Hanka PÍSKOVÁ, moderátorka:
Posloucháte dopoledne s Českým rozhlasem Olmouc. Týden v našem kraji. Já tu mám pro vás další zajímavé informace. Nový editor pro práci s učebnicemi pomocí takzvaného e-booku vymysleli v obecně prospěšné společnosti Brailcom. Pomáhat bude zatím dětem v Olomouckém. Nahradit by měl postupně klasické učebnice v Braillově písmu. Podrobnosti zjišťovala Monika Tomášková.
Monika TOMÁŠKOVÁ, redaktorka:
Děti si mohou digitální učebnici celou přehrát. Mohou v ní listovat nebo si psát poznámky. Pro slabozraké je i možnost zvětšení písma. Nevidomí mohou pomocí takzvaného braillského řádku z elektronické knihy také číst.
Hynek HANKE, :
To není jenom klávesnice, ale je to i výstup jakoby místo počítačového monitoru, mi tam vyjíždějí nahoru a dolu jehličky, takže tam můžu číst Braillovo písmo a vlastně jenom, když chci další řádek, jenom zmáčknout tlačítko, takže můžu přečíst celou knížku pomocí toho malého zařízení. Některé z těchto zařízení mají i klávesnici, že na něm můžu i psát. Počítač dokáže z toho, co já napíšu bodovým písmem, vyrobit obyčejný černotisk nebo obyčejný e-mail a někomu ho poslat. I opačně, když já dostanu e-mail a dostanu ho digitálně, tak si ho můžu přečíst v bodově písmu
Monika TOMÁŠKOVÁ, redaktorka:
Říká Hynek Hanke, jeden z autorů editoru, který pomůže učebnice digitálně zpracovávat. A jaká je výhoda elektronických e-booků? Nahradit mohou učebnice v Braillově písmu, které jsou mnohem větší než ty běžné. Jedna tištěná kniha totiž pro nevidomého znamená okolo dvaceti svazků v bodovém písmu. Editor také umožňuje některé části knihy, například cvičení, vytisknou. Z nové možnosti studia je nadšený ředitel olomoucké Základní školy profesora Vejdovského pro slabozraké děti Jiří Müller.
Jiří MÜLLER, ředitel Základní školy profesora Vejdovského:
Pro děti je to určitě výborná věc, protože si mohou okamžitě písmo nazvětšovat, mohou si to převést na braillský řádek. Prostě mohou pracovat s učebnicí jako ostatní děti. Myslím si, že ta elektronizace učebnic je na postupu a budou ji používat děti zdravé a to znamená, dvojnásob by ji měly používat děti postižené, nějakým způsobem handicapované.
Monika TOMÁŠKOVÁ, redaktorka:
Aby mohly děti e-booky ve výuce používat, potřebují k tomu počítač, tablet nebo chytrý telefon. Díky digitalizaci mohou děti používat moderní učebnice, a podle ředitele obecně prospěšné společnosti Brailcom Jana Buchala tak budou mít do budoucna i lepší předpoklady najít práci.
Jan BUCHAL, ředitel; Brailcom:
Vzdělání je dle mého názoru jedinou reálnou cestou k integraci. Jinak to jsou plané řeči, lidi sedí doma, nic neumí, nemohou být konkurenceschopní, nemohou se nechat zaměstnat a jsou pouze státem v uvozovkách vydržováni. Sám jsem nevidomý a z mého pohledu je skutečným vyrovnáním se s hendikepem najít si vlastní cestu, moci nabídnout něco společnosti, podnikat nebo se nechat někde zaměstnat. To je skutečná cesta k integraci.
Monika TOMÁŠKOVÁ, redaktorka:
S používáním e-booků chtějí v olomoucké škole pro zrakově postižené začít ještě v letošním školním roce. Monika Tomášková, Olomouc.