Tento 12-ti hodinový kurz nabízí hlubší porozumění neurovývojovým odlišnostem, jako je autismus, dyslexie, ADHD, Tourettův syndrom, dyspraxie, dětská mozková obrna či poruchy chování, z HANDLE perspektivy. Seznámíte se zde s možnými kořeny těchto obtíží a naučíte se několik dalších efektivních, jednoduchých a nenákladných aktivit, které mohou pomoci organizovat nervový systém a omezit stres, a podpořit tak učení a fungování v jakémkoli věku.
Kdo může mít z kurzu užitek: Rodiče, logopedi, ergoterapeuti, učitelé, speciální pedagogové, pediatři, zdravotníci, sociální pracovníci, psychologové, asistenti pedagoga, osobní asistenti, neurovývojoví terapeuti, poradci rané péče, ošetřovatelé, fyzioterapeuti a kdokoli, kdo chce hledat cesty ke zlepšování potenciálu. Kurz je velmi užitečný nejen pro pedagogy speciální, ale i pro učitele běžných škol, protože i zdánlivé "zlobení" může mít neurovývojový podtext.
Podmínkou účasti na kurzu stupně 2 je absolvování kurzu 1. stupně.
HANDLE® (holistický přístup k neurovývoji a efektivitě učení) je neurovývojová terapie, která vychází z poznatků o plasticitě mozku a vlivu stresu na učení. Prostřednictvím organizovaného pohybu a stylu interakce se snaží organizovat nervový systém, omezit stres a podpořit proces učení v každém věku. Hledá takové formy aktivit, které jsou pro člověka příjemné, motivující a pokud možno zábavné. HANDLE vytvořila Judith Bluestone, která sama překonala řadu neurovývojových obtíží a stala uznávanou a oceňovanou terapeutkou a lektorkou.
Náplň kurzu:
• prohloubení chápání modelu vzájemné závislosti a interakce senzomotorických systémů – hierarchie, vzájemné ovlivňování systémů
• základní informace o mozku
• senzomotorické systémy (hmat, vestibulární systém, propriocepce, svalové napětí atd.) – základní kameny učení – jejich charakteristika, vývoj, možné příčiny narušení jejich fungování
• jak z chování člověka vyčíst informace o fungování neurovývojových systémů a jak rozpoznat systémy, které potřebují zlepšit organizaci
• jak nedostatečná organizace těchto systémů ovlivňuje učení – např. vliv nepravidelností v hmatovém systému na schopnost psát či sedět v klidu
• známky přetížení nervového systému – jak je rozpoznat a co dělat
• strategie, kompenzační mechanizmy a aktivity, které mohou podpořit organizaci nervového systémů a proces učení o HANDLE aktivity (5 aktivit z kurzu 1. stupně a 6 nových aktivit) o přizpůsobení aktivit individuálním potřebám, schopnostem a věku
• faktory ovlivňující naši reakci na podněty
Součástí kurzu budou také videa a příběhy ilustrující využití HANDLE přístupu.
Přednášející: Jana a Paul Baptie jsou HANDLE instruktoři a praktici. Od roku 2007 pracují na šíření HANDLE přístupu v České republice a v Evropě. Pracují s klienty s nejrůznějšími neurovývojovými obtížemi, organizují kurzy a vyučují HANDLE kurzy 1. a 2. stupně.