Zdravotní klaun vydává Pravidla rošťárny. V publikaci radí, jak využívat humor ve zdravotnickém prostředí

Kniha Pravidla rošťárny slouží jako odborný, avšak praktický průvodce především pro zdravotnický personál. Soustředí se na téma humoru a jeho využití v efektivnější komunikaci s pacientem, jeho rodičem či klientem seniorského zařízení. Pětici autorů z pěti zemí spojuje profese Zdravotního klauna a mezinárodní organizace Red Noses International. Publikaci Zdravotní klaun distribuuje do českých nemocnic, je ale k dispozici i široké veřejnosti online.

Kniha s názvem Humor ve zdravotnictví aneb pravidla rošťárny začala vznikat v pandemických dobách. Cíl autorů byl dvojí – podělit se o mnohaleté zkušenosti s používáním (diagnostikováním, dávkováním, aplikováním) humoru ve zdravotnickém prostředí a zároveň podpořit všechny zdravotníky, kteří pracují na náročných pracovištích v ještě náročnějších časech.

Publikace obsahuje 14 kapitol, ve kterých popisuje mechanismy a typy humoru využívané ve zdravotnictví, včetně specifik pro různé věkové skupiny pacientů či klientů seniorských zařízení. Autoři se snaží vysvětlit, jakým způsobem může humor odvést pozornost od strachu, beznaděje či stresu a jak může posloužit v efektivnější komunikaci s pacientem či jeho blízkými. Přináší také praktické rady, jakými kroky začít humor ve zdravotnictví aplikovat.

Pětice autorů pochází z pěti zemí:

  • kromě kouče a lektora organizace Zdravotní klaun v České republice Lukáše Houdka to byli
  • Gary Edwards z USA, zakladatel organizace Zdravotní klaun v Česku i na Slovensku,
  • Tünde Gelencsér, umělecká ředitelka maďarské organizace Červený nos (Piros Orr Bohócdoktorok),
  • Maria Gundolf, zástupkyně uměleckého ředitele německé organizace Červený nos (Rote Nasen),
  • Anna Wojtkowiak-Williams, umělecká ředitelka polské organizace Červené nosy (Czerwone Noski – Klown w Szpitalu).

Předmluvu k české verzi publikace připravil pan docent Jakub Zieg z Pediatrické kliniky 2. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Fakultní nemocnice v Motole, který zároveň knihu pokřtil.

Medicína v posledních desetiletích zaznamenala obrovský pokrok. Kvalita života i prognóza chronicky nemocných pacientů se významně zlepšily. Přes všechny tyto pokroky ale stále zůstává základem úspěšné léčby pevný a citlivý vztah lékaře a pacienta. Jak ale ukazuje řada zkušeností pacientů, někteří zdravotníci neumějí navázat vztah s pacientem a jeho rodiči, nemají schopnost empatie a komunikační dovednosti. Zdravotní klauni přicházejí pravidelně za svými pacienty do nemocnice, kde pomocí humoru a hry mění prostředí nemocničního pokoje ve svět kouzel a zázraků. Domnívám se, že bychom se my zdravotníci měli od Zdravotních klaunů učit, jak s pacienty ještě lépe pracovat rozvíjením hravosti a humoru. Věřím, že se nám pak děti budou rychleji uzdravovat.“

Publikaci obdržely lékařské fakulty, na kterých lektoři z organizace Zdravotní klaun pravidelně přednášejí, ale také spolupracující české nemocnice. Kniha je také dostupná online na www.zdravotniklaun.cz/pravidla-rostarny

 

ZDRAVOTNÍ KLAUN je dobročinná organizace, která od roku 2001 pomáhá zejména dětským pacientům, ale i seniorům procházet procesem léčby s úsměvem. Posláním Zdravotního klauna je přinášet radost, dobrou náladu, a především naději na místa, kde se jich příliš nedostává. Jedná se především o dětské nemocniční pokoje, specializované ambulance, léčebny, stacionáře i domácnosti pečující o těžce nemocné děti.

V České republice působí 93 profesionálních Zdravotních klaunů, kteří pravidelně navštěvují 63 nemocnic, 10 domovů pro seniory a 1 hospic. Kromě programů zaměřených na děti a seniory experti ze Zdravotního klauna také pravidelně školí zdravotnický personál a studenty lékařských fakult.

 

www.zdravotniklaun.cz

www.facebook.com/zdravotniklaun/

www.instagram.com/zdravotniklaun/

www.youtube.com/user/Zdravotniklaunvideo

www.linkedin.com/company/zdravotniklaun/

Barbora Melišíková

 

 

 

 

 

 

Klíčová slova: