Zvíře si představím tehdy, když si ho osahám

04.02.2014 17:04

Vodňany – Dvanáctiletý Karel Leskovec z Újezdu u Vodňan je nevidomý od narození. Chodí do normální základní školy. Je rád, když si může učební pomůcky osahat. "Teoreticky se naučím, jak zvíře vypadá, ale teprve když si ho osahám, dokážu si ho dobře představit," říká Kája Leskovec.
Jeho asistentka Eva Marková souhlasí. "Pro Káju jsou takové pomůcky skutečně potřebné," řekla.
Střední rybářská škola ve Vodňanech několik takových učebních pomůcek pro nevidomé má.  

Studentka druhého ročníku Kateřina Oravová z Hranic u Olomouce si vyzkoušela, jak by se jí s takovou pomůckou pracovalo, kdyby přišla o zrak. Zavázala si oči šátkem a osahala si kapra či lína. Přesto, že rybaří se svým otcem už od deseti let, notoricky známé druhy ryb nepoznala. "Nemám tak citlivé ruce a je pro mě těžké nahmatat a postřehnout, jaké jsou tu hloubky a tak. Jsem opravdu ráda, že vidím," popsala své dojmy, když modely prozkoumala.  
Kapra i lína si osahala na dva způsoby – negativ a pozitiv, tedy otisk ryby a její reliéf. "Snadnější pro mě byl ten model, kde je ryba vytvarovaná směrem ven. Když byla dovnitř, nemohla jsem pořádně ani nahmatat ploutve. Víc by mi vyhovovalo, kdybych tu rybu měla v ruce celou a ne jen půlku," popsala. Stejný názor má i Kájova asistentka Eva Marková. "Určitě je lepší, když je to trojrozměrný model. Kája si ho může vzít do ruky a osahat ze všech stran," řekla.
Podle Evy Markové existují dva typy nevidomých. Jedni, kteří více využívají sluch, druzí, kteří více využívají hmat. "Při učení také hraje velkou roli, o jak velké poškození zraku jde. Pokud člověk přijde o zrak během života, vnímá takové věci lépe než člověk, který nevidí od narození," vysvětlila.
Učebních pomůcek pro nevidomé prý není na školách mnoho, záleží ale na konkrétním předmětu. Zejména vycpanin je nedostatek. Kájovi je asistentka mnohdy sama vyrábí. "Jednou jsem mu vyrobila sumce z ponožek," podotkla Eva Marková.
Modely pro nevidomé si můžete vyzkoušet dnes a zítra na dni otevřených dveřích SRŠ Vodňany. Přijít můžete vždy v dopoledních hodinách.

---

"Nemám tak citlivé ruce a je pro mě těžké nahmatat a postřehnout, jaké jsou tu hloubky a tak." Kateřina Oravová studentka SRŠ Vodňany

Karel Leskovec

Dvanáctiletý Kája Leskovec z Újezdu u Vodňan je nevidomý od narození. Chodí do Základní školy Bavorovská ve Vodňanech s ostatními dětmi. K ruce má svou asistentku Evu Markovou, která ho učí vidět svět rukama a ušima. Trojrozměrné učební pomůcky jsou pro jeho učení podstatné, i když Kája patří k těm, kteří se spíše učí sluchem než hmatem.

Rybářská škola Střední rybářskou školu můžete navštívit ve dnech otevřených dveří dnes a zítra v dopoledních hodinách. Modely pro nevidomé si tak můžete sami vyzkoušet. Mimo nich uvidíte modely ryb ze sklolaminátu, preparované i živé ryby, modely rybářských staveb a podobně. Pro děti bude připravena vědomostní soutěž.

Foto: PRO ČLOVĚKA, který normálně vidí, není rozpoznávání modelů ryb pro nevidomé jednoduché. Na snímku si to zkusila studentka Kateřina Oravová .
Foto: Deník/Darina Vernerová

Klíčová slova: