Ve čtvrtek 09.01.2025 proběhne akreditovaná přednáška na téma:
Základní lidská práva a svobody osob v sociální práci – standard č. 2 (omezování klientů v pravidlech služby, podmínkách pro vstup do zařízení, chování služby v rozporu s právy uživatele) – webinář
(od 9-15 hod. v prostředí Teams).
Přednášku bude lektorovat: Mgr. Radka Pešlová, právnička věnující se sociálnímu a opatrovnickému právu.
Cena 1 790 Kč/osobu (cena bez DPH, nejsme plátci DPH).
Přednáška je akreditovaná pro úředníky i sociální pracovníky (MPSV i MV ČR):
- AKREDITACE MV průběžné vzdělávání pro:
- úředníky: AK/PV-744/2021
- vedoucí úředníky: AK/VE-447/2021
- AKREDITACE MPSV
- A2021/1237-SP/VP
Čím se budeme zabývat:
ANOTACE:
Osoby, které jsou klienty sociální práce (ať už při provádění sociální práce na obecním úřadu, nebo v sociálních službách) jsou osobami s nižší schopností obhajovat svá vlastní práva samostatně a vymáhat si své nároky. Často jde o osoby s duševním nebo mentálním postižením, vážným tělesných hendikepem, nebo jsou na pomezí chudoby, případně jsou příliš mladé nebo příliš staré. Ačkoliv není možné v sociální práci osoby znevýhodňovat, je třeba jim v co nejvyšší míře nechat zachované jejich kompetence a odpovědnost přiměřeně právě jejich věku, zdravotnímu stavu, schopnostem a vlastnostem. Sociální pracovník má osobu vyvádět z nepříznivé sociální situace a nemá zvyšovat závislost na své osobě nebo na službě, kterou poskytuje. Toto lze činit respektujícími metodami a s plnou znalostí základních práv a svobod. Je to právě sociální pracovník, který má být na výši a zvládnout kombinovat metody sociální práce vedoucí k naplňování stanovovaných cílů, které podporují osobu (klienta) sociální práce. Bohužel často dochází k situacím, kdy bez znalosti práv a povinností, základních práv a svobod, dochází k ještě větší sociální deprivaci. Např. na místo podpory osoby, pracovník za něj věci udělá, a ještě je degradujícím způsobem okomentuje s poukázáním na neschopnost klienta. Zdánlivě to pak vypadá dobře, klient je zaopatřený, ale základní práva klienta byla pošlapána osobou, která měla být erudovaná, citlivá a nejvíc ho měla podporovat. To vše se děje v tichosti, protože klient ve slabším postavení si nedokáže stěžovat a dostává se tak do nežádoucího područí sociální práce.
Přihlásit se můžete přes odkaz v komentáři.
OSNOVA:
Základní zásady a principy – seznámení se s právními podklady (především ústavními zákony, Úmluvami a občanským zákoníkem); hodnoty sociální práce, které se v těchto právních podkladech odrážejí (individuální přístup, důstojnost, dodržování lidských práv a svobod, respektování svobodné vůle, rovnosti a partnerství, názornost, flexibilita, přiměřená podpora, ochrana před diskriminací atd.).
Kazuistika – kde a kdy může docházet při poskytování služby/sociální práce k porušení práv klientů, konkrétní příklady.
Odpovědnost sociálního pracovníka – pokud dochází k porušování práv klienta, kdo a jak je za takovou situaci zodpovědný, jaká je s tím spojená možná náhrada škody a kdo ji má vymáhat. Které orgány a osoby jsou oprávněny provádět kontrolu, situaci vyhodnocovat a vymáhat nápravu?
Vnitřní pravidla – případy porušování práv klienta při stanovování vnitřních pravidel ve službě. Jak je to s alkoholem, kouřením, sexualitou, přestupkovým a trestním jednáním klienta a jaké další podmínky můžeme v rámci sociální práce řešit, omezovat, vymáhat plnění atd.?
Komunikace a konfliktní situace – z pohledu uživatele ve službě, klienta sociální práce, sociálního pracovníka, sociálního pracovníka v sociálních službách, opatrovníka.