozšířená.
V Centrech Amelie v Praze, Liberci, Olomouci a Rakovníku se nemocní lidé a jejich blízcí mohou obrátit na psychology, psychoterapeuty a sociální pracovníky. O této pomoci se veřejnost dozvídá i díky Tulipánovému měsíci. To je smysl akce. Sledujte stopy Tulipánového měsíce: v nemocnicích, na ulici či v MHD.
O výzdobu nemocnic se zasloužily zejména základní školy. Děti malují tulipány a nejen tulipány. Obrázky posílají i různá zájmová sdružení. Dokonce i jedeno sdružení dobrovolných hasičů. Dobrovolníci jimi pak zdobí nemocniční prostředí.
„Některé nemocnice váhají nebo se ani nenechají přesvědčit, což je škoda,“ říká ředitelka Amelie a arteterapeutka Michaela Čadková Svejkovská. „Říkají nám třeba: My máme zrenovované oddělení od designéra, výzdobu nepotřebujeme. Dokonce i paní uklízečky vidí často hlavně problém v tom, aby někde náhodou po výzdobě nezbyl flek. Já na to říkám: zapojme srdce a fantazii. Sebekrásnější interiér není totéž jako obrázek, který někdo namaloval s myšlenkou na vás a s přáním vás potěšit. Některé pacienty to neosloví, ale jiným to udělá radost. A mnohé obrázky jsou navíc opravdu krásné…“
Součástí kampaně je i benefiční prodej tulipánů na internetovém květinářství www.florea.cz. Třicet procent z prodeje jde na financování služeb Amelie.
„Loni se takto vybralo 42 000 korun a věřím, že letos to bude ještě víc,“ říká majitelka květinářství Florea Kateřina Hemerle. Kromě kytic se hezky prodávaly i dekorativní krabičky plněné tulipány. Prostě Tulipánový měsíc.
A kdybyste měli čas, přijďte do Amelie na některou z přednášek, workshopů nebo na Den otevřených dveří. Více na www.amelie-zs.cz.
Michaela Čadková Svejkovská