Začal Týden komunikace osob se sluchovým postižením

Do 5. ročníku festivalu Týden komunikace osob se sluchovým postižením se zapojí 40 programových partnerů, ve 20 městech proběhne 80 různorodých akcí. Cílem festivalu je šířit osvětu v oblasti sluchového postižení, bořit bariéry v komunikaci, informovat o pravidlech komunikace a propagovat komunikační prostředky – simultánní přepis a tlumočení do znakového jazyka. Festival byl zahájen oficiálně 23. září v Senátu PČR za účasti místopředsedy Senátu Zdeňka Škromacha, dnes se uskutečnil v pražském Divadle ABC charitativní 1. simultánně přepisovaný Koncert pro uši, další program je popsán na stránkách pořádající organizace Orbi pontes.

Kampaň za snížení hlasitosti doprovodných zvuků vyhlásila na pátečním semináři v Senátu Šárka Prokopiusová, víceprezidentka ASNEP, z.s. a prezidentka SNN v ČR, z.s,.

„V současné době je rozdíl mezi sdělením moderátora či herce a zvukového pozadí pouze 10 – 15 dB. Abychom dobře rozuměli, ideální rozdíl zvuků je 20 – 25 dB. Zvukové pozadí, kterým bývá hudba ve filmech, seriálech a dokumentech, je zbytečně hlasité a ruší srozumitelnost řeči.“

Cílem kampaně je dosáhnout změny v televizním vysílání zvuků a zvýšit obecné povědomí veřejností o existenci služeb pro osoby se sluchovým postižením.

Jednou z velmi užitečných služeb jsou skryté titulky v televizním vysílání. Česká televize ve spolupráci se Západočeskou univerzitou v Plzni v poslední době rozšířila počet živě titulkovaných pořadů, přibyly zejména sportovní události. Je s podivem, že tuto záslužnou službu sama nijak nepropaguje. Mnozí její potenciální uživatelé vůbec netuší, že stačí si nastavit na teletextu kanál 888. 

Příkladě si vede internetová televize Stream.cz. Ta opatřuje skrytými titulky veškerou svoji původní tvorbu. Například v předcházejícím týdnu odvysílala 46 premiér a titulky použilo v průměru 13 % diváků (od 0,44 až po 29,68% u jednotlivých pořadů). 

Pro neslyšící osoby, které používají český znakový jazyk, je těžko nahraditelnou službou tlumočení do českého znakového jazyka. Jak na semináři uvedla Pavlína Spilková, tlumočnická služba je podfinancována, uživí se jen zhruba stovka profesionálních tlumočníků. Na každého připadá v průměru 140 neslyšících klientů, takže není možné vyhovět všem jejich potřebám. 

Ne ve všech životních situacích mohou neslyšící použít tlumočení online. Tuto službu nazvanou Tichá linka zajišťuje nonstop Tichý svět, o.p.s.  Pro téměř tisícovku registrovaných klientů její tlumočníci tlumočí přes internet ročně ve více než 25 000 situacích. 

Pro ohluchlé a těžce nedoslýchavé osoby, jejichž mateřštinou je čeština a které nekomunikují pomocí znakového jazyka, je optimálním komunikačním prostředkem simultánní přepis mluvené řeči. Tuto službu poskytuje od srpna 2010 Centrum zprostředkování simultánního přepisu České unie neslyšících. Díky jejím přepisovatelům se mohou tito lidé se sluchovým postižením účastnit vzdělávacích, kulturních, společenských a dalších akcí, které by jim kvůli komunikační bariéře byly jinak nepřístupné.

Zvlášť vítaný je simultánní přepis u soudů, kde dříve ohluchlí nebo nedoslýchaví lidé neměli žádnou komunikační podporu. Díky výborné spolupráci se soudy nenastala v posledních letech jediná situace, kdy by sluchově postižený účastník soudního řízení požadoval simultánní přepis a nebylo mu vyhověno. 

Ohluchlí a nedoslýchaví klienti mohou využívat také služby sociální firmy Transkript online. Ta od svého vzniku v roce 2012 poskytla již více než 20 tisíc přepisů na dálku přes internet, z nichž 85 % bylo zdarma pro osobní účely osob se sluchovým postižením. A to díky komerčním aktivitám, kdy zajišťuje profesionální online přepis na více než  280 místech po celé České republice, zejména jde o Finanční centra Era a prodejny T-Mobile. 

Online přepis pro nekomerční využití poskytuje prostřednictvím aplikace eScribeDroid, kterou vyvinula. Aplikace umožňuje i automatický přepis, který je využíván zejména pro kratší přepisy komunikace nebo tehdy, když jsou přepisovatelé zaneprázdněni přepisem pro komerční klienty. 

Velmi užitečnou a hojně užívanou službou je také O2 Linka pro neslyšící a nevidomé. Její operátoři vyřizují měsíčně kolem 5500 požadavků nejrůznějšího druhu. Zprostředkují telefonický kontakt s lékařem, vyhledají potřebná telefonní čísla a zašlou je formou SMS, objednají zboží nebo zařídí jeho reklamaci, zprostředkují komunikaci s operátory zákaznických linek firem, institucí a úřadů, předají soukromá sdělení. 

Linka má na 1300 registrovaných klientů se sluchovým postižením a je zdarma pro všechny bez rozdílu mobilního operátora. Klienti svoje požadavky předávají většinou e-mailem, prostřednictvím chatu, přes Skype či ICQ. 

Jaroslav Winter

Klíčová slova: