Bezbariérově přístupné jsou další desítky nádražních budov

Moderní železnice
Počet bezbariérově přístupných stanic a zastávek neustále roste. Na konci minulého roku už nabízelo pohodlný přístup na nástupiště 60 procent všech nádraží na hlavních tratích, v případě budov to bylo dokonce 68 procent.  
Cestujícím na vozíku slouží na desítkách míst nové zdvihací plošiny Správy železnic. Stále větší oblibu si získává i asistenční služba, s jejíž pomocí se lidé se sníženou schopností pohybu a orientace dostanou z přednádražního prostoru až do vlaku. Jen za loňský rok ji využilo přes 19 tisíc osob. V oblasti bezbariérové přístupnosti stanic se loni podařilo dokončit další stavby, které ocení i osoby s omezenou schopností pohybu a orientace. "K doslova hromadnému odstranění bariér došlo zejména v rámci rekonstrukce a elektrizace trati ze Šumperku přes Uničov do Olomouce, kde jsme zmodernizovali nástupiště na více než desítce nádraží. Za zmínku stojí také frekventované stanice Praha-Vysočany, Roudnice nad Labem, Roztoky u Prahy a Rožnov pod Radhoštěm. Výčet takto vylepšených lokalit je ale mnohem delší," říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.  

Překážky v podobě schodů není nutné zdolávat také díky rekonstrukci nemalého počtu nádražních budov. Podmínky nejen pro cestující s handicapem se tak loni zlepšily v Praze-Radotíně, Blatně u Jesenice, Horšovském Týně, Pocinovicích, Prachaticích, Vimperku, Čejeticích, Mačkově, Písku, Veselí nad Lužnicí, Kostelci u Jihlavy, Opočně pod Orlickými horami, Nové Pace, Moravském Berouně či Opavě západ. Samozřejmostí je bezbariérová přístupnost zcela nových budov v Aši a Chodově. Díky stavebním akcím zahájeným do roku 2028 se podíl bezbariérových budov zvýší na 72 procent, u nástupišť pak dokonce na 79 procent.
 
Klíčová slova: