Známe vítěze letošní Social Impact Award
Zvítězily projekty, které se zaměřují na pomoc autistickým dětem, efektivní propojování ziskového a neziskového sektoru, podporu odpovědného spotřebitelského chování a aktivizaci života seniorů.
Slavnostním večerem v prostorách pražského Impact Hubu se v úterý 3. října završil již 6. ročník akceleračního programu Social Impact Award. Vítěznými projekty letošního běhu jsou: ostravské Centrum Terapie Autismu, jehož cílem je poskytovat terapeutickou péči pro děti s autismem a jejich rodiny; HeroClan, díky němuž si neziskové organizace mohou najít specialisty pro zajištění marketingových, grafických a jiných potřeb pro svoji práci; a Nejčr, webový portál s návody k prvním krokům k odpovědnému životu, jehož cílem je propojovat odpovědné české firmy s jejich zákazníky.
Všichni tito výherci získávají ocenění ve výši 2 000 eur, členství v síti Impact Hub, poukázky od Copy General a PR podporu od studentského agentury PR Gang. Všechny oceněné projekty také odjíždějí na mezinárodní setkání Social Impact Award do Bělehradu, kde představí své projekty i v mezinárodním plénu.
Cenu veřejnosti, si odnesl projekt Lepší senior, který chce svojí činností aktivizovat seniory k jejich účasti na utváření okolního světa. V online hlasování získal 371 hlasů. Celkově se hlasování zúčastnilo 768 lidí, kteří jednotlivým projektům udělili 2 304 hlasů.
Na jaře letošního roku se do Social Impact Award přihlásilo více než 40 projektů. Přísným výběrem poroty v květnu tohoto roku pak do akceleračního programu prošlo pouze 10 týmů: Centrum Terapie Autismu, Hero Clan, Enlight, Lepší senior, Library of Things, Meetina, Multifukční stůl, Nejčr, Osel a Pomáhej efektivně. Z nich v září porota pečlivě vybrala jednotlivé vítěze.
Projekty byly hodnoceny podle těchto kritérií: společenský dopad, inovativnost, realistické plánování a progres v rámci akcelerátoru. „Každý rok mě příjemně překvapí nápady soutěžících, jejich elán řešit, mnohdy zcela netradiční cestou, problémy, které okolo sebe vidí. Program Social Impact Award má pozitivní dopad na naši společnost a pevně věřím, že v blízké budoucnosti bude sociální podnikání zcela běžným jevem našeho podnikatelského prostředí,” říká Ondřej Zapletal, ředitel Nadace České spořitelny, jednoho z hlavních partnerů akceleračního programu.
V průběhu večera byla udělena také cena partnera. Cenu Asociace společenské odpovědnosti z rukou její zakladatelky a ředitelky, Lucie Mádlové, převzal zástupce projektu Pomáhej efektivně, Jan Kleňha. „Jsme podporovateli efektivního altruismu a rádi budeme tuto myšlenku šířit i mezi našimi členy. Věřím, že v rámci ročního bezplatného členství v Asociaci a mentoringu, společně dokážeme najít projektu nové firemní superdárce, násobit, a především měřit dopady neziskového sektoru,“ říká Lucie Mádlová.
Akcelerační program Social Impact Award je založený na sérii workshopů, mentoringu a konzultací, ve kterých se mladí lidé učí principům podnikání. Cílem celého vzdělávacího programu je odhalit případná rizika a nedostatky projektů, a pomoci jim s nastartováním podnikatelské kariéry. Na každém setkání jim předávají své znalosti odborníci z oblastí, které jsou pro úspěšný rozjezd startupů důležité: týmová spolupráce, sales, marketing a PR, finanční a prezentační dovednosti, tvorba webových stránek a podobně.
Důležitou součástí akceleračního programu je mentoring, který stejně jako v loňském roce poskytla poradenská společnost PwC ČR. Každý tým měl po dobu konání akcelerátoru svého mentora nebo mentorku, kteří mu pomáhali se směřováním projektu, a to jak v oblasti daňové, tak i právní problematiky.
„Těší nás rostoucí zájem o soutěž Social Impact Award, a to nejen z řad soutěžících, ale i hlasující veřejnosti a samozřejmě i mezi našimi zaměstnanci, kteří se každoročně zapojují do letního mentoringového programu. Letos byl
o spolupráci u nás rekordní zájem. Mentoringu se věnovali juniorní i zkušení kolegové z řad daňových odborníků a právníků. Nově se také zapojili konzultanti z týmů podnikového a technologického poradenství. Všichni měli soutěžícím co nabídnout, a zároveň si odnesli mnoho inspirace z jiného prostředí,” říká Andrea Bartoňová, vedoucí marketingu a komunikace v PwC ČR.
„Již šestým rokem běží v našem Impact Hubu skvělý akcelerátor pro mladé sociální inovátory Social Impact Award. Za uplynulé období se v něm podařilo nastartovat řadu skvělých projektů, jako je NázNak, Bezobalu, Pragulic, Rekola nebo Czechitas, které získávají řadu ocenění a jsou relevantními partnery jak pro firemní, tak neziskovou sféru. Jsme rádi, že jsme od počátku stáli u rozjezdu tohoto jedinečného akcelerátoru v ČR a že i jeho prostřednictvím se nám daří rozšiřovat řady podnikatelů, kteří dokázali úspěšnost skloubit se společenskou prospěšností a udržitelným byznysem. Zároveň jsem osobně rád, že každý rok se nám zvyšuje počet zájemců o tuto soutěž a pro mladé lidi se tato forma podnikání stává možností, jak rozjet svůj projekt po dokončení školy,“ říká Petr Vítek, jeden ze zakladatelů sítě Impact Hub v ČR.
Vyhlášením skončil šestý ročník Social Impact Award, jehož snahou je podporovat mladé lidi s nápady, které řeší společenské a environmentální problémy podnikatelskou cestou. Další ročník Social Impact Award odstartuje na jaře 2018, kdy budou probíhat workshopy ke společensky odpovědnému podnikání na vybraných vysokých školách v České republice.
Jana Olejníková