Až do konce září 2012 na vybraných pěti Era finančních centrech v Praze probíhalo vůbec první testování projektu Era eScribe. Jeho využitím se budou moci neslyšící či těžce nedoslýchaví lidé pohodlně domluvit s klientskými pracovníky tím, že celou komunikaci s úředníkem uvidí na monitoru počítače. Na projektu společně spolupracují Era, ČVUT a Česká unie neslyšících.
Původně mělo testování projektu proběhnout pouze po dobu července, velký zájem ze strany koncových klientů však nakonec rozhodl o jeho prodloužení o celé dva měsíce. Jak probíhá komunikační proces Jedná se o speciální simultánní přepis, pomocí něhož může neslyšící pohodlně sledovat odpovědi klientského pracovníka na monitoru počítače. Celý proces komunikace s neslyšícím nebo těžce nedoslýchavým klientem je přitom velice jednoduchý. Stačí, aby si zákazník požádal o simultánní přepis, a pracovník pobočky se spojí telefonicky s přepisovatelem, kterého zajišťuje Česká unie neslyšících. Poté otevře soubor na webové stránce Era eScribe a od této chvíle se veškeré promluvy pracovníka, přenášené přes hlasitý odposlech telefonu do sluchátek přepisovatele, budou ihned zobrazovat v textové podobě na monitoru. Oba účastníci rozhovoru tak mají jistotu, že neslyšící klient dostal všechny potřebné informace a správně jim porozuměl.
"S přepisem jsem byl velice spokojen. Sice dokážu docela dobře odezírat, ale nikdy bych neměl jistotu, že jsem pochopil všechno správně. Navíc pracovnice mluvila dost rychle, ale když občas mrkla na monitoru na přepis své řeči, tak byla nucena se přizpůsobit tempu přepisu a já jsem mohl všechny informace v pohodě vstřebat a hned na ně reagovat," pochvaluje si prezident České unie neslyšících Ing. Martin Novák, který si při školení vyzkoušel roli potenciálního neslyšícího klienta.
Dosud se neslyšící v bance domlouvali buď odezíráním, což je nespolehlivá metoda, anebo jim úředníci to nejnutnější napsali na papír, případně na počítači. Ovšem problém je, že jen to nejnutnější, zatímco při simultánním přepisu získají neslyšící klienti komplexní informace. Přitom díky profesionálnímu přepisovateli je jednání mnohem kratší, než kdyby informace psal úředník, který se nyní může soustředit jen na samotné podávání informací.
Přibude nová služba?
Simultánní přepis mohou neslyšící zájemci zatím využít na Era Finančních centrech Revoluční 11 v Praze 1, Roztylská 1 v Praze 4, Štefánikova 18/25 v Praze 5, Střelničná 1660 v Praze 8 a Krátkého 211/2 v Praze 9. V nejbližší době, dojde-li k pozitivnímu vyhodnocení projektu, by mělo dojít k rozšíření počtu poboček.
"Do projektu Era eScribe jsme šli s představou, že neslyšícím a těžce nedoslýchavým lidem bude skutečně pomáhat řešit jejich potíže, a jsme rádi, že jsme se nespletli. O tuto službu zájem je, proto ji chceme otestovat i na dalších místech a získat ještě lepší zpětnou vazbu, která bude nejdůležitějším faktorem při rozhodování, zda Era eScribe zavést i do rutinního provozu. Tím bychom ještě víc přibližovali naši nabídku osobám se zdravotním postižením," říká Martin Kovář, ombudsman Poštovní spořitelny.
Foto: Možnost on-line přepisu ještě více přibližuje speciální nabídku služeb pro osoby se zdravotním postižením.
FOTO: ERA