Září bylo měsícem osob se sluchovým postižením
Kampaň Deafember organizovaná Tichým světem měla dosah 52 000 lidí na Facebooku, dohromady se odehrálo devět akcí v sedmi městech.
Od 1. do 30. září organizoval Tichý svět osvětovou kampaň Deafember s podtitulem Měsíc osob se sluchovým postižením. Září je historicky důležitý měsíc v kultuře neslyšících, a zásadním datem je 23. 9., tedy Mezinárodní den znakových jazyků.
V průběhu celého měsíce se konaly akce naživo i online. Jejich cílem bylo ukázat veřejnosti, jak je svět neslyšících pestrý, bohatý a inspirativní.
„Českou premiéru mělo stand-up vystoupení komiků z Underground Comedy Praha tlumočené do znakového jazyka. Akce se konala v pražském klubu Rock Café, a vzhledem k velkému úspěchu mezi diváky i komiky se nejspíš bude opakovat,“ naznačuje Eva Štípková, vedoucí oddělení komunikace Tichého světa. „Další premiérou byla online přednáška na Facebooku, která přiblížila veřejnosti komunitu neslyšících,“ dodává.
Přednášky naživo, minikurzy znakového jazyka a další osvětové akce se konaly v rámci festivalu Taška Fest v Kladně, Retroměstečka v Pardubicích nebo jako součást sousedské slavnosti Zažít město jinak v Praze. V Pardubicích proběhla výstava Tiché osudy v Kavárně Kosatec, další akce se konaly v Brně, Ústí nad Labem a Liberci.
„Na sociálních sítích plnil Deafember převážně osvětovou funkci prostřednictvím fotek, videí a dalších příspěvků. Kampaň informovala o různých tématech, která s neslyšícími souvisí, vyvracela zastaralé, ale stále trvající mýty, ukazovala překážky, které neslyšící musí dennodenně překonávat, ale zvala také na kurzy znakového jazyka nebo vysvětlovala, jaké sociální služby jsou pro osoby se sluchovým postižením k dispozici,“ shrnuje Eva Štípková.
„Sluchový hendikep na ulici nepoznáte, a možná právě proto, že nejsou neslyšící vidět, se o nich ví tak málo. Deafember se snažil celý měsíc toto změnit, a oslovil svými příspěvky 52 000 lidí. To je ale jenom začátek, protože neslyšící jsou tu s námi ne jeden měsíc, ale celý rok, a stačí se jich nebát, vycházet jim vstříc a snažit se komunikovat, nic víc v tom není,“ popisuje ředitelka organizace Tichý svět Marie Horáková.
Jak říká snowboardcrossař Tomáš Pazdera, „My už líp neuslyšíme.“, a proto je tak potřebné dělat i osvětu o komunikaci. Velice často se totiž stává, že má slyšící člověk strach komunikovat s neslyšícím.
Ke kampani se připojily i známé osobnosti, které si vyzkoušely znakovat větu, motto celého Deafemberu, Chci naslouchat neslyšícím.
K Deafemberu se připojily tyto osobnosti - Alexandr Hemala, Eva Josefíková, Dominik Hašek, Vojtěch Bernatský, Petr Kotvald, divadelní spolek Kašpar, Jan Hájek, Pavel Šimčík, Marek Daniel, Petr Buchta, Jan Hájek, Eliška Podzimková, Tereza Prucková Bufková, Jana Epikaridis, Bára Jánová, Petra Nesvačilová, Klára
Barbora Voráčová