Vyzkoušeli jsme

11.04.2014 11:57

Vlado ŠTANCEL, moderátor:
Asi všichni jsme už potkali na zastávce člověka na vozíku. Většinou ale netušíme, co všechno musí vozíčkáři během cesty překonávat. Proto jsme vyzkoušeli, jak složité je cestovat na vozíku hromadnou dopravou.

Vlado ŠTANCEL, moderátor:
Například technická zařízení na přepravu handicapovaných často nefungovala.

Iveta FIALOVÁ, moderátorka:
A tak jsme se po čase podívali, jestli se situace změnila.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera/:
Tady koukám, je to tak vysoký ten obrubník, že s tím máte problém i s asistentem, koukám.

Tomáš LANC, /skrytá kamera/:
Přesně tak.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera/:
Je vidět ...

osoba /skrytá kamera/:
/Nesrozumitelné/. My to máme zakázaný.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera/:
Jo takhle, když nemáte ostrůvek, tak nemůžete vyndavat tu plošinu. Zaběhnout na úřad, do banky nebo k lékaři. Pro většinu z nás naprosto běžná činnost, nad kterou se vůbec nezamýšlíme. Lidé trvale upoutáni na invalidní vozík musí ale všechny takové cesty pečlivě plánovat. Každý schod, nebo jen zvýšený obrubník je totiž pro ně obrovskou překážkou.

Tomáš LANC, :
Pro vozíčkáře je samozřejmě všechno časově náročnější a ne každý spoj úplně je bezbariérovej, takže si to člověk musí připravit trošku dopředu a různý ty návaznosti.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka:
Dnes si vyzkoušíme, jak náročný je pohyb vozíčkáře v městské hromadné dopravě. K naplánování cesty nám poslouží stránky dopravního podniku, kde se dají vyhledat přímo bezbariérové spoje. Naše první cesta povede z pražského sídliště Novodvorská do centra na zastávku Anděl.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera, sídliště Novodvorská/:
My potřebujeme vytáhnout tu plošinu nebo tam najedete?

osoba /skrytá kamera, sídliště Novodvorská/:
To zvládneme.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka:
Jo, vy tam najedete.

Tomáš LANC, /skrytá kamera/:
Za normálních okolností by se měla plošina vyndat. Tohleto není běžnej postup, to využívá člověk v podstatě, jenom když má možnost.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera/:
Když má asistenta.

Tomáš LANC, /skrytá kamera/:
Jako když má asistenta s sebou.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka:
Na této trase jsou téměř všechny spoje zajištěny nízkopodlažními autobusy. Pro vozíčkáře nebo třeba maminky s kočárky to znamená, že nemusejí tak dlouho čekat na vhodný spoj.

Jiří ŠTÁBL, mluvčí, Dopravní podnik hlavního města Prahy:
Co se týče nízkopodlažních autobusů, tak v současnosti z celkového počtu přibližně 1200 autobusů je 68 % nízkopodlažních. A tam je zajímavé to srovnání s rokem 2007, kdy dopravní podnik vlastnil 33 % nízkopodlažních autobusů a v současnosti je to oněch zmiňovaných 68 %. Čili poměrně velký nárůst.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka:
Zvýšení počtu nízkopodlažních spojů je jistě velký krok kupředu. Jsme ale zvědavý, jestli i přestup mezi takovými spoji bude vyřešen bezbariérově.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera/:
Teď jsme teda dojeli na Smíchov a podíváme se, jestli vůbec se můžeme dostat na Smíchově do metra. Tady jste říkal, že by to mělo jít.

Tomáš LANC, /skrytá kamera/:
Tady by to mělo jít.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka:
Že je přístup do stanice metra Smíchovské nádraží řešen bezbariérově, víme z internetových stránek, kudy se ale do metra dostat, zatím nevíme.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera/:
A tady nejsou nějaký navaděče, aby vám to řeklo, kdy ...

Tomáš LANC, /skrytá kamera/:
Ne, vůbec tady nejsou žádný informace.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera/:
Takže teď jde o to, abysme hledali.

Tomáš LANC, /skrytá kamera/:
Já už jsem, já už jsem tady dlouho nebyl, jo, takže nevím, jestli se to náhodou nezměnilo, ale asi ne.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera/:
Tady jsme zatím našli akorát eskalátory, ale koukám vozíčkář nesmí, takže ...

Tomáš LANC, /skrytá kamera/:
Ano, přesně tak.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera/:
... takže jdeme hledat jinam.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka:
Protože v hlavní budově nevidíme žádný piktogram, který by nás k bezbariérovému vstupu do metra navedl, nezbývá, než se prostě zeptat.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera/:
Tady by měl být bezbariérový přístup do metra. Jenom to nemůžeme najít.

osoba /skrytá kamera/:
Musíte takhle dozadu.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera/:
Tam ještě dozadu.

osoba /skrytá kamera/:
Takhle to objeďte.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera/:
Celý to objet a z druhý strany je.

osoba /skrytá kamera/:
Takhle z druhý strany budovy.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka:
Plošinu, která vozíčkářům či maminkám s kočárky pomůže dostat se bezpečně do metra, jsme nakonec našli. Když už se ale investují miliony do bezbariérových přístupů, je velká škoda, že si někdo neláme hlavu také s jejich označením.

Jiří ŠTÁBL, mluvčí, Dopravní podnik hlavního města Prahy:
V roce 2013 bylo poměrně významně investováno do bezbariérových přístupů. Ta částka celkově činí přibližně 2,5 miliardy korun, nicméně je potřeba vzít v úvahu, že 2,2 miliardy z toho tvoří částka na nákup tramvají. V loňském roce bylo bezbariérově zpřístupněno 26 tramvajových zastávek.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka:
Podle internetových stránek dopravního podniku by mezi bezbariérově přístupné tramvajové zastávky měla patřit i ta na Smíchovském nádraží. Cestu do metra jsme už našli, pojďme to tedy vyzkoušet přestup na tramvaj. Bude lépe označen?

Tomáš LANC, /skrytá kamera/:
Podívejte se, je to o to značení tak bych si představoval právě nějakou šipku nebo piktogram vozíčkáře už tady, abych ...

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera/:
Abychom věděli, kam máme teď jít.

Tomáš LANC, /skrytá kamera/:
Abych, abych věděl, kam mám jít.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka:
Možná si říkáte, proč jsme na zastávku Anděl nejeli prostě metrem. Na Smíchovském nádraží se dolů sice dostaneme, ale na Andělu bezbariérový výstup zatím chybí. Jdeme se tedy opět zeptat, jak se dostat na tramvajový ostrůvek na druhé straně ulice.

osoba /skrytá kamera/:
Tramvaj je nahoře.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka:
No to jo, ale ...

osoba /skrytá kamera/:
Na Andělu.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera/:
... no ale tam nejsou nikde jako nájezdy nebo nemáme se tam, jak dostat. Tam jsou takhle vysoký jako obrubníky.

osoba /skrytá kamera/:
Ježíš, tak to fakt nevím.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera/:
Jo.

osoba /skrytá kamera/:
Bohužel žijeme v Čechách.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka:
I v Čechách ale naštěstí žijí lidé, kteří se snaží pomoci najít nějaké řešení.

osoba /skrytá kamera/:
Jiří, prosím tě, já tady mám mladou paní, ona potřebuje jako s vozíčkem k Anděli, to jako jo, to jsem jí řekla, že nemůže metrem, ale ona právě na týhle tý straně a ona říká, že tam jsou jenom koleje. Tam je prý nájezd, jak je drogerie na druhý straně, protože paní je tady před ...

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera/:
Jenomže já jsem právě tady na tý straně.

osoba /skrytá kamera/:
Oni takhle jezděj, no, přes to.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera/:
Jo jezdí teda přes ty, přes ty koleje jezdí.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka:
Nájezd na protilehlou zastávku tramvaje vedoucí přímo přes koleje jsme nakonec skutečně našli.

Tomáš LANC, /skrytá kamera/:
Třeba právě, kdo nemá sílu jakoby třeba nějaká žena nebo tak, tak ta samozřejmě to nemůže zvednout, nebo prostě nemůže to držet po celou dobu jízdy na těch zadních kolech, tak je vezme po čtyřech a tam je to právě problematický, protože někde se ty malý kolečka zašprajcnou do těch kolejí a ...

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera/:
Jo přední malý kolečka.

Tomáš LANC, /skrytá kamera/:
... no.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka:
Když už se vozíčkář dostane na tramvajový ostrůvek, má v podstatě vyhráno. I na této trase už totiž jezdí poměrně velké množství nízkopodlažních spojů. Na zastávku Anděl jsme se tedy dostali bez problému. Ale jak dál?

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera, Smíchov - Anděl/:
Tady vidím na jedné straně támhle naproti je bezbariérový sjezd, ale tady odsud z tohohle ostrůvku se na téhle straně určitě nedostaneme.

Tomáš LANC, /skrytá kamera, Smíchov - Anděl/:
To je často udělaný, že je to právě udělaný jenom v polovině, že vždycky jedna strana je udělaná, druhá ne. A že to vozíčkáři často překvapí.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera/:
Takže tady byste teď uvízl na tramvajovém ostrůvku.

Tomáš LANC, /skrytá kamera/:
Kdybych tady byl sám, tak bych uvízl, ano.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera/:
Aha, jak byste to řešil?

Tomáš LANC, /skrytá kamera/:
No tak bych si řekl asi někomu o pomoc, protože prostě bych to sám řešit nemohl.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka:
Řešení jsme našli zhruba o 100 metrů dál. Po výstupu z tramvaje bychom se ale po ostrůvku museli vydat na úplně opačnou stranu. Opět by pomohl jednoduchý piktogram s šipkou, která by ukázala směr bezbariérového sjezdu z ostrůvku.

Tomáš LANC, /skrytá kamera/:
To taky není úplně ideální. Je to jenom vlastně taková nápodoba bezbariérového přístupu, ale zaplaťpánbůh, že je to tady snížený.

Jiří ŠTÁBL, mluvčí, Dopravní podnik hlavního města Prahy:
V současnosti má Praha 230 nízkopodlažních tramvají, což znamená, že zaujímáme druhého místo na světě v tomto počtu. Ihned za Vídní.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka:
Velké množství tramvají je určitě dobrá věc, ale potom není úplně nedořešeno vlastně vůbec výstup z těch tramvají. Ty ostrůvky, chystáme i nějaké zlepšení v tomhle ohledu?

Jiří ŠTÁBL, mluvčí, Dopravní podnik hlavního města Prahy:
Tak samozřejmě tam, kde to bude technicky možné, tak do budoucna plánujeme bezbariérově zpřístupnění prakticky všech, všech tramvajových zastávek.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka:
Konkrétně protažením chodníku k tramvajové koleji měla být už v roce 2013 vyřešena bezbariérovost zastávky Lazarská. Chtěli jsme se jet podívat, jestli byly plány dodrženy, ale tramvaj cestou nabourala. A všichni cestující museli uprostřed Palackého mostu vystoupit.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera, Palackého most/:
Můžu vás poprosit, my jsme tady s vozíčkářem, my bysme potřebovali plošinu.

osoba /skrytá kamera, Palackého most/:
Tady bohužel, tady plošinu nemůžu dát. Tak to zkusíme.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka:
Plán naší cesty znenadání ztroskotal. S vozíčkářem jsme se ocitli uprostřed Palackého mostu. Musíme začít improvizovat.

Tomáš LANC, /skrytá kamera/:
Moc to tady neznám, nevím, jaký tady mám možnosti.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera/:
Tak budeme hledat společně.

Tomáš LANC, /skrytá kamera/:
Tak budeme hledat.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera/:
Tak zkusíme se dostat tedy támhle k zastávce tramvaje a autobusu a uvidíme, jestli tam bude nějaký bezbariérový spoj.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka:
Pokud by vozíčkáře zastihla podobná situace v momentě, kdy by byli bez doprovodu, nikdy by se sami na tramvajovou zastávku nedostali. Nebojme se nabídnout svou pomoc, která je pro ně v takové chvíli jediným řešením.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera/:
Ve 13.02 bezbariérový spoj nám ujel, takže nezbývá nic jiného, než čekat celou půlhodinu na další. Žádný spoj mezitím bezbariérový nejede.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka:
Čekat ve všední den v centru Prahy půl hodiny na tramvaj, si málokdo z nás dovede představit. Cesta, která člověku bez handicapu trvá i s dopravní komplikací sotva 20 minut, se nám protáhla na celou hodinu. A jak jsme dopadli v zastávce Lazarská?

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka /skrytá kamera, Praha 1 - Lazarská/:
Je tady možný vyndat tu plošinu?

osoba /skrytá kamera, Praha 1 - Lazarská/:
Pouze kdyby byl nástupní ostrůvek. V těchhle těch zastávkách ne, protože to je velkej sklon a ...

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka:
Zrovna tady jsme ale s plošinou počítali. Už při našem natáčení v roce 2012 jsme totiž dostali od dopravního podniku příslib.

Aneta ŘEHKOVÁ, mluvčí, Dopravní podnik hlavního města Prahy /vysíláno 29. 3. 2012/:
Bezbariérová úprava tramvajové zastávky Lazarská se plánuje v roce 2013 v rámci rekonstrukce tramvajové trati Vodičkova - Lazarská, jejíž součástí budou i úpravy okolí trati.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka:
Proč zastávka není upravená dodnes?

Jiří ŠTÁBL, mluvčí, Dopravní podnik hlavního města Prahy:
A tam je potřeba uvést, že vlastně v tomto směru záleží na vlastníkovi toho příslušného pozemku v tom, v tomto případě je to TSK, Technická správa komunikací.

Barbora LIŠKOVÁ, mluvčí, Technická správa komunikací hlavního města Prahy:
Tak tento projekt je celý řešený v rámci dopravního podniku a my se k němu pouze přidáváme úpravou té, toho přilehlého chodníku, který je u toho, a dopravní podnik tam právě řešil vydání stavebního povolení, proto se celá tato akce protáhla a první plánované výstavby je květen, červen 2014.

Kateřina STIBALOVÁ, redaktorka:
Snad se termín nebude už dál protahovat. Přejíždět o stanici dál a pak se vracet po chodníku, je totiž další komplikací, kterou si většina z nás nedovede vůbec představit. Nutno ale říci, že se situace, byť velmi pomalu, rok od roku zlepšuje. Magistrát hlavního města Prahy dokonce zřídil komisi, která se zabývá výhradně bezbariérovostí celé Prahy.

Jiří PAŘÍZEK, předseda, Komise Rady HMP pro Prahu bezbariérovou a otevřenou:
Ta naše komise, která byla v loňském roce zřízena na hlavním městě Praze, stanovila takový limit a to rok 2025, kdy bychom chtěli mít Prahu bezbariérovou z hlediska městské hromadné dopravy.

Tomáš LANC, :
Myslím si, že právě pro ty lidi, kteří o tom rozhodují, nebo můžou na to mít vliv, tak by bylo třeba důležitý, aby si vyzkoušeli ten pohyb na vozíku, co to vlastně pro člověka znamená, protože většinou si to člověk nedovede představit a teprve až když tam sedí na tom vozíku, tak ví, co vlastně je za problém a jak je to náročný. 

Klíčová slova: